Gå til innhold

Prøvde å trene igjen, men førte til at jeg er blitt dårligere psykisk enn på lenge, NHD!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er godt kjent at sunn mat og trening er bra for det mentale og fysiske. Her er det noe som skjer gang på gang. Ingen vet hva årsaken er.

Har prøvd å trene flere ganger gjennom mange år. Bare en enkel tur kan gir ikke samme bivirkning, men har bare blitt verre.

Sist gang da jeg begynte å trene(5 år siden), gjorde det i samråd med fysioterapeut. Er sykelig overvektig og startet sakte.

I starten merker jeg mer energi, så begynner jeg å fryse etter trening. Angsten økte kraftig og jeg opplever trang til å gråte av nesten ingenting, følte meg nedfor. En måned etterpå slet jeg med å sove og så endte det med panikkanfall og depresjon.

Fastlegen, psykologen, fysioterapeuten visste ikke hvorfor jeg frøs etter trening og psykologen mente at det måtte være noe fysiologisk, mens fastlegen mente at det var psykologisk.

Begynte å trene i vår. Samme opplegget og samme dritten.

Har du hørt om lignende?

Jeg tror at dette kan/må skyldes medikamentene.

Diagnosener: PTSD, panikklidelse med agorafobi, GAD.

Følgende medikamenter jeg har bruker og hvor lenge(styrken har variert):

Cipramil, 20mg, 13 år
Lamictal, 200mg x2, ca 5 år
Rivotril, 4mg x2, ca 10 år
Seroquel, 25mg, siste seks mnd(søvn)

Plasmanivå er bra på Cipramil og Lamictal, var ikke grunn til å sjekke de andre.

Kan noe av dette forklare noe som helst? Har ingen fysiske sykdommer, lett forhøyet BT. Blodprøver utmerket.

Anonymkode: 437de...617

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må redusere Rivotril i takt med treningen. Du bruker en dose som hemmer mange viktige funksjoner i hjernen. Det tilsvarer 160 MG Valium. Dette er kjemisk lobotomi.

Skrevet

Ikke ta det jeg skriver her for "god fisk" men jeg fikk en liten teori da jeg leste innlegget ditt i går:

Trening vil jo i prinsippet kunne føre til de samme reaksjonene i kroppen som et angstanfall. Det kan godt hende at du reagerer på trening i ettertid og tillegger de fysiske tingene som skjer i kroppen din da, en angstreaksjon.

Angående frysingen din, når man er engstelig er det en rekke ulike signalstoffer som kan skilles ut i blodet. Noen av disse (f.eks noradrenalin) har en veldig sterk effekt på å trekke sammen små blodårer, f.eks i huden. Da fryser man. Jeg er veldig kjent med å føle meg frossen ved visse typer engstelser, og varm ved andre. Jeg tror det har å gjøre med hvilke signalstoffer som i øyeblikket skilles ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ISW: Godt poeng. Om en er av den overengstelige typen som hele tiden kjenner etter tegn fra kroppen, vil naturlig hjertebank, høy puls, andpustenhet, svette etc kunne tolkes som angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...