Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 13 dagene har jeg sovet lite, har hatt økt sexuell aktivitets dvs sex med 3 forskjellige menn. Jeg glemmer fort, får ikke sove, hva er dette? Jeg er diagnostisert med bipolar 2. Men lurer på om jeg egentlig bipolar 1....

FjellOgDalar
Skrevet

Hvis du er mer oppe/energisk/ukritisk osv enn hva som er vanlig for deg og det har vart i mer enn fire dager, kan du regne med at det er mani. Jeg snakker ut i fra hva min egen psykiater har sagt. Råder deg til å kontakte behandleren din for behandling så du ikke sliter deg ut og gjør ting du vil angre i etterkant. Nok søvn er f.eks. viktig. For meg kan det å få justert medisiner så jeg sover faktisk stoppe hele greia, eller dempe det så pass ned at det ikke skaffer meg unødvendige problemer.

Skrevet
3 timer siden, aaaggie skrev:

De siste 13 dagene har jeg sovet lite, har hatt økt sexuell aktivitets dvs sex med 3 forskjellige menn. Jeg glemmer fort, får ikke sove, hva er dette? Jeg er diagnostisert med bipolar 2. Men lurer på om jeg egentlig bipolar 1....

Hvis du hadde vært manisk hadde du nok ikke ansett deg selv som syk. Da hadde alt vært helt fantastisk og alle innvendinger hadde vært uforståelige og ubegrunnet. 

Det virker som du fortsatt har bakkekontakt ved at du lurer på om det du gjør og opplever er sykt. Det syns jeg taler for at det fortsatt dreier seg om en hypomani. Manikere er ikke akkuratt kjent for sykdomsinnsikt når episoden har brutt helt ut. 

Om du er redd for at du er i ferd med å utvikle en full blown mani bør du oppsøke hjelp snarest. Konsekvensene kan bli utrolig kjipe å leve med. 

Håper NHD svarer deg. 

Skrevet

Det som er faktum er at det er noen jeg kjenner som gjør meg oppmerksom på dette. Jeg for min del synes det er helt hivens å være full i energi. Ikke fullt så kult å ha sex med så mange dog...angrer på to av dem...jeg ble utskrevet fra psyk avd 7 juli, og etter dette har ting bare eskalert. Jeg liker det, men det gjør ikke venninna mi...

Skrevet
1 time siden, aaaggie skrev:

Det som er faktum er at det er noen jeg kjenner som gjør meg oppmerksom på dette. Jeg for min del synes det er helt hivens å være full i energi. Ikke fullt så kult å ha sex med så mange dog...angrer på to av dem...jeg ble utskrevet fra psyk avd 7 juli, og etter dette har ting bare eskalert. Jeg liker det, men det gjør ikke venninna mi...

Hvis andre ser tydelige forandringer som er under stadig forverring, bør du ta det til etterretning og søke hjelp. 

Jeg syns fortsatt at du virker hypoman basert på det du skriver. Du angrer allerede på noe du har gjort under selve episoden og ikke etter, du skjønner at andre stusser over atferden din og at den vekker bekymring. Det er veldig viktige egenskaper og peker ikke (enda) i retning av full funksjonssvikt. 

Spørsmålet som tvinger seg frem er om du frivillig vil ta knekken på det som skjer fordi du selv forstår at det begynner å gå galt, eller om andre må bistå deg med det. 

Skrevet

Jeg vet ikke...jeg bryr meg egentlig ikke heller..

så lenge jeg slipper den helvetes depresjonen... :)

Skrevet
1 time siden, aaaggie skrev:

Jeg vet ikke...jeg bryr meg egentlig ikke heller..

så lenge jeg slipper den helvetes depresjonen... :)

Det er lettere å unngå depresjonen om man kveler (hypoman)manien og dermed sparer seg for dumme (og irreversible) handlinger og valg.

Jeg vet hva jeg snakker om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...