Gå til innhold

NHD Brintellix IGJEN bivirkninger/abstinenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det gått snart 4 uker siden jeg byttet rett over fra 20 mg cipralex til 20 mg Brintellix (Gikk mange år med Cipramil så over på Cipralex i noen måneder uten særlig virkning). Kløen og elektriske støt i hodet har gitt seg, men kvalmen når jeg våkner etter for lite søvn er helt ille og skjelver mye også, dårlig mage, angst, uro, tankekjør, veldig deprimert. Har tenkt at dette er bivirkninger av Brintellix men lurer på om det ikke er seponeringsymptomer etter å sluttet med cipralex? Kan kjennes ut som jeg nå på en måte er "uten" AD, kan det stemme? Leste at man kunne få seponeringsymptomer ved bytte av AD med forskjellig virkestoffer. Ikke barebare dette nei...vil det bli bedre tro?  Hvor lenge skal dette holde på? Vet det står om Brintellix at virkning inntrer etter ca 2 uker, men tydeligvis ikke i mitt tilfellet..........sukk...fortvilet.......Tusen takk hvis noen svarer.....

Skrevet
2 timer siden, Mexico skrev:

Da har det gått snart 4 uker siden jeg byttet rett over fra 20 mg cipralex til 20 mg Brintellix (Gikk mange år med Cipramil så over på Cipralex i noen måneder uten særlig virkning). Kløen og elektriske støt i hodet har gitt seg, men kvalmen når jeg våkner etter for lite søvn er helt ille og skjelver mye også, dårlig mage, angst, uro, tankekjør, veldig deprimert. Har tenkt at dette er bivirkninger av Brintellix men lurer på om det ikke er seponeringsymptomer etter å sluttet med cipralex? Kan kjennes ut som jeg nå på en måte er "uten" AD, kan det stemme? Leste at man kunne få seponeringsymptomer ved bytte av AD med forskjellig virkestoffer. Ikke barebare dette nei...vil det bli bedre tro?  Hvor lenge skal dette holde på? Vet det står om Brintellix at virkning inntrer etter ca 2 uker, men tydeligvis ikke i mitt tilfellet..........sukk...fortvilet.......Tusen takk hvis noen svarer.....

Hei. Jeg har også gått på AD i mange år. Først Seroxat, så Cipramil, å deretter Cipralex i 12 år. Hadde en del bivirkninger, å ville prøve uten, men klarer meg da kun noen måneder før jeg er i gang igjen å må starte opp med AD. Etter 7 mndr uten piller måtte jeg atter en gang starte opp, å denne gang på Brintellix pga mindre bivirkninger. Stod på 10 mg i 9 uker før jeg trappet opp til 15 og til 20 etter noen få dager da jeg ikke synes å bli mekbart bedre. Jeg ble på 20 mg så elendig, å gikk ned til 15 mg. Her har jeg nå stått i 11 dager (totalt 11 uker og noen dager).  Brintellix tok raskt depresjonen, men angsten har jeg levd med hele tiden. Først i dag, etter 11 uker, har jeg ikke tatt Sobril i tillegg. :)  Så som du ser har jeg nå brukt bortimot 3 måneder, å enda er ikke angsten helt under kontroll.  Hadde også en god  del bivirkninger i starten. Jeg er fortsatt noe kvalm, har hatt forferdelig muskelvondt som nå endelig er mindre, men jeg sover godt da.  Foreløpig synes jeg vel ikke Brintellix svarer til forventningene jeg hadde. 

AnonymBruker
Skrevet

Synd du har det sånn :( Jeg tror jeg har svart deg før. Jeg syns B virket veldig "mild" i fht andre SSRI jeg har brukt. Merket ingen bivirkninger i starten og den var seponert på en uke uten noe spesielle bivirkninger da heller (men den kvalmen som jeg skrev om kom gradvis mens jeg brukte den). Vet ikke om det gir noe mening men jeg syns som sagt at den var for mild og jeg tok max dose. Går på Effexor nå, og huhei for noen bivirkninger i starten. Ikke at bivirkninger skal være indikator på effekt, men som sagt sånn var det for meg. Dette er ikke noe faglig skrevet og bare min erfaring. Legen vil sikkert si noe annet.

Anonymkode: f7031...041

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Nei ikke bare bare med  Brintellix nei. Har lest en del om Brintellix og erfaringer på amerikansk nettsteder i dag, mye info å hente der da Brintellix har vært på markedet der lenger enn i Norge + at det selvfølgelig er et mye større marked og derfor mange flere som bruker den. Har bestemt meg for å holde den ut en stund til. Jeg lagde en annen/ny tråd om denne, står flere svar der og.

Jeg hadde vel for store forhåpninger om at bytting av AD skulle gå fort og lett, vet jo av tidligere erfaringer med cipralex/cipramil at det har vært sånn ille før, bl.a. en gang jeg sluttet brått med cipramil etter mange år og da ble jeg enda dårligere enn det jeg er nå, startet opp igjen på den igjen den gangen, å slutte var bare helt grusomt. Doseendringer har også ført til elendet før. og dårlig ble jeg når jeg byttet fra cipramil til cipralex også og DET byttet skal jo i teorien også gå knirkefritt :-)

Kjenner at det irriterer meg litt at leger/psykiatere ofte ser ut til å informere pasientene sine dårlig ang diverse abstinenser og bivirkninger når dem skriver ut reseptene, men det kan jo skyldes at dem rett og slett ikke vet bedre eller ikke vet annet enn det som står i bøkene, teori og praksis er to forskjellige ting gitt :-) Og at produsentene av et legemiddel roser det opp i skyene er jo kun for egen vinning skyld. Jaja.....

Har fått svar av flere også NHD om at virkningsmekanismen på cipralex og Brintellix er omtrent den samme, ja det skjønner jeg, men innholdet i pillene er IKKE det samme, men at virkningen kan være omtrent lik og forhåpentligvis bedre, det er jeg enig i. Nå hadde jeg det ikke bra på Cipralex heller så får se.......

Våkner vel med den "deilige" kvalmen og dårlige formen igjen i morgen :-( Håper det går seg til etterhvert, man blir liksom LITT utålmodig når man er kvalm osv hver dag ;-)

Lykke til videre til dere som svarte meg her tusentakk og god natt :-)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd du har det sånn :( Jeg tror jeg har svart deg før. Jeg syns B virket veldig "mild" i fht andre SSRI jeg har brukt. Merket ingen bivirkninger i starten og den var seponert på en uke uten noe spesielle bivirkninger da heller (men den kvalmen som jeg skrev om kom gradvis mens jeg brukte den). Vet ikke om det gir noe mening men jeg syns som sagt at den var for mild og jeg tok max dose. Går på Effexor nå, og huhei for noen bivirkninger i starten. Ikke at bivirkninger skal være indikator på effekt, men som sagt sånn var det for meg. Dette er ikke noe faglig skrevet og bare min erfaring. Legen vil sikkert si noe annet.

Ja du har svart meg før tusen takk :-) Har du gått lenge på Effexor og samme elendighet med bivirkninger der og ja? Får håpe at det er sånn da at mye ille bivirkninger går over i god virkning etterhvert, da ligger jeg godt an ihvertfall ;-) Får se hvordan det går videre med Brint., har Effexor i bakhodet hvis dette går filleveien. En annen ting er jo at jeg synes det er fælt at medisiner som skal liksom gjøre oss bedre, må være så grusomme å begynne med.

Tenk hvis smertestillende f.eks. hadde sånne virkninger, ikke mange som ville tatt det da tror jeg....jaja bare en tanke....

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Mexico skrev:

Ja du har svart meg før tusen takk :-) Har du gått lenge på Effexor og samme elendighet med bivirkninger der og ja? Får håpe at det er sånn da at mye ille bivirkninger går over i god virkning etterhvert, da ligger jeg godt an ihvertfall ;-) Får se hvordan det går videre med Brint., har Effexor i bakhodet hvis dette går filleveien. En annen ting er jo at jeg synes det er fælt at medisiner som skal liksom gjøre oss bedre, må være så grusomme å begynne med.

Tenk hvis smertestillende f.eks. hadde sånne virkninger, ikke mange som ville tatt det da tror jeg....jaja bare en tanke....

Jeg hadde mye bivirkninger av Effexor i opptrappingen men det har nesten gitt seg helt. Er ikke kvalm!!!! :D Dette er medisinen jeg har hatt mest flaks med så langt *bank i bordet* ;) 

Tror folk flest hadde foretrukket hodepine fremfor SSRI-bivirkninger da ja :) 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mye bivirkninger av Effexor i opptrappingen men det har nesten gitt seg helt. Er ikke kvalm!!!! :D Dette er medisinen jeg har hatt mest flaks med så langt *bank i bordet* ;) 

Tror folk flest hadde foretrukket hodepine fremfor SSRI-bivirkninger da ja :) 

Ååå du så deilig at du ikke er kvalm :) Krysser fingre for at det positive fortsetter for deg. Her er det ingen endring, kvalmen er der enda, angsten er helt ille osv osv, men jeg gir meg ikke enda ;) Koselig at du svarte meg :) Har vært en tøff dag.........masse lykke til videre :)

Skrevet
Den ‎10‎.‎07‎.‎2016 at 0.13, kattefot skrev:

Hei. Jeg har også gått på AD i mange år. Først Seroxat, så Cipramil, å deretter Cipralex i 12 år. Hadde en del bivirkninger, å ville prøve uten, men klarer meg da kun noen måneder før jeg er i gang igjen å må starte opp med AD. Etter 7 mndr uten piller måtte jeg atter en gang starte opp, å denne gang på Brintellix pga mindre bivirkninger. Stod på 10 mg i 9 uker før jeg trappet opp til 15 og til 20 etter noen få dager da jeg ikke synes å bli mekbart bedre. Jeg ble på 20 mg så elendig, å gikk ned til 15 mg. Her har jeg nå stått i 11 dager (totalt 11 uker og noen dager).  Brintellix tok raskt depresjonen, men angsten har jeg levd med hele tiden. Først i dag, etter 11 uker, har jeg ikke tatt Sobril i tillegg. :)  Så som du ser har jeg nå brukt bortimot 3 måneder, å enda er ikke angsten helt under kontroll.  Hadde også en god  del bivirkninger i starten. Jeg er fortsatt noe kvalm, har hatt forferdelig muskelvondt som nå endelig er mindre, men jeg sover godt da.  Foreløpig synes jeg vel ikke Brintellix svarer til forventningene jeg hadde. 

Tusen takk for innlegget ditt, godt å høre andres erfaringer, skjønner dette kan ta tid ja. Jeg gikk rett fra 20 mg cipralex over på 20 mg Brintellix, fikk etter kort tid veldig vondt i den ene skulderen som ble helt stiv, med utslett på denne som klødde også foran på brystkassa, dette sto på en ukes tid, men har gitt seg helt heldigvis, (noe positivt da:)). Kvalmen er der enda, angsten veldig ille, ingen bedring av depresjon. Men i morgen er en ny dag.......

Positivt at du ikke trengte sobril mer i tillegg da, håper det positive fortsetter for deg. Jeg har vival og kvalmestillende når det kniper som verst. Masse lykke til videre, hører gjerne fra deg igjen om hvordan det går med deg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...