Gå til innhold

Kjære dr nhd og de som har erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til min overraskelse er jeg vitne til at en person jeg har hjulpet i kontakt med helsevesenet, noe som var nødvendig, nå har fått et tvangsvedtak på ssri. Personen er dypt deprimert, og suicidal, men nekter som meg å innlegges. 

De låste alle dører sist  polikliniske time, og nå tvinges til å ta ssri og jevnlige blodprøver for å sjekke at gjør dette. De hadde forberedt henting av barn, tvangsinnleggelse og politiet ville bli kontaktet om prøvde løpe. (personen fikk indre panikk og frøs til is, så ingen fare for at ville greid å løpe sin vei) (personen unngikk tvangsinnleggelse ved å tvangbehandles med ssri og jevnlige blodprøver)

Nå har jeg hørt at det ikke er mulig fatte tvangsvedtak på ssri, men det er altså gjort i denne saken, jeg har full innsikt i sykehistorie og sak, men spørsmålet er: Er det mulig eller ikke, å lage tvangsvedtak på ssri? Og tvang om jevnlige blodprøver. Og hvis disse ikke viser tar medisin, tvangsinnlegges.

Det er ingen psykoseproblematikk, inne i bildet, men alvorlig depresjon, med fare for selvmord, selvsagt, det hører vel sammen.

Takk for oppklaring, svar.

Anonymkode: 5c191...253

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å kunne tvangsbehandles med medisiner, må en først være underlagt tvungent psykisk helsevern §3-3. Forutsetningen for dette er "alvorlig sinnslidelse". En alvorlig depresjon med psykotiske symptomer eller næringsvegring som truer livet, er en alvorlig sinnslidelse.

Når en først vedtar tvangsbehandling med medisiner §4-4, er det ingen begrensning på hvilke psykofarmaka en kan bruke så lenge det er sannsynlig at de virker på sykdommen.

Tvungent psykisk helsevern kan påklages til Kontrollkommisjonen. Tvangsbehandling med medisiner kan påklages til Fylkesmannen/Fylkeslegen.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For å kunne tvangsbehandles med medisiner, må en først være underlagt tvungent psykisk helsevern §3-3. Forutsetningen for dette er "alvorlig sinnslidelse". En alvorlig depresjon med psykotiske symptomer eller næringsvegring som truer livet, er en alvorlig sinnslidelse.

Når en først vedtar tvangsbehandling med medisiner §4-4, er det ingen begrensning på hvilke psykofarmaka en kan bruke så lenge det er sannsynlig at de virker på sykdommen.

Tvungent psykisk helsevern kan påklages til Kontrollkommisjonen. Tvangsbehandling med medisiner kan påklages til Fylkesmannen/Fylkeslegen.

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 5c191...253

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...