Gå til innhold

Bli vekket av stemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører ikke stemmer, men gjorde det under manisk psykose for fire år siden. Men var innlagt for en mildere episode nylig og da våknet jeg om natten at noen ropte navnet mitt og slik. Det har gått over. Var det pga manien?

Skrevet

Det er ikke utrykk for noe sykt, det har med hvordan søvnen er. Det er fordi du ikke ordentlig har våknet, selv om du føler deg våken. (Ikke at jeg tviler på at du er syk.)

stjernestøv
Skrevet
Den 21.7.2016 at 19.49, Annkarin skrev:

Jeg hører ikke stemmer, men gjorde det under manisk psykose for fire år siden. Men var innlagt for en mildere episode nylig og da våknet jeg om natten at noen ropte navnet mitt og slik. Det har gått over. Var det pga manien?

Jeg har hørt stemmer hviske navnet mitt, tror det var ånder. 

Skrevet
28 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har hørt stemmer hviske navnet mitt, tror det var ånder. 

Nei, det kalles hallusinasjoner. 

Skrevet
56 minutter siden, Wretch skrev:

Det er ikke utrykk for noe sykt, det har med hvordan søvnen er. Det er fordi du ikke ordentlig har våknet, selv om du føler deg våken. (Ikke at jeg tviler på at du er syk.)

Jeg var ikke våken, jeg sov.

Skrevet
Just now, Annkarin said:

Jeg var ikke våken, jeg sov.

Åja, da drømte du da.

Skrevet
Den Thursday, July 21, 2016 at 19.49, Annkarin skrev:

Hypnapompe hallusinasjoner 

Skrevet
Den Thursday, July 21, 2016 at 19.49, Annkarin skrev:

Har lignende hallusinasjoner, men idet jeg er i ferd med å sovne. Nesten hver kveld, over flere år. Pleier ikke hallusinere ellers. Trodde jeg gikk i drømmesøvn med det samme jeg sovnet, men søvnundersøkelse viste våken tilstand og søvnfase en mens jeg opplevde dette. 

Er det et fenomen som er vanlig ved stemningslidelser kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
Den 25. juli 2016 at 17.01, Villanda skrev:

Har lignende hallusinasjoner, men idet jeg er i ferd med å sovne. Nesten hver kveld, over flere år. Pleier ikke hallusinere ellers. Trodde jeg gikk i drømmesøvn med det samme jeg sovnet, men søvnundersøkelse viste våken tilstand og søvnfase en mens jeg opplevde dette. 

Hypnagoge hallusinasjoner er et ganske vanlig søvnfenomen som alle kan få, men jeg har lest at det er mer vanlig hos folk med psykiske lidelser. Selv har jeg både hørt, sett og følt ting under sånne episoder.

Anonymkode: 29447...753

motorPrøysen
Skrevet
On 7/25/2016 at 5:01 PM, Villanda said:

Mennesker med depresjon opplever dette oftere enn andre, ja, noe som sannsynligvis skyldes endringer søvnarkitekturen (kommer bl.a. raskere inn i drømmesøvn). Det betyr ikke at fenomenet i seg selv tyder på depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...