Gå til innhold

NHD: Manglende øyekontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tolkes det av terapeuten når pasienten vegrer ser for å se ham i øynene? 

Finnes det en gjengs forklaring på hva som er årsaken til mangelfull øyekontakt (hos pasienter uten autisme)?

Skam? Skyldfølelse? Dårlig selvtillit? Hva læres på legestudiet ang. dette? 

Anonymkode: a132f...12a

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange mulige forklaringer.

Anonymkode: d76b7...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik, og det skyldtes skam, dårlig selvtillit og selvbilde. 

Anonymkode: 0ef31...ec2

Skrevet

En trenger ikke å ha dårlig øyekontakt fordi en har for eksempel Asperger syndrom heller. Men kan skyldes sjenerthet dårlig samvittighet, usikkerhet,  stress, og andre som er nevnt over. Hører nok mer til ungdommen en voksne. Jeg vil også mene at mennesker  med psykiske vansker har mer dårlig øyekontakt en de med AS sånn generelt sett.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortsatt ikke klart å se behandleren min i øynene mer enn et par sekunder... Han har jeg gått til ukentlig i over ett år. Skam, skyld, ingen selvtillit, føler meg stygg, jeg fortjener ikke oppmerksomhet osv er noe som går igjen i mitt hode. 

Anonymkode: 44fb6...85d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

En trenger ikke å ha dårlig øyekontakt fordi en har for eksempel Asperger syndrom heller. Men kan skyldes sjenerthet dårlig samvittighet, usikkerhet,  stress, og andre som er nevnt over. Hører nok mer til ungdommen en voksne. Jeg vil også mene at mennesker  med psykiske vansker har mer dårlig øyekontakt en de med AS sånn generelt sett.  

Da mener jeg du tar feil. Forstyrrelser i øyekontakt er meget vanlig (også invaderende øyekontakt).

Anonymkode: a6918...d00

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg du tar feil. Forstyrrelser i øyekontakt er meget vanlig (også invaderende øyekontakt).

Nei, jeg mener ikke det.

Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Nei, jeg mener ikke det. Men det stemmer jo det du sier også, så det er mye som kan  forstyrre øyekontakten.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Nei, jeg mener ikke det.

Da får du lese deg opp på kriteriene på AS.

Skrevet (endret)

Hovedkriteriene er ikke mange, kanskje bare fire. manglende , eller dårlig øyekontakt er ikke med der.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, FGT skrev:

Hovedkriteriene er ikke mange, kanskje bare fire. manglende , eller dårlig øyekontakt er ikke med der.

Fra autismesiden.no:

har de ofte store problemer med og få seg venner, mangler empati, forstyrrelse i øyekontakt, manglende forståelse av kroppsspråk og ansiktsmimikk, stive ansikter ofte uten mimikk, intense særinteresser innen et smalt felt som kan være så altoppslukende at de fortrenger alt annet. Motoriske (bevegelse) forstyrrelser og overfølsomhet ovenfor lyder, lukter, lys samt berøring

Madelenemie
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Jo øyekontakt er en ting man kan streve med og som er vanlig å streve med ved autisme:

Diagnostiske kriterier for Aspergers forstyrrelser fra DSM-IV (1994) 

A. Kvalitative forstyrrelser i sosialt samspill som viser seg ved minst to av følgende: 
1. uttalt forringet evne til å bruke variert nonverbal atferd så som øyenkontakt, ansiktsutrykk, kroppsholdning og gester som et ledd i det sosiale samspill. 
2. ikke i stand til å etablere vennskap med jevnaldrende, svarende til utviklingsnivået 
3. manglende lyst til spontant å dele glede, interesser eller aktiviteter med andre mennesker (delaktiggør for eksempel ikke andre mennesker i ting av interesse for personen, ved å vise det eller peke på det). 
4. Manglende sosial eller følelsesmessige gjensidighet. 

B. Begrenset, repetitive og stereotype mønstre i atferd, interesser og aktiviteter, 
Manifestet ved minst en av følgende: 
1. uttalt opptatthet av en eller flere stereotype og begrensede interesser, som er avgjørende med hensyn til intensitet eller fokus. 
2. tilsynelatende ubøyelig fastholden av spesifikke, formålsløse rutiner eller ritualer. 
3. stereotype og repetive motoriske manér (for eksempel hånd- eller finger-basken eller –vriden, eller komplekse kroppsbevegelser). 
4. vedvarende opptatthet av delelementer eller ting. 

C. Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

D. Der er ingen signifikant forsinkelse i den generelle språkutvikling (for eksempel brukes enkeltord ved 2 års alderen og kommunikative setninger ved 3 års alderen). 

E. Der er ingen klinisk signifikant forsinkelse av den kognitive utvikling eller i utviklingen av alderssvarende selvhjelpsferdigheter, tilpasningsevne (bortsett fra når det dreier seg om sosialt samspill) og nysgjerrighet over for omgivelsene i barndommen. 

F. Kriteriene for anden spesifikk gjennomgripende utviklingsforstyrrelser eller for schizofreni er ikke oppfylt. 

Tabell 4: Diagnostiske kriterier for Aspergers syndrom fra ICD-10 (WHO, 1993) 

A. Der er ikke generell forsinkelse av den språklige eller kognitive utvikling. Diagnosen fordrer at enkelord skal ha vært uttalt ved 2-årsalderen eller tidligere, og at kommunikative setninger brukes ved 3-årsalderen eller tidligere. Selvhjelpsferdigheter, tilpassningsevne og nysgjerrighet over for omgivelsene gjennom de første 3 år skal være på linje med normal intellektuell utvikling. Den motoriske utvikling kan imidlertid være noe forsinket og motorisk klossethet er alminnelig (uten dog å være et nødvendig diagnostisk kriterium). Enkeltstående spesielle evner, ofte relatert til unormal sterk opptatthet av interesser er alminnelig, men ikke nødvendige for diagnosen. 

B. Kvalitative avvikelser i gjensidig sosial samspill, manifestet ved minst to av følgende: 
a. Bruker ikke øyenkontakt, ansiktsutrykk, kroppsholdning og gestikulasjon på en passende måte som et ledd i regulering av det sosiale samspill. 
b. Ikke i stand til å utvikle (avstemt til den mentale alder og tross tilstrekkelige muligheter) vennskap med jevnaldrende som innbefatter felles interesser, aktiviteter og følelser. 
c. Manglende sosio-emosjonell gjensidighet som viser seg gjennom nedsatt eller avvikende reaksjon på andres menneskes følelser og, eller manglende situasjonsfornemmelse, og eller svak integrasjon av sosial, emosjonell og kommunikativ atferd. 
d. Manglende lyst til spontant å dele fornøyelser, interesser eller aktiviteter med andre (for eksempel delaktiggjør ikke andre i ting av interesse for personen, ved å vise det eller utpeke det). 

C. Personen utviser usedvanlig interesse og omfattende interesser eller innsnevrende, repetitive og stereotype atferd- interesse- og aktivitetsmønster, manifestet ved minst en av følgende: 
a. En uttalt opptatthet av stereotype, innsnevret interesser, som er avvikende med hensyn til innhold eller fokus og eller opptatthet av en eller flere interesser, avvikende med hensyn til intensitet og omfang, men ikke innhold eller fokus. 
b. Umiddelbar tvangspreget fastholden ved spesifikke formålsløse rutiner eller ritualer. 
c. Stereotype, repetitive motoriske manérer, omfattende hånd- eller fingerbasken eller –vriden, eller komplekse kroppsbevegelser. 
d. Opptatthet av delelementer eller detaljer uten funksjonell betydning ved leketøy (så som farge, berøringsfornemmelse eller lyden/snurren som den frembringer). 

De siste to stereotype atferdsmønstre ses dog sjeldnere enn ved infantil autisme 

D. Forstyrrelsen forklares ikke ved andre utviklingsforstyrrelser eller tilstander: schizofreni, schizotypisk tilstand, obsessiv –kompulsiv tilstand, tvangspreget personlighetsforstyrrelse, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser eller tilknytningsforstyrrelser.

Madelenemie
Skrevet
Den 7/5/2016 at 2.57, AnonymBruker skrev:

Hvordan tolkes det av terapeuten når pasienten vegrer ser for å se ham i øynene? 

Finnes det en gjengs forklaring på hva som er årsaken til mangelfull øyekontakt (hos pasienter uten autisme)?

Skam? Skyldfølelse? Dårlig selvtillit? Hva læres på legestudiet ang. dette? 

Anonymkode: a132f...12a

Jeg hadde håpet du fikk svar.

Jeg lurer på det samme.

Når jeg googler mangelfull øyekontakt kommer bare asperger og HFA opp.

Det er jo vanlig problem for oss med autisme, så kunne vært interessant å vite i hvilken grad andre grupper har dette og hva det skykdes,

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra autismesiden.no:

har de ofte store problemer med og få seg venner, mangler empati, forstyrrelse i øyekontakt, manglende forståelse av kroppsspråk og ansiktsmimikk, stive ansikter ofte uten mimikk, intense særinteresser innen et smalt felt som kan være så altoppslukende at de fortrenger alt annet. Motoriske (bevegelse) forstyrrelser og overfølsomhet ovenfor lyder, lukter, lys samt berøring

Alt dette er varierer mye etter som hvilken alder en er i , og personligheten som også er veldig forskjellig, spiller også inn. Jeg kjenner meg nesten ikke igjen per i dag  i noen av de trekkene som du henviser til. Hvis det noen , så er det at jeg kan fokusere sterkt på en interesse  i en periode, men den trenger ikke å ta "all" min tiden. Interessene kan variere, har mange interesser. Et annen  ting er empatiforstyrrelser, ikke mangel på empati. Dette har mer med det sosiale gjensidige samspill å gjøre.  Dette er et av de få hoved kriteriene for AS  En lærer seg det også etter hvert, men blir sliten , siden mye av dette også har med  det sosiale behov og gjøre, som blir noe  annerledes en NT menneske.    

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...