Gå til innhold

NHD Umiddelbar vektøkning av Seroquel?

Anbefalte innlegg

Gjest lunalovegood
Skrevet

Hei!

Jeg har tatt 1x25mg Seroquel i to døgn. Før jeg begynte veide jeg 57kg, nå veier jeg 59.3kg (på morgenen, rett etter jeg har våknet). Jeg har veid 57kg hver dag i flere måneder, så synes det er litt rart. Har ikke spist mer enn vanlig, har vært aktiv som vanlig. Omtrent ikke sittet på sofaen. Kan Seroquel gjøre at man går opp i vekt så kjapt? Skjønner ikke hva ellers som kan være årsaken.

Takk for svar...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan aldri gå mer opp i vekt enn vekta på det du tar inn minus vekta på det som kommer ut av de to åpninger der nede.

I så fall er det første gang i verdenshistorien at masse (vekt) har oppstått av seg selv.

Skrevet (endret)

Det er nødt til å skyldes væske i kroppen, ikke fett.

Ett kilo kroppsfett er ca 7.000 kalorier. Skal du ha lagt på deg 2,3 kg fett, må du nødvendigvis ha inntatt om lag 16.000 kalorier mer enn du forbruker. Der Seroquel til en viss grad kan øke fettlagringen og hemme lipolyse gjennom sin affinitet til adrenerge autoreseptorer, så er du fortsatt avhengig av å innta kaloriene for å legge på deg.

Følgende kan ha skjedd:

- Du kan ha inntatt mer salt enn vanlig. Fem gram salt ekstra (noe man får i seg så enkelt som ved en porsjon fiskegrateng) kan binde 550 gram vann.

- Du kan ha inntatt mer karbohydrater enn vanlig. Ett gram karbohydrat kan binde 5 gram vann. Hundre gram karbohydrater tilsvarer noen poteter eller et par-tre brødskiver.

- Hormonelle endringer kan gjøre at du binder mer vann.

- Det er en mulighet for at Seroquel kan få deg til å binde mer vann.

At dette skyldes kun fettlagring har jeg ingen tro på, heldigvis.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

For å legge på deg 1kg kroppsvev må du ha spist 1000kcal ekstra hver dag i en uke. Det er derfor umulig at det er rent kroppsvev som gjør at vekten din har gått opp. issomthingwrong har noen gode teorier.  

Skrevet
6 minutter siden, florista skrev:

For å legge på deg 1kg kroppsvev må du ha spist 1000kcal ekstra hver dag i en uke. Det er derfor umulig at det er rent kroppsvev som gjør at vekten din har gått opp. issomthingwrong har noen gode teorier.  

Det er så herlig umotiverende å tenke på den andre veien :)

Altså at skal du gå ned 1 kg så må du spise 1000 kcal mindre i en uke!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lunalovegood skrev:

Hei!

Jeg har tatt 1x25mg Seroquel i to døgn. Før jeg begynte veide jeg 57kg, nå veier jeg 59.3kg (på morgenen, rett etter jeg har våknet). Jeg har veid 57kg hver dag i flere måneder, så synes det er litt rart. Har ikke spist mer enn vanlig, har vært aktiv som vanlig. Omtrent ikke sittet på sofaen. Kan Seroquel gjøre at man går opp i vekt så kjapt? 

Skyldes veskeoppsamling i kroppen. Medisiner fører ofte til det.

Anonymkode: 36fb1...1d4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Eller trene og forbruke mer energi. 

Anonymkode: 36fb1...1d4

Gjest lunalovegood
Skrevet

Da er vel muligens bare vann, da. Jeg forsøker noen dager til med Seroquel, og satser på at jeg ikke legger på meg 1kg hver dag videre fremover. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Sannsynligvis har du ikke lagt på deg 2 kg fett på to dager. Enig i at issomethingwrong har et par gode teorier. Ellers kan kanskje Seroquel gjøre deg litt forstoppet? Du vil jo automatisk veie mer jo fullere tarmsystemet er. Jeg ville gitt det litt mer tid, og hvis du bare fortsetter å gå opp i vekt, selv om du trener og spiser sunt, så kan du prøve et annet medikament. Lykke til!

Skrevet
7 timer siden, issomethingwrong skrev:

HVER DAG i en uke ja. :) 

Skrevet
2 minutter siden, Lillemus skrev:

HVER DAG i en uke ja. :) 

Ja. Men jeg går jo støtt og stadig ned nå om dagen, så det går tydeligvis an.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, lunalovegood skrev:

Hei!

Jeg har tatt 1x25mg Seroquel i to døgn. Før jeg begynte veide jeg 57kg, nå veier jeg 59.3kg (på morgenen, rett etter jeg har våknet). Jeg har veid 57kg hver dag i flere måneder, så synes det er litt rart. Har ikke spist mer enn vanlig, har vært aktiv som vanlig. Omtrent ikke sittet på sofaen. Kan Seroquel gjøre at man går opp i vekt så kjapt? Skjønner ikke hva ellers som kan være årsaken.

Takk for svar...

Man går opp av seroquel ja. Gikk opp to kilo selv i starten. Prøvde å gå av og på flere ganger i og med at jeg trodde det ikke  var pillas skyld, og da skjedde det samme hver gang jeg startet på den på nytt, så ja du legger på deg. Bare å lese i forum om dette, der ser du at dette skjer med de fleste. 

Anonymkode: 9963c...d9f

Gjest lunalovegood
Skrevet
Den 15. juli 2016 at 18.55, AnonymBruker skrev:

Man går opp av seroquel ja. Gikk opp to kilo selv i starten. Prøvde å gå av og på flere ganger i og med at jeg trodde det ikke  var pillas skyld, og da skjedde det samme hver gang jeg startet på den på nytt, så ja du legger på deg. Bare å lese i forum om dette, der ser du at dette skjer med de fleste. 

Anonymkode: 9963c...d9f

Snakket med psykiater om det. Mente det var væskeansamling i kroppen. Det var visst ikke noe nytt, men fikk beskjed om å ikke ta flere av disse tablettene. Skal begynne på Abilify i stedet. Har du prøvd noe annet som du ikke har gått opp av? Eller noe du er fornøyd med?

Skrevet
9 timer siden, lunalovegood skrev:

Snakket med psykiater om det. Mente det var væskeansamling i kroppen. Det var visst ikke noe nytt, men fikk beskjed om å ikke ta flere av disse tablettene. Skal begynne på Abilify i stedet. Har du prøvd noe annet som du ikke har gått opp av? Eller noe du er fornøyd med?

Ulempen med AP er at de som har mest beroligende effekt og effekt på søvn gjerne også lett fører til vektøkning. 

De vektnøytrale AP på markedet i dag er vel Zeldox og Abilify. Men disse har ikke samme effekt på søvn som Seroquel har. Det er jo litt individuelt, men generelt ikke.

Skrevet
Den 15. juli 2016 at 18.44, issomethingwrong skrev:

Ja. Men jeg går jo støtt og stadig ned nå om dagen, så det går tydeligvis an.

Flink du☺️

Skrevet
1 minutt siden, cilie skrev:

Flink du☺️

Tusen takk for det :) 

Skal ikke påstå at jeg har vært så flink i helga da, så bare å ta meg sammen til uka! Er jo ikke noe vits i å gå ned 1 kg på hverdagene og opp igjen i helga :D 

Skrevet
31 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk for det :) 

Skal ikke påstå at jeg har vært så flink i helga da, så bare å ta meg sammen til uka! Er jo ikke noe vits i å gå ned 1 kg på hverdagene og opp igjen i helga :D 

Nei, nå beskriver du vel meg...😁😅

Skrevet
5 minutter siden, cilie skrev:

Nei, nå beskriver du vel meg...😁😅

Det tror jeg ikke noe på :)

Nei, fra uka er det trening igjen, jeg vil også skrive i treningstrådene, hehe.

Og mer fisk og salat til middag, og avvenne meg med uvanen om å spise is i helga!

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det tror jeg ikke noe på :)

Nei, fra uka er det trening igjen, jeg vil også skrive i treningstrådene, hehe.

Og mer fisk og salat til middag, og avvenne meg med uvanen om å spise is i helga!

Trening er jo uansett lurt! Og da kan du kanskje likevel nyte litt ekstra i helgen m god samvittighet! Nå minnet du meg forresten om den gode isen i fryseren😁

Skrevet
5 minutter siden, cilie skrev:

Trening er jo uansett lurt! Og da kan du kanskje likevel nyte litt ekstra i helgen m god samvittighet! Nå minnet du meg forresten om den gode isen i fryseren😁

Haha, bare hyggelig :D:P 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...