Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg leste et tidligere innlegg du hadde svart på hvor du kalte pasienter med en ufarlig overdose for dramaqueens. (Jeg kan linke til det innlegge til om du ønsker)

Jeg hadde håpet at du kan utdype det litt? Er det en gjengs mening blant leger og helsepersonell? 

I så fall er pasienten "dømt" før de har kommet inn døren. 

Jeg har dessverre blitt hentet bevisstløs hjemme etter slike overdoser. Hver gang med den hensikt å ville dø. Heldigvis overlevde jeg. 

Hvis man i en slik situasjon blir møtt av en lege som tydeligvis er forutinntatt og tenker at dette er noe man gjør for oppmerksomhet, så går man derfra og føler seg verre enn da man kom. 

Skrevet

Jeg tror ingen som tar en overdose som følge av depresjon eller et reelt ønske om å dø blir kalt dramaqueens av helsepersonell.

Det jeg tror det refereres til, er de som skader seg selv i hensikt av å manipulere, presse gjennom viljen sin eller bli sett. F.eks snakker høyt om å ta overdose og så tar et glass med vitaminpiller eller en mindre mengde medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Glemt.sjel said:

Hei, jeg leste et tidligere innlegg du hadde svart på hvor du kalte pasienter med en ufarlig overdose for dramaqueens. (Jeg kan linke til det innlegge til om du ønsker)

Jeg hadde håpet at du kan utdype det litt? Er det en gjengs mening blant leger og helsepersonell? 

I så fall er pasienten "dømt" før de har kommet inn døren. 

Jeg har dessverre blitt hentet bevisstløs hjemme etter slike overdoser. Hver gang med den hensikt å ville dø. Heldigvis overlevde jeg. 

Hvis man i en slik situasjon blir møtt av en lege som tydeligvis er forutinntatt og tenker at dette er noe man gjør for oppmerksomhet, så går man derfra og føler seg verre enn da man kom. 

Tror ikke det er gjengs. NHD har endel "Carl I. Hagen" i seg.

Anonymkode: f5950...328

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke en generell oppfatning blant helsepersonell når det gjelder denne store gruppen pasienter. Men blant denne store gruppen pasienter finnes det et mindretall som i hovedsak opptrer slik at de fortjener den karakteristikken som er nevnt.

Utfordringen her blir å hjelpe dem til å finne annen adferd som gir dem det de er ute etter.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg håper dere har rett i dette. 

(Det er noe galt med innstillingene her,  det er derfor jeg måtte svare i nhd 's quote..

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange grunner til å at folk tar en ikke-dødelig overdose. Uvitenhet, det kan være vanskelig å vite hvor mye som er dødelig. Et reelt rop o-m hjelp, ingen hører ordene mine, jeg må "bevise" hvor ille det faktisk er.

Og så har vi den typen jeg vokste opp med: Dramaqueenen. Den som truer med selvmord og tar "overdoser" hver gang de ikke får viljen sin. Som ingen tør stille krav til, si imot, si nei til. Den som alltid blir tatt hensyn til. Av frykt for nok et "selvmordsforsøk".

Jeg tror de fleste leger og helsepersonell vet at dette ikke gjelder alle. Også nhd. Problemer kan oppstå når personen "lærer" at å true med selvmord/ta en "overdose" er veien å gå hvis du vil bli hørt.

Anonymkode: 6a133...c0b

Skrevet

Jeg tror det er viktig at leger og annet helsepersonell er seg bevisst at det kan være noen dramaqueens som kommer til sykehus, men at man må være svært tilbakeholden med å anta dette for fort. Min mann er lege og jobber med ruspasienter. Han legger mye arbeid ned i å behandle alle pasienter med respekt, om enn de utagerer, truer med selvmord etc. Det ligger jo skjebner og sykdom bak det. Heller vær et medmenneske med 100 personer for mye, enn å få EN person til å føle seg ydmyket, såret og spyttet på. 

Skrevet
6 timer siden, Cilien skrev:

Jeg tror det er viktig at leger og annet helsepersonell er seg bevisst at det kan være noen dramaqueens som kommer til sykehus, men at man må være svært tilbakeholden med å anta dette for fort. Min mann er lege og jobber med ruspasienter. Han legger mye arbeid ned i å behandle alle pasienter med respekt, om enn de utagerer, truer med selvmord etc. Det ligger jo skjebner og sykdom bak det. Heller vær et medmenneske med 100 personer for mye, enn å få EN person til å føle seg ydmyket, såret og spyttet på. 

Enig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...