Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer et menneske å skyte masse flotte og uskyldige ungdommer? 

Anonymkode: a05ae...113

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I sin psykose klarte han å se på de han drepte som "fienden". Til alle tider har personer klart å drepe fienden. Sist så vi det i Nice.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, FGT skrev:

Var han psykotisk ?

Virker slik 

Anonymkode: a05ae...113

Skrevet

Jeg tror at mange kan og har gjort slike handlinger som Breivik gjorde, uten å være psykotisk.

Madelenemie
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I sin psykose klarte han å se på de han drepte som "fienden". Til alle tider har personer klart å drepe fienden. Sist så vi det i Nice.

Javel.

Blir ganske oppgitt over sånt flåseri.

Vet du at han hadde psykose? Hvordan i alle dager kan du uttale deg så skråsikkert?

Det meste taler i mot at han hadde og fortsatt evt  , "har en psykose".

Han planla dette omhyggelig over lang tid, med en presisjon, som imponerte meg, (det var det som fasinerte meg ved ABB, og jeg har saumfart planene hans bedre enn de fleste)  med en ufravikelig tro på det han gjorde, det heter faktisk fanatisme, for oss som tenker bredt og fornuftig,  og ikke psykose.

Fanatisme er dårlig uansett påkledning, fanatisme er usmakelig og vekker uvilje, motstand, avsky eller ubehag, hos de fleste i et fritt demokratisk samfunn, men fins likevel fanatikerne i all mass, enten de heter Martha Louise og påstår at fjærene hun finner rundt seg ER faktisk fra engler , eller det ender i overbevisninger som ABB hadde og fortsatt har, som tar livet av mange. Jeg holder personlig avstand til fanatikere, ikke fordi de som regel er farlige, men fordi de er ubehagelige å snakke med i sin skråsikkerhet og uvilje mot å høre hva andre har å formidle.

Å være fanatisk må ikke forveksles med sykdommen, psykose,

Det taper både de syke og vi friske på.

Skrevet
5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er alle som begår terrorhandlinger psykotiske?

motorPrøysen
Skrevet

Jeg tenker om Breivik som fotografen sier om oberst Kurtz i Apokalypse nå: "His mind is clear, but his soul is mad."

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Bør vi ikke respektere en rettskraftig dom rundt dette tema, altså hvorvidt han er/var psykotisk? 

Jeg mener vel for øvrig at de fleste politiske syn er legitime, uten at det på noen måte betyr at jeg støtter ekstremisme verken den ene eller den andre veien. Men som en kuriositet kan jeg påstå at væpnet revolusjon eller "skyt de rike" eller fanatisme innenfor miljø ville fått konsekvenser for ganske mange menneskeliv det også. 

Problemet er handlingene, å drepe uskyldige. Om en eller annen tosk mener han er utvalgt til å beskytte landet mot ett eller annet så er det greit for meg, men å drepe mennesker er ekstremt langt unna greit.

Skrevet

Det står at den onde skal gå fra ondt til verre. ( ikke den psykotiske ) Ondskap kan ikke forbindes med psykose, for psykose kalles vel en tilstand, mens ondskap er en gal innstilling , eller holdninger,  som kommer til utrykk vet sitt syn på livet og mennesker, som skader sin neste med sine gale gjerninger.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, FGT skrev:

Det står at den onde skal gå fra ondt til verre. ( ikke den psykotiske ) Ondskap kan ikke forbindes med psykose, for psykose kalles vel en tilstand, mens ondskap er en gal innstilling , eller holdninger,  som kommer til utrykk vet sitt syn på livet og mennesker, som skader sin neste med sine gale gjerninger.

Hvor står det?

Anonymkode: e5904...755

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Bør vi ikke respektere en rettskraftig dom rundt dette tema, altså hvorvidt han er/var psykotisk? 

Hva dommeren ender opp med å bestemme er vel like tilfeldig som hva ekspertene finner ut av i sine sakkyndigerapporter. Ikke mye som kan respekteres der, ihvertfall ikke som sannheter og faktum. 

Men alle fikk det som de ville da, resten er vel ikke så viktig .... 

Anonymkode: e91f3...ca2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det?

Anonymkode: e5904...755

Bibelen

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Bibelen

Bibelen er basert på vrangforestillingene til psykotiske ørkenmenn. 

Anonymkode: 0d62c...bfd

Skrevet
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Psykose? Nå ble han jo strengt tatt vurdert av sakkyndige og funnet tilregnelig, ikke psykotisk.

Du fascinerer meg hver gang jeg sjekker dette forumet (noe som skal sies at ikke er ofte) med stadig mer uvitende og lite faglig begrunnede svar. Kan det være en idé at du slutter å uttale deg om ting du åpenbart ikke har snøring på, eventuelt droppe psykiater-tittelen når det du skriver ikke har noen som helst faglig forankring?

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, s e b r a skrev:

Psykose? Nå ble han jo strengt tatt vurdert av sakkyndige og funnet tilregnelig, ikke psykotisk.

Du fascinerer meg hver gang jeg sjekker dette forumet (noe som skal sies at ikke er ofte) med stadig mer uvitende og lite faglig begrunnede svar. Kan det være en idé at du slutter å uttale deg om ting du åpenbart ikke har snøring på, eventuelt droppe psykiater-tittelen når det du skriver ikke har noen som helst faglig forankring?

Hvordan kan du vite at den siste vurderingen er den riktige ? Hvorfor skal vi stole på den, når så mange forskjellige psykiatere har uttalt seg  og kommet frem til forskjellige svar ?

Breivik' s mormor var alvorlig psykisk syk med paranoide vrangforestillinger, så det er ikke utenkelig at den første vurderingen er den riktige.

En annen en har sagt Asperger. Begge disse diagnosene virker mer sannsynlige enn bare « dårlige holdninger » og politiske grunner. 

Når Breivik var skuffet over at hans mor ikke var stolt av hva han hadde gjort etter å ha drept en haug med mennesker, så er vel dette alvorlige vrangforestillinger altså psykose ?

Ser ikke ut som vi noen gang får et svar og det andre paret som diagnostiserte han og som førte til dommen, det er de jeg stoler jeg minst på.

Skrevet
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan kan du vite at den siste vurderingen er den riktige ? Hvorfor skal vi stole på den, når så mange forskjellige psykiatere har uttalt seg  og kommet frem til forskjellige svar ?

Breivik' s mormor var alvorlig psykisk syk med paranoide vrangforestillinger, så det er ikke utenkelig at den første vurderingen er den riktige.

En annen en har sagt Asperger. Begge disse diagnosene virker mer sannsynlige enn bare « dårlige holdninger » og politiske grunner. 

Når Breivik var skuffet over at hans mor ikke var stolt av hva han hadde gjort etter å ha drept en haug med mennesker, så er vel dette alvorlige vrangforestillinger altså psykose ?

Ser ikke ut som vi noen gang får et svar og det andre paret som diagnostiserte han og som førte til dommen, det er de jeg stoler jeg minst på.

Jeg mener at vi fravær av et 100% garantert svar, må forholde oss til dommen, som er akseptert av begge parter (rettskraftig). 

Gjest Gargamel
Skrevet
20 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Han er høyreekstrem, og AUF er jo hans politiske fiender. Ingen vrangforestilling der altså.

Forøvrig er jeg enig i at en mann som syr egen gallauniform på gutterommet har en skrue løs.

Nicklusheletida
Skrevet
7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener at vi fravær av et 100% garantert svar, må forholde oss til dommen, som er akseptert av begge parter (rettskraftig). 

Det går an å både tvile og samtidig forholde seg til dommen :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er basert på vrangforestillingene til psykotiske ørkenmenn. 

Anonymkode: 0d62c...bfd

Ja det må være litt av en bragd. Helt utrolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...