Gå til innhold

NHD/andre. All aktivitet bedre enn ingenting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plages med at jeg er veldig passiv om dagene.. Sitter for det meste på sofaen foran skjermen.. Orker ikke gjøre stort annet.. Er det bedre f.eks å tvinge seg selv til å ta husvask enn ingen aktivitet? Jeg _vet_ jeg også burde finne på noe lystbetonet, men jeg er ikke der ennå.

Burde jeg sette igang å vaske nå? Tar flere timer, stort hus...

Anonymkode: 415ac...34e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, all aktivitet er bedre enn ingen. 

Når det gjelder vask og rengjøring, er en selv det viktigste objektet. Det å stelle seg selv skikkelig er i seg selv antidepressivt.

Skrevet

Jeg har vanligvis ikke problemer med inaktivitet i depresjonsperioder. De gangene jeg likevel holder meg innendørs og foran TV eller PC merker jeg stor forskjell på om jeg bare sitter pal, eller om jeg reiser meg og gjør noe et par ganger i timen. Det trenger ikke være så mye av gangen. Skru av TV og ta ut av oppvaskmaskina, og så kan jeg sette meg igjen. Sette på en vaskemaskin ved neste "pause". Gå ut med søppel.

Det merker jeg når jeg ikke er deprimert også. Blir mye mer rastløs av å sitte helt i ro en dag, enn faktisk å ha gjort småting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...