Gå til innhold

NHD Brintellix bivirkninger, redusere dose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det gått  4 uker siden jeg byttet rett over fra 20 mg cipralex til 20 mg Brintellix (Gikk mange år med Cipramil så over på Cipralex i noen måneder uten særlig virkning, men en del bivirkninger). De 2 siste ukene har kvalmen blitt bare verre og verre. Bør jeg redusere på dosen, eller bør jeg fortsette på 20 mg?   Beklager at jeg maser om dette, men bivirkningene er virkelig ille, henger innimellom over doskåla, er helt slått ut, svetten hagler. Har tatt kvalmestillende men det hjalp heller ikke......legen min på ferie......

HildeChristina
Skrevet
9 timer siden, Mexico skrev:

Da har det gått  4 uker siden jeg byttet rett over fra 20 mg cipralex til 20 mg Brintellix (Gikk mange år med Cipramil så over på Cipralex i noen måneder uten særlig virkning, men en del bivirkninger). De 2 siste ukene har kvalmen blitt bare verre og verre. Bør jeg redusere på dosen, eller bør jeg fortsette på 20 mg?   Beklager at jeg maser om dette, men bivirkningene er virkelig ille, henger innimellom over doskåla, er helt slått ut, svetten hagler. Har tatt kvalmestillende men det hjalp heller ikke......legen min på ferie......

Spiser du en halvtime før du tar tablettene? Dette kan hjelpe deg, i tillegg kan det godt hende kvalmen forsvinner etterhvert.

Skrevet

Nå skal man jo være forsiktig som legfolk å besvare medisinspørsmål, men om jeg var deg ville jeg gått ned til 10 mg brintellix. Jeg gikk jo selv på 20 mg, men nhd mente jeg skulle gå direkte over til 10 mg, ikke 20 mg med en gang. Det kan jo være at du finner ut som meg at 10 mg er det retteste å stå på. Kanskje du aldri skal helt opp til 20 mg. 

Skrevet
5 minutter siden, HildeChristina skrev:

Spiser du en halvtime før du tar tablettene? Dette kan hjelpe deg, i tillegg kan det godt hende kvalmen forsvinner etterhvert.

Tusen takk for svar og råd. Kvalmen gjør det vanskelig å spise, men prøver å ta en banan først. Ja håper den forsvinner snart, har jo bare tatt Brint. i 4 uker så håper på det. Blir bare så utålmodig når det står på som verst.

:)

5 minutter siden, HildeChristina skrev:

Skrevet
7 minutter siden, tilstede skrev:

Nå skal man jo være forsiktig som legfolk å besvare medisinspørsmål, men om jeg var deg ville jeg gått ned til 10 mg brintellix. Jeg gikk jo selv på 20 mg, men nhd mente jeg skulle gå direkte over til 10 mg, ikke 20 mg med en gang. Det kan jo være at du finner ut som meg at 10 mg er det retteste å stå på. Kanskje du aldri skal helt opp til 20 mg. 

Tusen takk for svar. Ja det er noe av det samme jeg tenkte i dag, vanskelig å vite hva som er riktig. Tok fortsatt 20 mg i dag også, får se an formen i morgen, kanskje endre til 10 mg, men må bare prøve seg fram da :) nhd rådet meg tidligere til å fortsette med 20 mg............det slår meg bare når kvalmen m.m. herjer som verst at det kan da ikke være meningen at man skal bli så dårlig av medisiner, men det er visst det da.......

Skrevet
15 timer siden, tilstede skrev:

Hei igjen. I dag er tilstanden her like ille om ikke enda verre. Har i dag tatt kun 10 mg Brintellix. Gikk du lenge på 20 mg ? Og tok det lang tid fra du gikk ned til 10 mg før du følte deg bedre? Føler meg litt desperat her ja ;)

Skrevet

Hei igjen. I dag er tilstanden her like ille om ikke enda verre. Har i dag tatt kun 10 mg Brintellix. Gikk du lenge på 20 mg ? Og tok det lang tid fra du gikk ned til 10 mg før du følte deg bedre? Føler meg litt desperat her ja ;)

Nå var det ikke kvalmen som gjorde at jeg reduserte, mer det at jeg følte meg flat og avstumpet. Men det tok ikke mange dagene før jeg merket forskjell. Så jeg støtter deg i all min lekmannshet i det du gjør nå, for alternativet ser ut til å være å slutte helt på medisinen, og da er det bedre å prøve ut redusert dose en stund. Så kan du jo trappe opp igjen hvis du begynner å tolerere medisinen bedre. Om jeg skriver noe helt galt her, får heller nhd reagere. Jeg gikk på 20 mg et par mnd tror jeg.

Skrevet
2 timer siden, tilstede skrev:

Nå var det ikke kvalmen som gjorde at jeg reduserte, mer det at jeg følte meg flat og avstumpet. Men det tok ikke mange dagene før jeg merket forskjell. Så jeg støtter deg i all min lekmannshet i det du gjør nå, for alternativet ser ut til å være å slutte helt på medisinen, og da er det bedre å prøve ut redusert dose en stund. Så kan du jo trappe opp igjen hvis du begynner å tolerere medisinen bedre. Om jeg skriver noe helt galt her, får heller nhd reagere. Jeg gikk på 20 mg et par mnd tror jeg.

Tusen takk  for godt svar :) ja tror jeg gjør rett i å stå på 10 mg en stund, kjennes absolutt ut som at 20 mg er for mye. Takk igjen for deling, godt å høre din erfaring, ikke noe galt i det du skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...