Gå til innhold

Økonomi og vonde følelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble så glad i dag. Jeg har strevd lenge med økonomien. I vår tok jeg opp lån for å komme meg på rett kjøl med regningene, og jeg laget meg nytt budsjett. Jeg øynet store håp om at jeg skulle klare å holde meg til det nye budsjettet, det ville bli tøft, men jeg skulle klare det. 

Så kommer sommeren, og jeg må over på AAP. Dette ville velte hele budsjettet. Jeg ville også være uten inntekt mens søknaden var under behandling. Alt dette har jeg tatt veldig tungt. 

Idag fikk jeg melding fra NAV. Søknaden er innvilget, og det tok under en mnd. Jeg får også mer enn jeg trodde. Igjen øyner jeg store håp om at jeg skal klare å holde meg til budsjettet. Men jeg har i ettertid fått negative tanker - hvor lenge vil jeg klare å holde dette budsjettet? 

Jeg har også negative tanker om meg selv når det kommer til økonomi. De tankene og følelsene er sterke - jeg føler meg som en taper, jeg blir dømt av familien min og det er en vond følelse. 

Takknemlig for evt innspill. 

Anonymkode: bf1ae...def

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen å dele dette med og ville egentllg bare dele det med noen. Men det var dumt av meg. Jeg er redd for å bli bare mer dømt.  Setter pris på om admin sletter tråden. 

Skrevet

En av de viktigste tingene man kan gjøre er å ha en "buffer konto" for uforutsette ting. For eksempel hvis vaskemaskin ryker og at du plutselig får en stor utgift. Altså en konto der du har spart opp 10000-20000 kroner.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så glad i dag. Jeg har strevd lenge med økonomien. I vår tok jeg opp lån for å komme meg på rett kjøl med regningene, og jeg laget meg nytt budsjett. Jeg øynet store håp om at jeg skulle klare å holde meg til det nye budsjettet, det ville bli tøft, men jeg skulle klare det. 

Så kommer sommeren, og jeg må over på AAP. Dette ville velte hele budsjettet. Jeg ville også være uten inntekt mens søknaden var under behandling. Alt dette har jeg tatt veldig tungt. 

Idag fikk jeg melding fra NAV. Søknaden er innvilget, og det tok under en mnd. Jeg får også mer enn jeg trodde. Igjen øyner jeg store håp om at jeg skal klare å holde meg til budsjettet. Men jeg har i ettertid fått negative tanker - hvor lenge vil jeg klare å holde dette budsjettet? 

Jeg har også negative tanker om meg selv når det kommer til økonomi. De tankene og følelsene er sterke - jeg føler meg som en taper, jeg blir dømt av familien min og det er en vond følelse. 

Takknemlig for evt innspill. 

Jeg synes du skal be om økonomisk veiledning fra NAV. Kanskje vil konklusjonen fra veileder være at du gjør alt riktig, og i så fall kan det gjøre deg tryggere og øke selvfølelsen. Dersom veileder mener at noe bør endres, så vil jo det også være til hjelp for deg.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Jeg synes du skal be om økonomisk veiledning fra NAV. Kanskje vil konklusjonen fra veileder være at du gjør alt riktig, og i så fall kan det gjøre deg tryggere og øke selvfølelsen. Dersom veileder mener at noe bør endres, så vil jo det også være til hjelp for deg.

Har vært på NAV til en gjeldsrådgiver tidligere, og jeg har gjort akkurat det samme som han gjorde. Dessuten vil jeg ikke tilbake til han. 

Jeg tror jeg skal klare dette uten å koble inn noen igjen, jeg har regnet på det, og det ser lovende ut. Men i tilfelle jeg ikke gjør det; kjenner du til noen private og seriøse gjeldsrådgivere? 

Har faktisk vurdert å melde meg på luksusfellen, da får man kanskje mer hjelp også, kanskje en bank ville gitt meg refinansiering. For en refinansiering er min største drøm her i livet på lik linje med å vinne i Lotto. Det hadde løst alle problemer og jeg ville fått det bra også psykisk. 

Men min behandler sier at jeg ikke vil komme inn der fordi det ikke har underholdningsverdi da jeg ikke har brukt pengene på luksus og fordi det er andre årsaker til at jeg har havnet i denne sItuasjonen. Dessuten vil jeg ikke på tv, men jeg ville gjort det for å få slik hjelp. 

Økonomi kan ta livet av folk, kjenner også noen som har tatt sitt eget liv pga det. Har selv hatt mange tanker om det, men det er bare tanker og noe jeg aldri ville klart å gjøre, så da blir det å fortette å kjempe Istedet. 

Skrevet

Vet du at det kun er en gjeldsrådgiver på ditt lokale NAV-kontor? Og hvorfor vil du ikke snakke med ham på nytt?

Skrevet

Det er bare positivt å bekymre seg for privatøkonomien. Det er nettopp det deltagerene på "Luksusfellen" har manglet. Hvis du ser historisk på det, har stort sett alle måttet "snu på skillingen" og hatt bekymringer. Det er når man tenker "pfff, bare å kjøpe, det ordner seg nok" at man får problemer.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, frosken skrev:

Vet du at det kun er en gjeldsrådgiver på ditt lokale NAV-kontor? Og hvorfor vil du ikke snakke med ham på nytt?

Ja. 

Fordi jeg skammer meg og er redd for netlandende kommentarer osv. Gjelda har doblet seg, og jeg har gjort feil. Hadde jeg fulgt hans råd hadde jeg ikke sittet i det som jeg gjør idag. Da hadde jeg mest sannsynlig vært gjeldsfri neste år. Nå er jeg ikke gjeldsfri på minst 15 år, også fordi jeg jkke klarer å betale mer enn mlnstebeløpet på mine lån hver mnd (ser knapt at gjelda blir mindre). Må jo ha mat på bordet også, samt bil for å komme meg til jobb. Og det koster å ha bil også. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Wretch skrev:

Det er bare positivt å bekymre seg for privatøkonomien. Det er nettopp det deltagerene på "Luksusfellen" har manglet. Hvis du ser historisk på det, har stort sett alle måttet "snu på skillingen" og hatt bekymringer. Det er når man tenker "pfff, bare å kjøpe, det ordner seg nok" at man får problemer.

Takk :) dette satte jeg virkelig pris på. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk :) dette satte jeg virkelig pris på. 

:) Det er bare å fortsette med andre ord. Det er bare du som kan betale regningene, og det er bare du som kan ha kontrollen. Blir som med slanking, det er en selv som spiser, det er en selv som beveger på kroppen.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Fordi jeg skammer meg og er redd for netlandende kommentarer osv. Gjelda har doblet seg, og jeg har gjort feil. Hadde jeg fulgt hans råd hadde jeg ikke sittet i det som jeg gjør idag. Da hadde jeg mest sannsynlig vært gjeldsfri neste år. Nå er jeg ikke gjeldsfri på minst 15 år, også fordi jeg jkke klarer å betale mer enn mlnstebeløpet på mine lån hver mnd (ser knapt at gjelda blir mindre). Må jo ha mat på bordet også, samt bil for å komme meg til jobb. Og det koster å ha bil også. 

Jeg tenker at gjort er gjort og spist er spist - så da gjelder det å se fremover. Det å ta kontakt med gjeldsrådgiver på nytt og be ham sjekke om dine prioriteringer nå er optimale, tenker jeg er å ta ansvar. Ser ikke for meg at han vil komme med nedlatende kommentarer, han er vant til at det er vanskelig for folk å leve fullt så fornuftig som gjeldsrådgivere foreslår.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, frosken skrev:

Jeg tenker at gjort er gjort og spist er spist - så da gjelder det å se fremover. Det å ta kontakt med gjeldsrådgiver på nytt og be ham sjekke om dine prioriteringer nå er optimale, tenker jeg er å ta ansvar. Ser ikke for meg at han vil komme med nedlatende kommentarer, han er vant til at det er vanskelig for folk å leve fullt så fornuftig som gjeldsrådgivere foreslår.

Det blir alt for vanskelig. Så jeg skal lete etter en privat en. Takk for svar. 

mariaflyfly
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir alt for vanskelig. Så jeg skal lete etter en privat en. Takk for svar. 

Men dette vil jo koste penger - som du ikke har.

Det eneste fornuftige er å ta kontakt med gjeldsrådgiver hos NAV. Du sier jo sjøl at du fikk god hjelp der sist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...