kona123 Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Mannen min gikk på 20mg Cipralex i ca 6mnd, men pga bivirkninger fikk han for 4 uker siden resept på Brintellix, 10mg, med beskjed om å gå rett over uten nedtrapping. Han fikk mye angst den første uken, og har nå, etter 4 uker, fortsatt episoder med både angst og depresjon. Episodene virker mye verre enn før han begynte med medisiner. I tillegg har han i perioder mye sinne/aggresjon, og enkelte paranoia-tanker (som at jeg lurer ham, bytter ut pillene med sukker, at alle vil ham vondt etc). Han har også hatt episoder han ikke husker noe av i ettertid, der han har oppført seg merkelig (virket nesten beruset). Han har fortsatt igjen Cipralex. På tross av bivirkninger, hadde disse en mye bedre effekt på angst og depresjonen. Mtp sommerferie, er det fortsatt flere uker til han kan snakke med fastlegen sin om medisinene. Burde han bytte tilbake til Cipralex i denne tiden? Eller burde han holde ut Brintellix og håpe at det blir bedre? Tempramentet/aggresjonen, paranoiaen og angsten går også ut over familie (inkl to små barn), og jeg ønsker en bedre sommerferie for ham også. Håper på snarlig svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Dette er såpass alvorlig at jeg synes dere skal be om en ny time hos fastlegen i løpet av få dager. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Dette er såpass alvorlig at jeg synes dere skal be om en ny time hos fastlegen i løpet av få dager. Takk for svar! Men hva gjør vi nå når fastlegen er på ferie? Er et legesenter, kan vi regne med at han da kan ta dette med en annen lege der? Kjedelig når sånne ting skjer midt i fellesferien 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 Og bare så det ikke misforstås; han er ikke voldelig eller aggresiv overfor barna. Det er kun det at han snakker lett med meg, og da uttrykker en aggressiv irritasjon over ting rundt seg og omverdenen. Og at han, overfor meg, lett kan hisse seg opp over veldig små bagateller. Når jeg nevner at det går ut over familien , er det fordi han isolerer seg/ønsker å være alene, og ikke har lyst/ork eller tør å være sammen med oss. 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 18 minutter siden, kona123 skrev: Takk for svar! Men hva gjør vi nå når fastlegen er på ferie? Er et legesenter, kan vi regne med at han da kan ta dette med en annen lege der? Kjedelig når sånne ting skjer midt i fellesferien Er ikke fastlegen der mener jeg han godt kan ta det opp med den andre legen som er der, når det er så alvorlig som dette. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 Takk for svar. Jeg håper jeg klarer å overtale mannen min til det... Han mener at dette er noe han skal klare selv, og at det bare er midlertidige bivirkninger som kommer til å gå over... 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, kona123 skrev: Takk for svar. Jeg håper jeg klarer å overtale mannen min til det... Han mener at dette er noe han skal klare selv, og at det bare er midlertidige bivirkninger som kommer til å gå over... Vil bare si at jeg også kjente til denne aggresiviteten i begynnelsen på brintellix. Var knapp og irritabel på de rundt meg, men det gikk ganske fort over for meg. Et par uker kanskje tok det før jeg var på plass igjen. Så akkurat det kan nok gå over. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 Ok, da kan vi kanskje se det an litt.... Jeg mistenker at den episoden hvor han ikke husker hva som skjedde, kan ha vært at han hadde en halvliter og et glass vin dagen før - lurer på om det kan ha hatt en mye sterkere effekt pga brintellix'en, pluss at han sov kun 4 timer før han ble vekket. Han var da våken, og virket relativt normal, bortsett fra noen ting der han virket beruset, og var våken noen timer. Så gikk han og la seg igjen, og husket ikke nesten noe fra morgenen. Men virket da ganske normal, bortsett fra litt angst... Kan det være at alkohol kan ha såpass negativ effekt når man går på brintellix? 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, kona123 skrev: Ok, da kan vi kanskje se det an litt.... Jeg mistenker at den episoden hvor han ikke husker hva som skjedde, kan ha vært at han hadde en halvliter og et glass vin dagen før - lurer på om det kan ha hatt en mye sterkere effekt pga brintellix'en, pluss at han sov kun 4 timer før han ble vekket. Han var da våken, og virket relativt normal, bortsett fra noen ting der han virket beruset, og var våken noen timer. Så gikk han og la seg igjen, og husket ikke nesten noe fra morgenen. Men virket da ganske normal, bortsett fra litt angst... Kan det være at alkohol kan ha såpass negativ effekt når man går på brintellix? Som jeg skrev i et annet innlegg så tok jeg en enhet alkohol den første uken jeg begynte på brintellix, og fikk en kjempereaksjon på det. Var virkelig skremmende hvor lite som skulle til for å lage en så sterk reaksjon. Alkohol i oppstartfasen er helt bannlyst egentlig. Senere kan man tåle det godt. Etter tre måneder tåler jeg nå alkohol slik jeg gjorde det før. Snakk med ham om å vente med alkoholen til han er stabil på brintellix. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, tilstede skrev: Som jeg skrev i et annet innlegg så tok jeg en enhet alkohol den første uken jeg begynte på brintellix, og fikk en kjempereaksjon på det. Var virkelig skremmende hvor lite som skulle til for å lage en så sterk reaksjon. Alkohol i oppstartfasen er helt bannlyst egentlig. Senere kan man tåle det godt. Etter tre måneder tåler jeg nå alkohol slik jeg gjorde det før. Snakk med ham om å vente med alkoholen til han er stabil på brintellix. Takk! Det var faktisk veldig godt å høre!! Det tror jeg han blir lettet av også, det skremte oss begge. Dersom det er slik at alkohol kan gi sånne reaksjoner samtidig som at irritasjon/temprament kan gå ned etter noen uker, så kan det kanskje være verdt å vente noe. Hvor lang tid tok det for deg før du kjente positiv effekt av brintellix? Merker at mannen har hatt litt tilfeller av angst/der han er redd, virker brintallix bra for dette også, eller er det mer for depresjon? Han hadde relativt god effekt mot depresjon og angst med ciprallix, men hadde som sagt bivirkninger som gjorde at han fikk anbefalt brintellix. 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 5 minutter siden, kona123 skrev: Takk! Det var faktisk veldig godt å høre!! Det tror jeg han blir lettet av også, det skremte oss begge. Dersom det er slik at alkohol kan gi sånne reaksjoner samtidig som at irritasjon/temprament kan gå ned etter noen uker, så kan det kanskje være verdt å vente noe. Hvor lang tid tok det for deg før du kjente positiv effekt av brintellix? Merker at mannen har hatt litt tilfeller av angst/der han er redd, virker brintallix bra for dette også, eller er det mer for depresjon? Han hadde relativt god effekt mot depresjon og angst med ciprallix, men hadde som sagt bivirkninger som gjorde at han fikk anbefalt brintellix. Det var vel ca to måneder før jeg begynte å merke skikkelig virkning og følte meg mer stabilisert. Synes egentlig det virker på både angsten og depresjonen, men skulle gjerne sett at jeg følte meg enda et hakk bedre. Jeg er bedre, men ikke 100% bra Cipralex gjorde meg helt død seksuelt. Noe brintellix ikke gjør, og det er en bivirkning som ikke er lett å leve med. Jeg synes også at det har forbedret de kognitive funksjonene en del. Ikke er jeg så avstumpet på brintellix sammenlignet med cipralex heller. Og jeg sover bedre, mer sammenhengende og ikke så tidlig oppvåkning. Så for meg har brintellix alt i alt vært positivt. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 6 minutter siden, tilstede skrev: Det var vel ca to måneder før jeg begynte å merke skikkelig virkning og følte meg mer stabilisert. Synes egentlig det virker på både angsten og depresjonen, men skulle gjerne sett at jeg følte meg enda et hakk bedre. Jeg er bedre, men ikke 100% bra Cipralex gjorde meg helt død seksuelt. Noe brintellix ikke gjør, og det er en bivirkning som ikke er lett å leve med. Jeg synes også at det har forbedret de kognitive funksjonene en del. Ikke er jeg så avstumpet på brintellix sammenlignet med cipralex heller. Og jeg sover bedre, mer sammenhengende og ikke så tidlig oppvåkning. Så for meg har brintellix alt i alt vært positivt. Høres veldig likt ut som mannen, og han har bare gått på Brintallix i 4 uker, så vi får vel bare holde litt ut nå. Han gikk fra 20mg Cipralex til 10mg Britallix. Kan det være at han trenger høyere dose? Måler de det med blodprøve? 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 15 minutter siden, kona123 skrev: Takk! Det var faktisk veldig godt å høre!! Det tror jeg han blir lettet av også, det skremte oss begge. Dersom det er slik at alkohol kan gi sånne reaksjoner samtidig som at irritasjon/temprament kan gå ned etter noen uker, så kan det kanskje være verdt å vente noe. Hvor lang tid tok det for deg før du kjente positiv effekt av brintellix? Merker at mannen har hatt litt tilfeller av angst/der han er redd, virker brintallix bra for dette også, eller er det mer for depresjon? Han hadde relativt god effekt mot depresjon og angst med ciprallix, men hadde som sagt bivirkninger som gjorde at han fikk anbefalt brintellix. Fikk ikke til å svare rett etter innlegget ditt. Jeg gikk også fra 20 mg til 10 mg cipralex. Økte deretter ganske raskt opp til 20 mg, men nå har jeg gått ned igjen og føler meg mindre avstumpet enn på 20 mg. Synes det er greit å prøve seg litt frem, så lenge det er i samråd med legen. Jeg tror de kan måle dette. Men med så sterke reaksjoner bør han nok ikke gå ytterligere opp på brintellix på en stund. 0 Siter
kona123 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, tilstede skrev: Fikk ikke til å svare rett etter innlegget ditt. Jeg gikk også fra 20 mg til 10 mg cipralex. Økte deretter ganske raskt opp til 20 mg, men nå har jeg gått ned igjen og føler meg mindre avstumpet enn på 20 mg. Synes det er greit å prøve seg litt frem, så lenge det er i samråd med legen. Jeg tror de kan måle dette. Men med så sterke reaksjoner bør han nok ikke gå ytterligere opp på brintellix på en stund. Tusen takk for all hjelp. Det var veldig lettende å lese, og jeg føler meg da mer betrygget med å gå inn i sommeren med at han bruker samme medisin og dosering foreløpig. Så får vi heller ta kontakt med fastlegen om det er flere endringer i hans væremåte som ikke kan linkes til alkohol, eller han ikke merker noe av medisinen etterhvert. Ønsker deg en god sommer 0 Siter
tilstede Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 16 minutter siden, kona123 skrev: Tusen takk for all hjelp. Det var veldig lettende å lese, og jeg føler meg da mer betrygget med å gå inn i sommeren med at han bruker samme medisin og dosering foreløpig. Så får vi heller ta kontakt med fastlegen om det er flere endringer i hans væremåte som ikke kan linkes til alkohol, eller han ikke merker noe av medisinen etterhvert. Ønsker deg en god sommer God sommer til dere også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.