Gå til innhold

Nekter å motta hjemmesykepleie

Anbefalte innlegg

Nekter_hjelp
Skrevet

Kan jeg nekte å motta hjemmesykepleie til administrering og utlevering av medisiner daglig?
Jeg godkjente tilbudet om hjemmesykepleie daglig for 2 år siden, for å administrere mine medisiner. Nå ønsker jeg ikke lengre å motta hjemmesykepleie og ønsker å oppbevare og administrere medisinene mine selv.

Jeg er ikke underlagt noen form for tvang og er vurdert til å være samtykkekopitent.

Kan jeg da kreve å få utlevert alle medisinene mine som hjemmesykepelein oppbevarer og avslutte kontakten med dem med "loven i hånd"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mulig at legen da ikke ønsker/tørr å skrive ut medisiner til deg.

Nekter_hjelp
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er mulig at legen da ikke ønsker/tørr å skrive ut medisiner til deg.

Det er jo selvfølgelig en risiko at legen ikke ønsker å foreskrive mer medisinering, men har jeg krav på å få utlevert de medisinene som ligger hos hjemmesykepleien?

Skrevet
5 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Det er jo selvfølgelig en risiko at legen ikke ønsker å foreskrive mer medisinering, men har jeg krav på å få utlevert de medisinene som ligger hos hjemmesykepleien?

Jeg tror ikke du har "krav på" det, men det blir jo mer et praktisk spørsmål. Hvis du har tenkt til å bruke dem uhensiktsmessig (f.eks ta overdose eller benytte dem annerledes enn foreskrevet) så tror jeg du kan bli nektet det.

Hvis det ikke er intensjonen, ser jeg egentlig ikke problemet med at det kommer noen hjem til deg og gir deg medisiner.

Nekter_hjelp
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ikke du har "krav på" det, men det blir jo mer et praktisk spørsmål. Hvis du har tenkt til å bruke dem uhensiktsmessig (f.eks ta overdose eller benytte dem annerledes enn foreskrevet) så tror jeg du kan bli nektet det.

Hvis det ikke er intensjonen, ser jeg egentlig ikke problemet med at det kommer noen hjem til deg og gir deg medisiner.

Har ingen intensjoner om å ta medisinene på annen måte enn foreskrevet.
Ønsker bare ikke å ha hjemmesykepleien på døra hver dag lengre, når dette er noe jeg kan klare å mestre selv nå.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nekter_hjelp skrev:

Har ingen intensjoner om å ta medisinene på annen måte enn foreskrevet.
Ønsker bare ikke å ha hjemmesykepleien på døra hver dag lengre, når dette er noe jeg kan klare å mestre selv nå.

Da burde det jo ikke være noe problem.

Er jo ikke slik at kommunen ønsker å bruke ressurser/helsetjenester på noen som ikke trenger dem.

Skrevet
13 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Du har neppe krav på å få disse medikamentene utlevert før legen som skriver ut medikamentene har gitt beskjed om at dette er greit sett fra hans side. Medikamentene er skrevet ut under forutsetning av nåværende ordning, og hjemmetjenestene kan ikke bare utlevere dem til deg umiddelbart.

Dersom du ønsker en ny ordning, så må du etablere det på en ryddig måte. Det er neppe vanskelig å få gjort denne endringen rett etter ferien, så sant legen anser det som forsvarlig å skrive ut medisinene uten at de administreres av hjemmetjenestene.

Nekter_hjelp
Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Du har neppe krav på å få disse medikamentene utlevert før legen som skriver ut medikamentene har gitt beskjed om at dette er greit sett fra hans side. Medikamentene er skrevet ut under forutsetning av nåværende ordning, og hjemmetjenestene kan ikke bare utlevere dem til deg umiddelbart.

Dersom du ønsker en ny ordning, så må du etablere det på en ryddig måte. Det er neppe vanskelig å få gjort denne endringen rett etter ferien, så sant legen anser det som forsvarlig å skrive ut medisinene uten at de administreres av hjemmetjenestene.

Tror det ordnet seg.
Jeg fikk snakket med avdelingslederen på hjemmesykepleien og hun sa hun skulle kontakte fastlegen, så skulle de komme innom meg med medisinene mine iløpet av dagen.

Vet ikke hvordan jeg sletter/stenger tråden her, men ettersom det mest sannsynlig ordnet seg nå, så trenger ikke denne tråden å være aktiv.

Nekter_hjelp
Skrevet

Fikk avslag og beskjed om å klage til pasientombudet. 

Så fortsatt stucked med hjemmesykepleien 😯

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en grunn til at du får medisinutlevering daglig? Jeg fikk det daglig i en periode hvor de skulle se at jeg tok medisinene pga. fare for oppsamling og overdose. Nå får jeg dosetter annenhver uke fordi det er så mange medisiner å holde orden på. Kanskje du kan bli enig om en mellomløsning, med medisiner i dosett?

Anonymkode: 02dbb...6e9

Skrevet
Den 13.7.2016 at 13.56, Nekter_hjelp skrev:

Fikk avslag og beskjed om å klage til pasientombudet. 

Så fortsatt stucked med hjemmesykepleien 😯

Be om å få for en uke i gangen.

Nekter_hjelp
Skrevet

Jeg er vistnok for ustabil ennå til å få utlevert medisiner som jeg kan oppbevares selv. Må vel egentlig innrømme at dem har nok rett i sine vurderinger. 

Jeg hadde ikke gode intensjoner med å kreve medisinene utlevert, men ønsket bare å benekte mine intensjoner.

Har fått snakket med psyk.spl min og hun skal støtte meg mer og prøve å hjelpe meg opp på beina igjen. Jeg er klar for å prøve å jobbe meg ut av mørket og destruktiviteten, så er takknemlig for å ha en psyk.spl som støtter meg og ikke gir opp selv om jeg gang på gang prøver å avvise og avslutte oppfølgingen jeg har i kommunen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...