Gå til innhold

Derfor hilser ikke legen på deg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du latt deg irritere over at legen ikke hilser på deg når hun møter deg på butikken? Det du kanskje ikke visste er at i noen tilfeller er det straffbart for helsepersonell å hilse.

Når legen møter deg på gaten eller butikken, så vil derfor oftest legen late som hun ikke kjenner deg. Kanskje legger du merke til at hun har sett deg, og likevel går hun bare videre med pokerfjes. Mange feiltolker det som arroganse, men det er lange tradisjoner for å først hilse kontakt dersom pasienten tilkjennegir seg. Reglene gjelder ikke bare leger, men alle typer helsepersonell. 

https://losol.no/magasin/derfor-hilser-ikke-legen-paa-deg

Anonymkode: bb033...27e

Skrevet

Dette er forståelig og også en naturlig fortolking av taushetsplikten når ikke fx psykiateren eller legen på olafiaklinikken hilser. Men jeg hadde en helt vanlig fastlege før som ikke hilste, og da mener jeg hun feiltolket taushetsplikten. At folk har fastlege er helt ordinært og avslører jo ingenting om vedkommendes helseforhold. Min nåværende smiler og hilser. 

FjellOgDalar
Skrevet

Husker psykiateren min spurte meg om det var greit å hilse om han så meg på gata, så kunne jeg selv ta stilling til dette. Jeg har sagt at det er helt i orden bare han er diskret. Men samtidig har jeg opplevd at sykepleiere det er evigheter siden jeg har sett uoppfordret har kommet bort og hilst på meg, og det synes jeg ikke er greit. For det første har de ikke spurt meg, og jeg kjenner ofte ikke igjen folk jeg ikke har sett på lenge grunnet dårlig syn. Da har de sagt at "Jeg møtte deg jo på det eller det behandlingsstedet.." Og det synes jeg blir å gå for langt. De har nok gjort det fordi jeg ser dårlig, men de har jo ikke lov egentlig. I seg selv synes jeg det er greit, men det må jo være greit å bruke litt skjønn. Der jeg vokste opp var det små forhold, og da virket det merkelig om distriktslegen ikke hilste med et enkelt hei på deg om man møtte han på butikken.

AnonymBruker
Skrevet

Det er god rutine å når en jobberi helsevesenet å ikke hilse på en pasient en møter ,men vis pasienten hilser først så kan en hilse tilbake. 

Anonymkode: ba154...828

Skrevet

Så fastlegen min på butikken i forrige uke, og han hilste ikke. Jeg ble litt overrasket. Men det er vel pga taushetsplikten det da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...