Gå til innhold

Tungt å puste etter mat - anoreksi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg driver med å nå en sunn BMI og får god behandling for dette på spesialistnivå. Hver gang tenker jeg at jeg må huske å ta dette opp med behandler, men glemmer det hver gang jeg er der. 

I perioder så får jeg problemer med pusten etter å ha spist. Jeg følger en kostliste så godt jeg kan, men når jeg klarer å følge denne, som inneholder mye mat, så hender det, spesielt på slutten av dagen, at jeg får problemer med å puste ordentlig. Det er som om magen er så full at den presser på oppover, slik at jeg ikke får trekt pusten godt nok ned. Jeg må liksom hive etter pusten. Så går det gjerne over til morgenen. Men kommer tilbake. 

Er dette vanlig? Hva kan jeg gjøre for å bedre dette i tilfelle? 

Skrevet (endret)
34 minutter siden, florista skrev:

Hei. 

Jeg driver med å nå en sunn BMI og får god behandling for dette på spesialistnivå. Hver gang tenker jeg at jeg må huske å ta dette opp med behandler, men glemmer det hver gang jeg er der. 

I perioder så får jeg problemer med pusten etter å ha spist. Jeg følger en kostliste så godt jeg kan, men når jeg klarer å følge denne, som inneholder mye mat, så hender det, spesielt på slutten av dagen, at jeg får problemer med å puste ordentlig. Det er som om magen er så full at den presser på oppover, slik at jeg ikke får trekt pusten godt nok ned. Jeg må liksom hive etter pusten. Så går det gjerne over til morgenen. Men kommer tilbake. 

Er dette vanlig? Hva kan jeg gjøre for å bedre dette i tilfelle? 

Hei Florista, det gleder meg å lese at du sakte men sikkert forsøke å få etablert noen gode rutiner på kostholdet ditt. Noe opplever at det kan hjelpe å bruke lenger tid på tygging og svelging av maten, og puste godt etterkant av måltidet. Med å puste godt i etterkant så mener jeg at du ikke setter deg ned sammenkrøpet i sofaen etter måltidet men strekker godt på kroppen mens du går rolig. Strekk på brystkassen din og trekk luften godt ned i lungene - hold noen sekunder og slipp den ut igjen, vent noen sekunder og så trekker du inn ny luft.  

Endret av XbellaX
Skrevet

Takk. Jeg kaver, kjemper, faller gang på gang, reiser meg igjen og prøver igjen. Takk til tålmodige behandlere. Fått et flott team rundt meg. Etter mange år i virvar av behandling føles det som rette folk som nå sakte forstår betydningen av samarbeid og brukermedvirkning. Og de fleste står støtt. Og jeg jobber med å stole på de. 

Ang mat og pust så spiser jeg veldig sakte i utgangspunktet. Jeg har fått en tidsramme på maksimum 30 minutter på et måltid og 15min på mellommåltid. Men jeg har ikke prøvd å strekke godt på kroppen og trekke pusten godt. Det føles som jeg ikke får nok luft i lungene og må hive litt etter pusten for nok luft. Det føles ikke som angst. Mer at det rett og slett ikke er plass. Skal prøve ut dine råd! 

Skrevet
Et øyeblikk siden, florista skrev:

Takk. Jeg kaver, kjemper, faller gang på gang, reiser meg igjen og prøver igjen. Takk til tålmodige behandlere. Fått et flott team rundt meg. Etter mange år i virvar av behandling føles det som rette folk som nå sakte forstår betydningen av samarbeid og brukermedvirkning. Og de fleste står støtt. Og jeg jobber med å stole på de. 

Ang mat og pust så spiser jeg veldig sakte i utgangspunktet. Jeg har fått en tidsramme på maksimum 30 minutter på et måltid og 15min på mellommåltid. Men jeg har ikke prøvd å strekke godt på kroppen og trekke pusten godt. Det føles som jeg ikke får nok luft i lungene og må hive litt etter pusten for nok luft. Det føles ikke som angst. Mer at det rett og slett ikke er plass. Skal prøve ut dine råd! 

Jeg blir glad når jeg leser det du skriver, det høres ut til at du får god hjelp.  Jeg synes tidsrammene du har fått på måltidene er vettuge, men forsøk deg på gå og strekk ryggen og brystkassen i etterkant. Jeg tolker heller ikke dette som angst, men jeg tenker at dette er en relativt ny og uvant situasjon for kroppen din og at den trenger å litt tid på å bli vant til dette (regelmessige måltider, måltider som ikke kun er væske men også har tyggemotstand og skal svelges bit for bit) . Husk at du har strevd med mat og spising i mange mange år. 

Skrevet

Dette gjør at jeg vegrer meg for maten. Spesielt utover dagen. Men jeg skal prøve rådene dine. Det er bare så tungt... 

Skrevet

Dette er ekkelt:( Det har skjedd før. Jeg vet det går over men jeg er så sliten:(

Jeg gulper ufrivillig opp ufordøyd mat. Det kommer mest i stående stilling, rart nok. 

Det må slutte:(

Skrevet
2 timer siden, florista skrev:

Dette er ekkelt:( Det har skjedd før. Jeg vet det går over men jeg er så sliten:(

Jeg gulper ufrivillig opp ufordøyd mat. Det kommer mest i stående stilling, rart nok. 

Det må slutte:(

Det er sjelden at ren gulping er forbundet med alvorlig sykdom men dersom du er plaget med dette over tid synes jeg du skal involvere din fastlege og om nødvendig henvises til en spesialist for vurdering. 

Skrevet
7 timer siden, XbellaX skrev:

Det er sjelden at ren gulping er forbundet med alvorlig sykdom men dersom du er plaget med dette over tid synes jeg du skal involvere din fastlege og om nødvendig henvises til en spesialist for vurdering. 

Jeg er sliten av alt, XbellaX... Unnskyld

Skrevet

Dette ble tull fra min side. Ja, jeg er sliten men bør ikke komme med slike desperate innspill videre i tråden nedover. Akkurat nå er det bedre. Det er nok fordi det er tidlig på dagen. Men det var desperasjonen som snakket videre ned i tråden. Det beklager jeg. 

Skrevet
1 time siden, florista skrev:

Dette ble tull fra min side. Ja, jeg er sliten men bør ikke komme med slike desperate innspill videre i tråden nedover. Akkurat nå er det bedre. Det er nok fordi det er tidlig på dagen. Men det var desperasjonen som snakket videre ned i tråden. Det beklager jeg. 

Det er ikke vanskelig å forstå at dette oppleves ganske frustrerende for deg florista, jeg kjenner godt til de kampene du har hatt med mat i mange år og jeg synes ikke du trenger å unnskylde noe som helst. Jeg har en mistanke om at dette er noe som "må gå seg til", både fysisk og psykisk, at kroppen din må få tid på seg til å bli vant med nye rutiner, men det kan og være noe fysisk. Utposning på spiserøret kan f.eks føre til gulping slik at om dette er noe som ikke går over skal du kontakte fastlegen din og be om råd. 

Skrevet

Takk for svar kjære deg. Er du alltid like rasjonell? ;-)

Det er uvant å spise fast føde. Uvant, ekkel og daglige kamper for å få ned maten uten å overveldes av vonde minner. Jeg har et flott team bak i ryggen nå. Jeg vil så gjerne men det er beintøft. 

Skrevet
31 minutter siden, florista skrev:

Takk for svar kjære deg. Er du alltid like rasjonell? ;-)

Haha, I wish! ;-)

31 minutter siden, florista skrev:

Det er uvant å spise fast føde. Uvant, ekkel og daglige kamper for å få ned maten uten å overveldes av vonde minner. Jeg har et flott team bak i ryggen nå. Jeg vil så gjerne men det er beintøft. 

Det ER beinhardt det du driver med, du snur jo opp ned på alt av matrutiner i forhold til tidligere - i positiv forstand. Vær stolt av deg selv for at du fortsetter å kjempe på selv om det er en indre krig ved hvert måltid. Og bruk(!) teamet rundt deg for alt de er verdt.

Skrevet

Du får banke litt vett og fornuft inn i meg om jeg blir like desperat igjen:-) 

Skal fortsette kampen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...