Gå til innhold

NHD: IQ og psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det en sammenheng? I så fall, hvilken?

Anonymkode: 44200...532

Skrevet

Det er en myte at personer med høy IQ er mindre lykkelige. Det er motsatt.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Wretch skrev:

Det er en myte at personer med høy IQ er mindre lykkelige. Det er motsatt.

Jeg vet. Ville bare ha det bekreftet at det heller er den veien. Så da er jeg vel stokk stein dum. Siden jeg sliter psykisk. 

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vet. Ville bare ha det bekreftet at det heller er den veien. Så da er jeg vel stokk stein dum. Siden jeg sliter psykisk. 

Tviler på at det er en sammenheng mellom psykisk lidelse og IQ, i alle fall er det bare en svak "statistisk" sammenheng, så det du sier er jo en giga-generalisering. ;)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det en sammenheng? I så fall, hvilken?

Gjennomsnittlig høy IQ er en viktig beskyttelsesfaktor mot psykisk sykdom. I hvert fall sykdom utløst av ytre påkjenninger.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Janus30 skrev:

Gjennomsnittlig høy IQ er en viktig beskyttelsesfaktor mot psykisk sykdom. I hvert fall sykdom utløst av ytre påkjenninger.

Hva er gjennomsnittlig _høy_ iq? Har hørt at gjennomsnittet er 100. Jeg scorte 117. Mens "alle" andre her scorte 130+++, virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gjennomsnittlig _høy_ iq? Har hørt at gjennomsnittet er 100. Jeg scorte 117. Mens "alle" andre her scorte 130+++, virker det som. 

gjennomsnittelig er 100 blank. men den testen på illustrert vitenskap gir for mye poeng mener jeg + har for lette spørsmål. jeg scoret 105-110 på wais og 125 på illvit sin. tror også ikke de som scorer 100 eller under skriver det, ettersom at kun de som er stolte skriver hva de scoret. 

Anonymkode: 7c05b...41b

Gjest Gargamel
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittet er per definisjon 100, og iq skal per definisjon være normalfordelt med standardavvik på 15. 117 er klart over snittet, og det er bare ca 15% skal score så høyt eller høyere (om jeg husker statistikken rett)

83 skal være like vanlig som 117, og 70 skal være like vanlig som 130.

Jeg synes det er litt pussig at mange på dol scorer så høyt. De som scorer lavt vil kanskje ikke dele resultatet. I noen tilfeller har de tatt samme test flere ganger, og det blir jo helt feil når det er en tidsbegrensning. Det er mulig snittet på dol faktisk er høyt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittsområdet er 90-110. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...