Gå til innhold

Uforutsigbar form, hvordan takle dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være noenlunde bra i noen dager, for så å ramle omtrent sammen igjen. Da har jeg null energi, føler meg syk og tankene blir deretter, negative. Så går det noen dager og energien er bra igjen, jeg makter å gjøre litt, noe som også styrker selvfølelsen. Jeg tenker mere positivt og gleder meg litt over livet.

Problemet er at jeg aldri kan planlegge noe. Jeg greier ikke å følge opp noe over tid. Flere som har det sånn og hvordan takler dere dette?

Anonymkode: e48ae...d43

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være noenlunde bra i noen dager, for så å ramle omtrent sammen igjen. Da har jeg null energi, føler meg syk og tankene blir deretter, negative. Så går det noen dager og energien er bra igjen, jeg makter å gjøre litt, noe som også styrker selvfølelsen. Jeg tenker mere positivt og gleder meg litt over livet.

Problemet er at jeg aldri kan planlegge noe. Jeg greier ikke å følge opp noe over tid. Flere som har det sånn og hvordan takler dere dette?

Slik jeg ser det, så håndteres varierende form best ved å unngå enten-eller tenkning. På dager med lite energi går det an å mobilisere seg selv til å gjøre noe, selv om det blir mindre enn på gode dager. Sannsynligvis vil selvfølelsen din styrkes også av at du klarer å gjøre litt selv om energien er lav.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utredet? Bruker du medisiner?

umakenverdt
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i variasjonene, det å føle at noen dager er bra og så falle fullstendig sammen av den minste ting noen dager etter. Jeg vet jo ikke om hvilke type helseutfordringer som du er rammet av, men uansett er slike store svingninger ganske vanskelige å håndtere og uvissheten gjør det vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre i forholdet til andre mennesker synes jeg.

Jeg er nok, som frosken er inne på, dårlig på ikke å tenke enten eller. Det har jeg også fått beskjed av fra min behandler. Jeg kan ikke ha samme mål de dagene jeg er elendig som de dagene det går bedre. Men det å gi opp, ikke komme meg opp fra gulvet, falle helt sammen som du sier, det ødelegger bare mer enn det hjelper. Da er det nok bedre å prøve å gjøre et par veldig små ting. Problemet blir jo da at jeg får dårlig samvittighet, for hvis jeg faktisk klarer dette burde jeg klart mer (mine vanlige gjøremål). Jeg jobber med saken, men det er virkelig vanskelig synes jeg.

Og det blir jo slik at dersom man egentlig skulle gjort noe som tilsvarer 100, er man kommet lenger hvis man gjør noe som tilsvarer en eller to, enn dersom man ikke gjør noenting. Jeg må jobbe med å klare å snu hodet mitt til det.

Jeg synes også det er vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere dette med planlegging av ting frem i tid. Min filosofi har vel vært å ikke planlegge for mye, ikke sette meg opp på for mye. Men jeg vet ikke om det er riktig det heller.

Dette var bare noen tanker rundt dette, jeg synes dette er vanskelig selv, men prøver å bli bedre på det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...