Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått på jevn dose Seroquel i over et år nå. Vanlige tabletter, fordi de hjelper med søvnen. De fleste kvelder sovner jeg, fordi den sederende effekten inntreffer relativt raskt. Imidlertid er også urolige bein, RLS, en kraftig bivirkning jeg har. Den kommer vanligvis ikke før jeg sovner. Jeg kan merke antydning til det før jeg sovner, men det går stort sett bra.

Nå er jeg i en periode hvor jeg sover dårligere, og også sliter sterkt med innsovningen. Og når jeg mister det "vinduet" mellom der søvnen kommer og RLS kommer kraftig, så er det umulig å få sove. Jeg klarer ikke å ligge i ro med beina, det blir til slutt vondt hvis jeg prøver ikke å røre dem. De kan bevege seg av seg selv også, om jeg prøver å holde tilbake lenge nok.

Det som skjer er at jeg da må ta Imovane, og håpe på det beste. I går kveld forsøkte jeg i det lengste å få sove, og tok ikke Imovane før RLS var ordentlig ille. Jeg måtte opp og gå flere ganger etter at jeg hadde tatt Imovane, noe som ikke er særlig heldig med tanke på effekten. Jeg sliter med ortostatisk hypotensjon etter Seroquelinntak også. Med andre ord: Når jeg har tatt Seroquel og ikke klarer å sove av dem, så blir jeg gående rundt, kjempetrøtt med med urolige bein, og rett og slett med stor fare for å ramle og slå meg.

Dette fører i perioder med dårlig søvn til at jeg tar Imovane samtidig med Seroquel på kvelden, fordi det er for sent å vente et par timer for å se om søvnen kommer, for da er RLS sterkt til stede allerede. Dette gjør det til en rutine å ta Imovane, noe som selvsagt ikke er heldig.

Er det noe å gjøre med denne bivirkningen av Seroquel? Jeg går på 400 mg nå, men jeg husker jeg hadde RLS allerede på 75 mg, så en mindre dosejustering vil ikke gjøre noen forskjell. Andre forslag for å løse problemene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er akatisi. Dessverre tror jeg du må skifte medikament.

Skrevet

Takk for raskt svar!

Dette er et forbigående fenomen som varer noen timer etter tablettinntak. Det er ilingene i beina som gjør at jeg må gå rundt, ikke en rastløshet eller en trang til egentlig å stå opp fra senga. Men uansett om det er RLS eller akatisi - det er uholdbart.

Jeg har forsøkt det meste av medikamenter, tror jeg, mot F33.2. Bruker nå kombinasjonen Lamictal 350 mg, Seroquel 400 mg og Wellbutrin 300 mg. Forsøkte å legge til 5 mg Cipralex for noen uker siden, som førte til full urinretensjon.

Wellbutrin er det som mest nylig er lagt til. Jeg er litt usikker, men det er mulig jeg har en liten effekt av den. Jeg har ikke blitt bedre, men gjennom en periode hvor omstendighetene fort kunne gjort meg verre, så holdt jeg meg likevel i grei form. Jeg er usikker på om den kan økes. Etter at jeg startet opp med den, og senere økte til 300 mg, så har jeg fått null interesse for mat og sliter enkelte dager med å få i meg et minimum. Jeg har gått ned 8 % av kroppsvekten min fra jeg startet på den medio april, og går fortsatt ned i vekt hver uke. Er ikke undervektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...