Gå til innhold

Nhd: Er Atarax farlig for hjertet?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nevnt i en post at Atarax var farlig for hjertet, siden jeg bruker denne ble jeg redd.

Er 20mg daglig skadelig for hjertet?. Har fra før høy blodprosent (litt over 20), og vet dette øker risikoen for hjerteproblemer og blodpropp. Har vært grundig utredet for dette og det ble ikke funnet noe feil (hemokromatose ec.), de mente det var genetisk og syntes det var unøvendig å ta beinmargsprøve.

Har nylig fått Atarax og den i kombinasjon med imovane virker bra for meg, sover og får ingen hangover, så lurer veldig på hvor farlig denne er?.

Ps. To ekstra spm med tanke på blodprosent og hjerte, er det noe jeg kan gjøre for å minske blodprosenten selv(røyker ikke)?, vil det også være gunstig å ta 100mg dispril daglig for hjertet?.

Skrevet

Det er jo to forskjellige ting med blodprosent og hjerterytmeforstyrrelser.

Atarax og en del andre medisiner kan forlenge hjertets repolariseringstid (QT-tid). For noen ekstremt få kan dette føre til en spesiell og farlig hjerterytmeforstyrrelse (hvis repolariseringstiden blir ekstremt lang). Det er typisk bare et problem hvis man enten har en genfeil som gjør at hjertet repolariseres for langsomt (ca 1 av 4000 har dette) eller tar mange medisiner med denne effekten.

Men det er verdt å merke seg at Atarax i Felleskatalogen er kontraindisert sammen med andre medisiner med denne effekten (f.eks Cipralex, en del AP (spesielt Serdolect og Zeldox), trisykliske AD m.m) av denne grunn. 

Selv har jeg tatt en slik kontraindisert kombinasjon og QT-tiden min ble ikke forlenget, men man skal visstnok ikke gjøre det. Fikk streng beskjed av fastlegen min om å seponere Atarax ASAP da denne bivirkningen ble kjent. 

Skrevet

Ok, så der er ikke vanlig at friske mennesker uten hjertefeil ha noe å uro seg får når det kommer til små doser (20mg)?.

Skal selvsagt drøfte dette med fastlegen ved neste besøk. Fikk ikke ett minutts søvn i natt når jeg ikke tok de :(.

Skrevet

Nei, absolutt ikke! Bare å ta dem som legen sier.

Skulle det vært farlig ville du ha merket det tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...