Gå til innhold

Psykia, hvordan ville du tenke om Topimax i mitt tilfelle?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg prøver igjen jeg - under nick denne gangen. Det får heller stå sin prøve.

For en tid tilbake nevnte du at Topimax har effekt på alkoholisme - noe jeg dessverre har. På Antabus holder jeg meg edru, men jeg får eksem av den. Dessuten har jeg fått meg et par ubehagelige overraskelser med dessert som det viste seg å være noe alkoholholdig i uten min viten... Siden jeg har epilepsi (som i FK nenves som kontranindikasjon, tar jeg det litt på nåde føler jeg). Jeg går konstant redd for anfall de periodene jeg må ta Antabus (som nå i sommerferien hvor jeg ellers lett ville velge å drikke, fordi det er en vanskelig tid for meg). Dette selv om min nevrolog har gitt grønt lys fordi mitt ellers høye akoholforbruk er svært uheldig for epilepsien det og. Alkohol i kombinasjon med Rivotril er heller ikke bra... Samtidig har jeg fått høre at jeg med epilepsi og et par andre helseutfordringer kan risikere fatale resultater om jeg finner på å drikke på Antabus. Derfor er jeg ikke helt glad i den - selv om det definitivt får meg til å avstå fra å drikke.

Så jeg lurer da på hvordan Topimax har effekt på alkoholproblemer. Er det litt  samme mekanismen som med Antabus - at man blir dårlig? Eller er det ved å dempe suget etter å drikke? Jeg kan nevne at jeg har prøvd både Campral og Selincro uten særlig effekt.    

Du nevner også andre problemer Topimax kan være et godt valg for. Jeg har problemer med mat når jeg ikke drikker, men overspiser nok ikke så ofte som tre ganger i uka. Men når jeg først har en matorgie er den ganske heftig. Maten blir et dop den og, noe som blir vanskelig med diabetes - selv om den i det store og det hele er ok regulert. Ellers har jeg bipolar lidelse 2, migrene, diabetes type 1 og epilepsi. Jeg er anfallsfri fra denne, gjitt at jeg tar medisinene mine regelmessig og holder meg unna alkohol. Jeg har stemningssvingninger (mest depresjon) som psykiateren min mener vi burde få mer kontroll på. Jeg ville jo ikke bli lei meg for det, men vi er litt skeptiske til å gå høyere på Lamictal (seruspeil 37 for et par mnd siden). Nå tar jeg Brintellix (15mg) ved siden av Lamictal (550mg) og Seroquel depot (300mg) + 100mg vanlig Seroquel ved behov på kvelden, samt Rivotril 3mg (som jeg egt ikke kan fordra å ta pga. misbruksstempel rundt det, men det er det eneste som holder meg anfallsfri av flerfoldige medisiner jeg har prøvd). Jeg tar også Atacand 32mg og Metoprolol 50mg mot høyt BT og som migreneforebyggende. Og et snitt på 50-60 IE insulin (NovoRapid pr. pumpe), men det blir jo langt mer ved matorgier. 

Jeg synes ikke Brintellix har vist seg effektiv ift. depresjon, men det funker veldig godt mot panikkangst.

Om du ser dette, Kvakkestad - hva ville dine tanker være? Hvor kan min psykiater evt. søke råd om Topimax? Jeg TROR ikke han har særlig erfaring med det, men han er den typen lege som er ganske uredd for å prøve nye ting - så lenge han føler seg trygg på det han gjør. Evt. kunne jeg kanskje fått det av nevrologen min, men han ville i sin tid ikke prøve det på meg fordi han var redd for bivirkninger på psyken. Imidlertid har jeg forstått det som at de antiepileptiske dosene er langt høyere enn de for psykiske lidelser?

Skrevet

Har mange av de samme problemene som deg, så jeg dytter på denne i håp om at du får svar. Skulle gjerne forsøkt topimax jeg også, men behandleren min er uenig :(

Skrevet
Den 9.7.2016 at 22.50, FjellOgDalar skrev:

Jeg prøver igjen jeg - under nick denne gangen. Det får heller stå sin prøve.

For en tid tilbake nevnte du at Topimax har effekt på alkoholisme - noe jeg dessverre har. På Antabus holder jeg meg edru, men jeg får eksem av den. Dessuten har jeg fått meg et par ubehagelige overraskelser med dessert som det viste seg å være noe alkoholholdig i uten min viten... Siden jeg har epilepsi (som i FK nenves som kontranindikasjon, tar jeg det litt på nåde føler jeg). Jeg går konstant redd for anfall de periodene jeg må ta Antabus (som nå i sommerferien hvor jeg ellers lett ville velge å drikke, fordi det er en vanskelig tid for meg). Dette selv om min nevrolog har gitt grønt lys fordi mitt ellers høye akoholforbruk er svært uheldig for epilepsien det og. Alkohol i kombinasjon med Rivotril er heller ikke bra... Samtidig har jeg fått høre at jeg med epilepsi og et par andre helseutfordringer kan risikere fatale resultater om jeg finner på å drikke på Antabus. Derfor er jeg ikke helt glad i den - selv om det definitivt får meg til å avstå fra å drikke.

Så jeg lurer da på hvordan Topimax har effekt på alkoholproblemer. Er det litt  samme mekanismen som med Antabus - at man blir dårlig? Eller er det ved å dempe suget etter å drikke? Jeg kan nevne at jeg har prøvd både Campral og Selincro uten særlig effekt.    

Du nevner også andre problemer Topimax kan være et godt valg for. Jeg har problemer med mat når jeg ikke drikker, men overspiser nok ikke så ofte som tre ganger i uka. Men når jeg først har en matorgie er den ganske heftig. Maten blir et dop den og, noe som blir vanskelig med diabetes - selv om den i det store og det hele er ok regulert. Ellers har jeg bipolar lidelse 2, migrene, diabetes type 1 og epilepsi. Jeg er anfallsfri fra denne, gjitt at jeg tar medisinene mine regelmessig og holder meg unna alkohol. Jeg har stemningssvingninger (mest depresjon) som psykiateren min mener vi burde få mer kontroll på. Jeg ville jo ikke bli lei meg for det, men vi er litt skeptiske til å gå høyere på Lamictal (seruspeil 37 for et par mnd siden). Nå tar jeg Brintellix (15mg) ved siden av Lamictal (550mg) og Seroquel depot (300mg) + 100mg vanlig Seroquel ved behov på kvelden, samt Rivotril 3mg (som jeg egt ikke kan fordra å ta pga. misbruksstempel rundt det, men det er det eneste som holder meg anfallsfri av flerfoldige medisiner jeg har prøvd). Jeg tar også Atacand 32mg og Metoprolol 50mg mot høyt BT og som migreneforebyggende. Og et snitt på 50-60 IE insulin (NovoRapid pr. pumpe), men det blir jo langt mer ved matorgier. 

Jeg synes ikke Brintellix har vist seg effektiv ift. depresjon, men det funker veldig godt mot panikkangst.

Om du ser dette, Kvakkestad - hva ville dine tanker være? Hvor kan min psykiater evt. søke råd om Topimax? Jeg TROR ikke han har særlig erfaring med det, men han er den typen lege som er ganske uredd for å prøve nye ting - så lenge han føler seg trygg på det han gjør. Evt. kunne jeg kanskje fått det av nevrologen min, men han ville i sin tid ikke prøve det på meg fordi han var redd for bivirkninger på psyken. Imidlertid har jeg forstått det som at de antiepileptiske dosene er langt høyere enn de for psykiske lidelser?

Topimax vil nok kunne gi tilleggseffekter her. Både mot migrene (ca 100mg) og mot sug etter alkohol(200-400mg), samt stabilisere den bipolare lidelsen og din epilepsi. Dette slik at Rivotril kanskje kan reduseres.

Preparater som senker krampeterskelen må man være forsiktige med ved epilepsi. Jeg ville mot den bipolare lidelsen forsøkt ferre medikamenter samtidig. 

Hvis ikke bivirkninger av Lamictal bør du opp mot 45-50 umol/L.

Seroquel har god dokumentasjon mot bipolar depresjon, men påvirkningen av krampeterskelen gjør at jeg ikke ville brukt denne annet enn som en sovemedisin i doser på 25-50mg, men her er det risiko for at depresjon kan bli verre. Brintellix senker og krampeterskelen også her forsiktighet med bruk ved.epilepsi. Men du beskriver effekt mot panikk,så her må man gå meget forsiktig frem.

Brintellix og Seroquel ville jeg ikke ha brukt før Lamictal og Topimax var dosert opp til maksimal tålbare doser.

Betablokker kan gi depresjon som bivirkning, det er dessuten ikke sikkert det er behov for denne hvis Topimax tar migrenen, noe man ofte ser allerede på 50-100mg.

Topimax kan skrives ut direkte for deg på blå resept mot epilepsi av alle leger.

Legger ved litt dokumentasjon om Topimax mot alkohollidelser.

https://1drv.ms/f/s!Ahk42C5pGqVFhcAlM6cvQLGVnvcGFQ

FjellOgDalar
Skrevet

Takk for et utfyllende svar.

Ville bare føye til at nevrologen min har vært i tett samarbeid med psykiateren min vdr. disse medikamente - som kan senke krampeterskeln. Seroquel har jeg brukt siden 2003. Jeg har og vært unnom ulike antidepressiva uten at det har utløst forverring. Det eneste medikamentet vi har en viss skepsis til er Wellbutrin. Rivotril er jeg redd for å kutte ut, selv om det ikke er en ønskesituasjon å gå på det. Men det holder meg anfallsfri og derfor tør jeg rett og slett ikke gå bort fra det og bli prøvekanin igjen. Kanskje det heller er lurt å øke Lamictal i første omgang, og heller forholde meg til Antabus slik jeg har gjort det. Betablokker+Atacand MÅ jeg ha, da jeg har høyt BT og sliter med benign essensiel tremor. Kompliserte saker dette. Den vil jeg ikke slutte på med mindre det blir tvingende nødvendig, for det er en velsignelse ikke å skjelve på hendene - noe som plaget meg siden sent i tenårene. Nå er problemet så godt som eliminert. Jeg er veldig glad i å tegne, og nå klarer jeg rette streker uten linjal.

Beklager at jeg ikke ga mer utfyllende opplysninger i hovedinnlegget mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje NHD ikke svarer fordi dette er et for omfattende spørsmål?

Anonymkode: b9345...52a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje NHD ikke svarer fordi dette er et for omfattende spørsmål?

Anonymkode: b9345...52a

Spørsmålet er jo ikke stilt til NHD men til Psykia.

FjellOgDalar
Skrevet

Kvakkestad (Psykia) har gitt meg et utfyllende svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...