Gå til innhold

Topimax mot bipolar?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Er det noen (bipolare eller psykiatere) som har erfaringer med Topimax mot bipolar? Jeg fikk en allergisk reaksjon på Lamictal, men synes Topimax virker litt interessant å prøve. 

Takk for svar :)

Skrevet
4 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Er det noen (bipolare eller psykiatere) som har erfaringer med Topimax mot bipolar? Jeg fikk en allergisk reaksjon på Lamictal, men synes Topimax virker litt interessant å prøve. 

Takk for svar :)

Synd Lamictal ikke funket for deg. Trappet du sakte opp? Har hørt fra andre med BP at Topimax kan gi vesentlig flere og verre kognitive bivirkninger. Jeg syns de jeg har fått av Lamictal er ille nok. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
4 minutter siden, Janus30 skrev:

Synd Lamictal ikke funket for deg. Trappet du sakte opp? Har hørt fra andre med BP at Topimax kan gi vesentlig flere og verre kognitive bivirkninger. Jeg syns de jeg har fått av Lamictal er ille nok. 

Jeg tror det var 5 mg jeg begynte med. Fikk utslett over hele kroppen. Spurte psykiateren om jeg kunne prøve en lavere dose, men fikk beskjed om at Lamictal er uaktuelt å fortsette med. 

Huff, ja. Jeg har lest at Topimax kan gjøre deg "dum". Lurer på i hvilken grad det stemmer...

Skrevet
14 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg tror det var 5 mg jeg begynte med. Fikk utslett over hele kroppen. Spurte psykiateren om jeg kunne prøve en lavere dose, men fikk beskjed om at Lamictal er uaktuelt å fortsette med. 

Huff, ja. Jeg har lest at Topimax kan gjøre deg "dum". Lurer på i hvilken grad det stemmer...

Jeg har ikke fått noen utslett heldigvis. Bivirkninger er veldig individuelt. Noen får ingen, andre kan nesten krysse av for samtlige. 

Skrevet

Jeg blir ikke dum av topimax, men den har nada effekt 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg blir ikke dum av topimax, men den har nada effekt 

Har du hatt positiv effekt av andre medisiner, da? 

Skrevet
11 timer siden, franklyscarlet skrev:

Har du hatt positiv effekt av andre medisiner, da? 

Litium, abilify, zyprexa har god effekt , sistnevnte tar jeg ikke pga vekta

Gjest franklyscarlet
Skrevet
21 minutter siden, Annkarin skrev:

Litium, abilify, zyprexa har god effekt , sistnevnte tar jeg ikke pga vekta

Ok. Abilify er det neste jeg skal prøve. Håper det har effekt på meg også :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lyst til å skrive litt generelt om dette.

For at en medisin skal få en godkjent indikasjon for bruk ved en bestemt diagnose, må det være gjennomført flere vitenskapelige undersøkelser som viser slik effekt og med kun akseptable bivirkninger. Om slike undersøkelser ikke er gjort, får en ikke godkjent indikasjon. Det betyr ikke at medisinen ikke virker. Det betyr bare at det ikke er vitenskapelig bevist at den virker.

Det er svært dyrt å gjennomføre slike undersøkelser, og for at de skal gjøres, må firmaene anta at de kan tjene inn kostnadene. Generika/kopiprodukter ødelegger mye på dette området for de som utvikler ny medisin.

Topimax er kun godkjent som tilleggsbehandling ved mani.

Så har en "gruppeeffekter". Oftest har preparater i samme gruppe mange av de samme virkningene og bivirkningene. Derfor er Topimax verdt å prøve når du ikke tåler Lamictal. Du har intet å tape.

Noen får hukommelsesproblemer av antiepileptika enten det er Lamctal, Topimax eller andre. Det er også en gruppeeffekt. Heldigvis gjelder det et lite mindretall.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har lyst til å skrive litt generelt om dette.

For at en medisin skal få en godkjent indikasjon for bruk ved en bestemt diagnose, må det være gjennomført flere vitenskapelige undersøkelser som viser slik effekt og med kun akseptable bivirkninger. Om slike undersøkelser ikke er gjort, får en ikke godkjent indikasjon. Det betyr ikke at medisinen ikke virker. Det betyr bare at det ikke er vitenskapelig bevist at den virker.

Det er svært dyrt å gjennomføre slike undersøkelser, og for at de skal gjøres, må firmaene anta at de kan tjene inn kostnadene. Generika/kopiprodukter ødelegger mye på dette området for de som utvikler ny medisin.

Topimax er kun godkjent som tilleggsbehandling ved mani.

Så har en "gruppeeffekter". Oftest har preparater i samme gruppe mange av de samme virkningene og bivirkningene. Derfor er Topimax verdt å prøve når du ikke tåler Lamictal. Du har intet å tape.

Noen får hukommelsesproblemer av antiepileptika enten det er Lamctal, Topimax eller andre. Det er også en gruppeeffekt. Heldigvis gjelder det et lite mindretall.

Takk for informasjonen!

Har du mye erfaring med å behandle bipolare? Har du noen formening om hvilke medisiner bipolare pasienter er mest fornøyde med, generelt? Jeg er spesielt redd for vektøkning (og de alvorlige bivirkningene), da jeg tidligere har hatt bulimi. Jeg ble nylig diagnostisert med bipolar 1, selv om jeg selv trodde jeg var bipolar 2. Har prøvd Lamictal, Wellbutrin og Seroquel, men tålte ikke disse.

Jeg skal nå begynne på Abilify. Synes det høres ok ut, men ble litt redd da jeg leste om "brå, uforklarlig død" blant bivirkningene. Vet du om det gjelder alle pasienter i alle aldere? Eller gjelder det folk som har andre sykdommer i tillegg, eller eldre, for eksempel? Vet du om det er doseavhengig? Og om det kan skje når som helst i behandligsforløpet, eller om sjansen for å dø øker hvis du har tatt Abilify i mange år? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...