Gå til innhold

Nhd og andre - tror du jeg kan få ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er under utredning på dps. Men det jeg tror de kommer til slutt er : tvangslidelse, posttraumatisk stresslidelse og dissosiativ lidelse. Dps mener jeg har paranoid psykose også, men jeg er uenig. Så hvis vi ikke tar med psykose er dette nokk for å få ufør? Disse tre lidelsene hindrer meg å jobbe helt klart, spessielt dissosiativ lidelse. Kanskje har jeg personlighetsforstyrrelse også

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonymesen skrev:

Hei

Jeg er under utredning på dps. Men det jeg tror de kommer til slutt er : tvangslidelse, posttraumatisk stresslidelse og dissosiativ lidelse. Dps mener jeg har paranoid psykose også, men jeg er uenig. Så hvis vi ikke tar med psykose er dette nokk for å få ufør? Disse tre lidelsene hindrer meg å jobbe helt klart, spessielt dissosiativ lidelse. Kanskje har jeg personlighetsforstyrrelse også

Kommer an på hva du har gjennomført av behandling, hvordan arbeidsutprøving har gått og hvor gammel du er.

Anonymkode: d0e84...8e8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du har gjennomført av behandling, hvordan arbeidsutprøving har gått og hvor gammel du er.

Jeg blir snart 21. Har gått hos dps i snart 3 år. Har ikke klart å prøve å jobbe..

AnonymBruker
Skrevet

Får håpe du ikke har OCD, PTSD, dissosiativ lidelse, paranoid psykose OG personlighetsforstyrrelser, da, vel (, kan man vel si).

Anonymkode: 66cab...45e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jeg blir snart 21. Har gått hos dps i snart 3 år. Har ikke klart å prøve å jobbe..

Skal ganske mye til for å få ufør når du er så ung, tror jeg.

lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke mulig for oss å svare på.

For å ha rett på uføretrygd må ens inntektsevne være varig redusert med minst 50 prosent (40 og 30 prosent i enkelte unntakstilfeller). Hovedårsaken til den reduserte inntektsevnen må være sykdom. For å kunne vurdere om inntektsevnen er varig nedsatt må man ha vært gjennom hensiktsmessig behandling og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak for å bedre inntektsevnen.

Det er altså ikke bare diagnosene som er det avgjørende. Vilkåret om arbeidsrettede tiltak er strengt. Det må være åpenbare grunner til at det ikke er hensiktsmessig med ytterligere tiltak for at dette vilkåret skal være oppfylt. Kravene skjerpes når man er ung. Da skal det ganske mye til for at tiltak ikke vurderes som hensiktsmessig.

For å få avklart dette på en riktigst mulig måte er det viktig å ha en så god dialog som mulig med behandlere/medisinsk personell og veiledere på NAV (dersom du mottar ytelse derfra). 

Jeg ønsker deg lykke til. Det høres ut som du har det vanskelig, men det beste for alle parter ville selvsagt vært om behandling eller tiltak kunne bidra til at du fikk mulighet til å komme deg ut i arbeidslivet i en eller annen form, hvis det er mulig :)

(Rettigheter som ung ufør er en særberegning av størrelsen på uføretrygden, der det er strengere vilkår knyttet til sykdommens alvorlighet, dokumentasjon og alder for uførhet. Man kan også motta vanlig uføretrygd, uten denne særlige beregningen dersom vilkårene for ung ufør beregning ikke vurderes å være oppfylt).

Anonymkode: d2caf...9a0

FjellOgDalar
Skrevet

Uførheten må ha oppstått før du har fylt 26 år for å få ung ufør-tillegg, så der faller du innen målgruppen. Man må først ha forsøkt arbeidsavklaringstiltak uten å komme videre med det, og arbeidsevnen må vurderes til <50%. Dette krever erklæring og vurdering fra legespesialist/psykolog vedlagt søknaden du selv fyller ut.

Skrevet

20 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Uførheten må ha oppstått før du har fylt 26 år for å få ung ufør-tillegg, så der faller du innen målgruppen. Man må først ha forsøkt arbeidsavklaringstiltak uten å komme videre med det, og arbeidsevnen må vurderes til <50%. Dette krever erklæring og vurdering fra legespesialist/psykolog vedlagt søknaden du selv fyller ut.

hva er forskjellen mellom ung ufør og ung ufør tillegg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...