Gå til innhold

Normale følelser vs stemningsepisoder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt vanskelig å skille mellom hva som er normale følelser som tristhet og glede, og (begynnende) stemningsepisoder. Har nettopp begynt i psykoterapi der noe av målet skal være nettopp å tillate meg å kjenne på følelser som sinne og tristhet, som forhåpentligvis vil være nyttig.

For tiden er jeg nedfor og trist, og jeg vet ikke helt om det er en normal følelse som alle har innimellom eller begynnelsen på en depresjon. Jeg har en ferietur å se frem til, men akkurat nå er jeg ganske likeglad.

Hvordan er det for dere andre med affektive lidelser?

Anonymkode: 63b1b...8a1

Skrevet

Tror du kan skille på det om du ser på andre "symptomer". Som f.eks. tankekjør om du kjenner deg glad, da er det nok oppstemthet. Ved nedstemthet gjelder kanskje hvordan du ser på fremtiden, om det er håpløst og at det går ille fremover. Finnes nok ingen fasit.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Wretch skrev:

Tror du kan skille på det om du ser på andre "symptomer". Som f.eks. tankekjør om du kjenner deg glad, da er det nok oppstemthet. Ved nedstemthet gjelder kanskje hvordan du ser på fremtiden, om det er håpløst og at det går ille fremover. Finnes nok ingen fasit.

Takk for svar. Det med å se på symptomene er et godt tips. Jeg fyller nok ikke kriterier for depresjon nå, men sånn jeg har det er at jeg ikke gleder meg til noe, orker lite og har mest lyst til å sitte hjemme. I forrige uke hadde jeg ganske mye energi, var blid og litt tullete men ikke noe mer. Søvnen har vært god hele tiden men jeg tar medisiner så det er nok forklaringen. Disse humørsvingningene kommer uten noen spesiell årsak, så det er kanskje derfor jeg ikke klarer å forklare de på samme måte som en "frisk" person kunne ha gjort. 

AnonymBruker
Skrevet

Da var jeg "på plass" igjen. Har hatt en uke der jeg bare har villet sove og spise godteri, alt har vært et ork og ingen ting har gitt meg glede. Nå i ettertid tror jeg det kan ha vært en mini-depressiv episode. Heldigvis var det ikke så alvorlig. At jeg fortsatt har humørsvingninger som er litt "mer" enn det friske folk har er kanskje noe jeg bare må leve med.

Skrevet

Opplever at jeg har mye humørsvingninger selv. Bruker Lamictal. Men føler meg usikker på mange helt basale ting, fordi synet mitt har forandret seg så mye. Blir helt resignert, i alle fall sosialt sett. Jeg kan ikke si til noen at jeg har psykiske problemer, fordi jeg føler at det vet jeg ikke. Men det er kanskje ikke det du sliter med.

AnonymBruker
Skrevet

Jo kan kjenne meg igjen, men vet ikke om det er på samme måte. På hvilken måte har synet ditt (på deg selv? verden?) forandret seg? 

I dag oppdaget jeg at jeg hadde lagt dosetten feil og tatt mindre tabletter enn jeg skulle. Kanskje det var det som skjedde i forrige uke også, jeg husker faktisk ikke hvor mye jeg tok. I så fall kan nedstemtheten ha med medisindose å gjøre. Hadde jo vært greit om det bare var så enkelt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo kan kjenne meg igjen, men vet ikke om det er på samme måte. På hvilken måte har synet ditt (på deg selv? verden?) forandret seg? 

I dag oppdaget jeg at jeg hadde lagt dosetten feil og tatt mindre tabletter enn jeg skulle. Kanskje det var det som skjedde i forrige uke også, jeg husker faktisk ikke hvor mye jeg tok. I så fall kan nedstemtheten ha med medisindose å gjøre. Hadde jo vært greit om det bare var så enkelt.

Ja, hva jeg tenker om meg. F.eks. hvorvidt jeg er syk, ev. hva som feiler meg. Om jeg er psykopat, eller har lurt psykiatrien. Også hva jeg tenker om andre, f.eks. om de er ute etter å lure meg, eller hjelpe. Hvordan andre ser på meg, om de er høflige/hyggelige av plikt, men egentlig syns jeg er et svin. Etc. etc.

Jeg håper problemet var tablettene! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan ikke vurdere dette uten også å se på funksjonsevne.

Det er normalt å føle seg både trist og glad. Først når det i betydelig grad går ut over ens funksjon i arbeid/skole, i familieliv eller sosialt, kan en snakke om sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
Den 13. juli 2016 at 11.19, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

En kan ikke vurdere dette uten også å se på funksjonsevne.

Det er normalt å føle seg både trist og glad. Først når det i betydelig grad går ut over ens funksjon i arbeid/skole, i familieliv eller sosialt, kan en snakke om sykdom.

I den perioden der jeg følte meg oppstemt hadde jeg en god del mer energi enn det som er normalt for meg, såpass at andre kommenterte på det (økt aktivitet er mitt hovedsymptom under hypomani), og den neste uka der jeg følte meg nedfor orket jeg veldig lite og satt mest på sofaen. Vil si at funksjonen min var redusert i den sistnevnte perioden i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...