Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
2 timer siden, Gargamel skrev:

Han er høyreekstrem, og AUF er jo hans politiske fiender. Ingen vrangforestilling der altså.

Forøvrig er jeg enig i at en mann som syr egen gallauniform på gutterommet har en skrue løs.

Grandiose vrangforestillinger ?

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Som Gagamel sier har Breiviks selvfølgelig en psykisk defekt, men det forundrer meg at folk fremdeles ikke greier å ta Breiviks meninger og overbevisning alvorlig. 

Denne ungdommen peker på hvorfor nettopp dét er viktig, og jeg lar han si det for meg:  http://touch.dt.no/meninger/22-juli/5aretter22juli/vi-ma-snakke-sammen/o/5-57-404350

Jeg tar Breiviks meninger og overbevisning på alvor. Det er veldig mange med samme overbevisning, men det er likevel en stor forskjell på Breivik og ( heldigvis) de andre med samme type meninger.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Kayia skrev:

Som Gagamel sier har Breiviks selvfølgelig en psykisk defekt, men det forundrer meg at folk fremdeles ikke greier å ta Breiviks meninger og overbevisning alvorlig. 

Denne ungdommen peker på hvorfor nettopp dét er viktig, og jeg lar han si det for meg:  http://touch.dt.no/meninger/22-juli/5aretter22juli/vi-ma-snakke-sammen/o/5-57-404350

Jeg leste innlegget hans nå. 

Syntes dette var noe "satt på spissen", og jeg har litt problemer med å definere det at noen stiller spørsmål rundt verdisynet i Islam som rasisme. Jeg tror ikke 6 av 10 definerer Islam som en fiende, men at 6 av 10 mener at radikale islamister er i krig med Vesten, kan meget godt være.

Å stille et likhetstegn mellom å være islam-kritisk og ha ABB sitt tankegods, synes jeg også er drøyt. Det er helt fair å være kritisk til religion. Det er etter min mening også fair å være kritisk til Arbeiderpartiet, AUF, etc. Om et individ heller ikke ønsker seg et flerkulturelt samfunn, så er det noe sært men også det bør være greit. Alle må ha rett til sine egne meninger. Det er med på å skape et mangfold i samfunnet. 

Men vold er ALDRI greit. Jeg mener fortsatt at der ABB hadde noen meget bisarre syn politisk (som jeg selvsagt er totalt uenig med), så er problemet forsåvidt ikke DET, men at han faktisk dreper mange uskyldige mennesker. Jeg har alltid vært tilhenger av frihet innenfor politisk ståsted, legning, religion, valg av hvordan man kler seg, m.m. Ingen skal mobbes for sine syn og meninger, men man må selvsagt tåle en debatt. Når Islam blir så hellig at man ikke tåler en debatt, og debatten kveles i det offentlige rom under "rasismestemplet" - da oppstår etter min mening høyreekstremisme.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
44 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tar Breiviks meninger og overbevisning på alvor. Det er veldig mange med samme overbevisning, men det er likevel en stor forskjell på Breivik og ( heldigvis) de andre med samme type meninger.

Som Jens Stoltenberg sa i går; Bering Breivik er ikke unik dessverre:

"Men det brutale er at det er så mange datoer.
Brussel 22. mars 
Orlando 12. juni
Nice 14. juli
Paris 7. januar og 13. november
Ankara 17. februar, 13. mars og 10 oktober
I Kabul og Bagdad nesten hver uke."

Skrevet

Her er hele talen til Jens Stoltenberg, for de som måtte være interessert:

"For fem år siden i dag, besøkte 
Gro Harlem Brundtland et regntungt Utøya. 
Det var vått, og hun lånte de grønne støvlene til den unge AUF-jenta Bano Rashid. 
En enkel, vennlig handling i Utøyas ånd.

Samtidig, i regjeringskvartalet, arbeidet kvinner og menn,
kjent for sine faglige råd og dyktighet,
i sitt viktige virke for landet. 

Utøya var ennå det fredeligste sted på jord. 
Engasjert ungdom diskuterte politikk. 
Forstuede ankler ble bandasjert etter fotballkamp. 
Par møttes og gikk sammen på kjærlighetsstien.

Så smalt det. 
Vi ble angrepet. 

Først i regjeringskvartalet hvor åtte mennesker mistet livet. 
Mens vi ennå var i sjokk, fikk vi de første meldingene fra Utøya.
Der mistet AUF, Arbeiderpartiet og Norge 69 menneskeliv.
Brutalt skutt og drept

Ungdommene vi mistet hadde livet foran seg. 
De skulle feire bursdager, gifte seg og få barn.
De skulle kjempe for saker de trodde på, oppleve seire og tap. 
De stod foran livets største gleder og mange utfordringer.
Alt dette ble revet bort. 

Familier mistet en av sine kjære.
Vi var mange som mistet venner.
Norge mistet 77 uerstattelige.

Men grusomhetene denne dagen, fikk også frem det beste i landet vårt.

De frivillige som risikerte alt for å redde andre. 
Helsevesenet som reddet livet til så mange.
Politiet og hjelpemannskaper som opplevde sin mest krevende stund. 
Rettsvesenet som holdt fast ved rettstatens prinsipper i de tunge månedene som fulgte. 
Etterlattegruppen som stilte opp og håndterte sorg og sinne med verdighet og omsorg.
Rosetogene, da Norge samlet seg, stod sammen og ble styrket i felles sorg og solidaritet. 

22 juli fremkalte i oss det vi vil være, hver for oss – og i fellesskap.  
Norge, «vårt lille land», bestod prøven.

Takk alle sammen. 

Men bitter og dyrekjøpt lærdom er også en del av historien. 
Vi fikk en usminket og ærlig beskrivelse av hva som sviktet og hvor det feilet.

Lærdommen derfra forplikter.  

Sorgens vei er lang. 
Terroren skapte sår som aldri vil gro. 
Arr som aldri vil forsvinne. 
Savn som aldri vil stilles.

Men som Lars Saabye Christensen skrev: 
«jeg ser: sorgen er et hardt materiale
vi er sorgens arbeidere
vi hamrer den, bender den og bøyer 
og former den
til vi ser: sorgen har ikke tilbakevirkende kraft»

Terroren rammet uskyldige.
Den rammet vilkårlig og tilfeldig.
Men den var ikke blind. 

Den var rettet mot kjernen i vårt demokrati.
Regjeringsbygget, som et av våre fremstesymboler for folkestyre.

Ungdom på politisk sommerleir. 
Et av våre fineste uttrykk for engasjement og samfunnsansvar.
Neste generasjon politiske ledere.
Det var et angrep mot tilliten og åpenheten i vårt samfunn. 

22 juli har brent seg inn i vår historie.

Men det brutale er at det er så mange datoer.

Brussel 22. mars 
Orlando 12. juni
Nice 14. juli
I Kabul og Bagdad nesten hver uke.

Terror skal bekjempes. 
Med politi, etterretning og 
militære maktmidler.
Men også med verdier.
Det vil ta tid,
men vi kommer til å vinne, 
fordi våre verdier er overlegne. 

Frihet er bedre enn ufrihet.
Toleranse er bedre enn intoleranse.
Respekt for liv er bedre enn forakt for liv.

Etter 22 juli hegnet vi om åpenhet og demokrati. 
Verdiene som ble angrepet, 
var verdiene vi ville beskytte. 
De ble vårt forsvar. 

Da Gro forlot Utøya ga hun støvlene hun hadde lånt tilbake til Bano. 

Bano døde på Utøya, men hun og de andre, lever i oss - og med oss. 

Vi hedrer dem ved å holde fast ved mer åpenhet og mer demokrati."

Gjest Gargamel
Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Grandiose vrangforestillinger ?

Ja, han overvurderer sin egen betydning, på samme måte som IS f.eks. IS og andre terrorister tror de skal snu verden på hodet, men når støvet har lagt seg er ingen ting forandret.

Jeg synes det mest overraskende etter 22. Juli er hvor liten virkning det har hatt på samfunnet. Man skulle f.eks tro det ble mer tabu å være kritisk til innvandring, men det har snarere gått i motsatt retning. Debatten i Norge er åpen og ærlig. Politikere langt inn på venstresiden uttaler seg ofte kritisk til islam, uten risiko for å fryses ut.

@Fru Scouse: Det er Gargamel, ikke Gagamel. ;)

Skrevet
2 minutter siden, Gargamel skrev:

@Fru Scouse: Det er Gargamel, ikke Gagamel. ;)

Meg som er miss 'pool? :D 

AnonymBruker
Skrevet

Debatten i Norge er ikke åpen og ærlig, er du kritisk mot islam blir du frosset ut som rasist/abb av dine "likemenn", mens muslimene sender drapstrusler til deg. http://p3.no/hva-har-skjedd-med-ludvig/

Etter ABB har 100 nordmenn dratt for å slakte sivilie vantro for å bygge kalifatet, "heldigvis" i utlandet, men det finnes sivilie vantro en kan slakte innenlands også, vi ser en del av det i Europe for tiden, mange "datoer". Det må være lov å være kritisk til dette, det ser ikke lyst ut for fremtiden, vi har ingenting å stille opp med mot dette.

100 nordmenn har bestemt seg for å slakte vantro sivilie, ikke noe problem, sålenge ikke breivik vinner...  

Anonymkode: e91f3...ca2

Skrevet
3 timer siden, Kayia skrev:

Som Jens Stoltenberg sa i går; Bering Breivik er ikke unik dessverre:

"Men det brutale er at det er så mange datoer.
Brussel 22. mars 
Orlando 12. juni
Nice 14. juli
I Kabul og Bagdad nesten hver uke."

Ondskap i praksis. Trenger ikke å unnskylde det, uansett hva de selv måtte føle. 

Gjest Gargamel
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Debatten i Norge er ikke åpen og ærlig, er du kritisk mot islam blir du frosset ut som rasist/abb av dine "likemenn", mens muslimene sender drapstrusler til deg. http://p3.no/hva-har-skjedd-med-ludvig/

Etter ABB har 100 nordmenn dratt for å slakte sivilie vantro for å bygge kalifatet, "heldigvis" i utlandet, men det finnes sivilie vantro en kan slakte innenlands også, vi ser en del av det i Europe for tiden, mange "datoer". Det må være lov å være kritisk til dette, det ser ikke lyst ut for fremtiden, vi har ingenting å stille opp med mot dette.

100 nordmenn har bestemt seg for å slakte vantro sivilie, ikke noe problem, sålenge ikke breivik vinner...  

Anonymkode: e91f3...ca2

Man risikerer kraftig motbør fra noen, og støtte fra andre. Sånn er ytringsfriheten. 

Erna Solberg snakket om utfordringene ved innvandring på sommeråpent i går, på 5-årsdagen for 22-juli. Når statsministeren kan si sånt har vi en åpen debatt. Hvis noen kaller henne rasist så er det også en del av av den åpne debatten. 

Skrevet
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan kan du vite at den siste vurderingen er den riktige ? Hvorfor skal vi stole på den, når så mange forskjellige psykiatere har uttalt seg  og kommet frem til forskjellige svar ?

Breivik' s mormor var alvorlig psykisk syk med paranoide vrangforestillinger, så det er ikke utenkelig at den første vurderingen er den riktige.

En annen en har sagt Asperger. Begge disse diagnosene virker mer sannsynlige enn bare « dårlige holdninger » og politiske grunner. 

Når Breivik var skuffet over at hans mor ikke var stolt av hva han hadde gjort etter å ha drept en haug med mennesker, så er vel dette alvorlige vrangforestillinger altså psykose ?

Ser ikke ut som vi noen gang får et svar og det andre paret som diagnostiserte han og som førte til dommen, det er de jeg stoler jeg minst på.

Hva som er riktig og ikke kan ikke vi som utenforstående vite, heller ikke Nils Håvard Dahl. Men å påstå (for det er det han kommer med, en påstand) uten videre syns jeg en psykiater bør kunne forstå at blir feil. For å kunne holde diskusjonen nogen lunde saklig bør det legges til grunn at den rettskraftige dommen er basert på nøye vurderinger fra folk som, i motsetning til oss, har utredet ABB selv.

AnonymBruker
Skrevet

kan det tenkes at grunnen til at han ble dømt som tilregnelig var at han drepte så utrolig mange?
om han hadde drept 1-3 personer ville han kanskje ikke ha blitt dømt som tilregnelig.
minnes også at de første rettspsykiaterne-psykologene kom fram til at han hadde schizofreni, men at retten ikke aksepterte dette.

Det hadde uansett ikke sett pent ut for norge om en mann som drepte nesten 80 stk ville blitt tvangsbehandlet på sykehus i 10+ år. for så å kanskje ha sluppet ut. hele verden ville ha ledd av norge.

Anonymkode: cfd8e...6be

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan det tenkes at grunnen til at han ble dømt som tilregnelig var at han drepte så utrolig mange?
om han hadde drept 1-3 personer ville han kanskje ikke ha blitt dømt som tilregnelig.
minnes også at de første rettspsykiaterne-psykologene kom fram til at han hadde schizofreni, men at retten ikke aksepterte dette.

Det hadde uansett ikke sett pent ut for norge om en mann som drepte nesten 80 stk ville blitt tvangsbehandlet på sykehus i 10+ år. for så å kanskje ha sluppet ut. hele verden ville ha ledd av norge.

Anonymkode: cfd8e...6be

Når han klarte å planlegge så mye over så lang tid kan han ikke regnes som utilregnlig.

Anonymkode: b14f9...92c

Madelenemie
Skrevet
7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg leste innlegget hans nå. 

Syntes dette var noe "satt på spissen", og jeg har litt problemer med å definere det at noen stiller spørsmål rundt verdisynet i Islam som rasisme. Jeg tror ikke 6 av 10 definerer Islam som en fiende, men at 6 av 10 mener at radikale islamister er i krig med Vesten, kan meget godt være.

Å stille et likhetstegn mellom å være islam-kritisk og ha ABB sitt tankegods, synes jeg også er drøyt. Det er helt fair å være kritisk til religion. Det er etter min mening også fair å være kritisk til Arbeiderpartiet, AUF, etc. Om et individ heller ikke ønsker seg et flerkulturelt samfunn, så er det noe sært men også det bør være greit. Alle må ha rett til sine egne meninger. Det er med på å skape et mangfold i samfunnet. 

Men vold er ALDRI greit. Jeg mener fortsatt at der ABB hadde noen meget bisarre syn politisk (som jeg selvsagt er totalt uenig med), så er problemet forsåvidt ikke DET, men at han faktisk dreper mange uskyldige mennesker. Jeg har alltid vært tilhenger av frihet innenfor politisk ståsted, legning, religion, valg av hvordan man kler seg, m.m. Ingen skal mobbes for sine syn og meninger, men man må selvsagt tåle en debatt. Når Islam blir så hellig at man ikke tåler en debatt, og debatten kveles i det offentlige rom under "rasismestemplet" - da oppstår etter min mening høyreekstremisme.

Hei!

Jeg leser sjelden sånne innlegg, så kun for å kunne svare strevde jeg meg igjennom det:-)

Jeg er av den oppfatning at det ikke er så satt på spissen..innlegget hans,....han viser til en nylig gjort studie gjort i Oslo blant ungdom og der kommer tallet 6 av 10 frem, egentlig forundrer det ikke meg så veldig, men videre forsvarer ikke de unge vold som løsning på hat.

http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Mange-osloungdommer-mener-at-Vesten-og-islam-er-i-krig

Jeg leser heller ikke noe sted at han setter likhetstegn mellom å være islam-kritisk og ha ABB sitt tankegods, han sier vel bare at det fins en link der.

Det han videre skriver om at man kan se et økende hat mot islam, har jeg ingen problemer med og selv se.

Og jeg er ikke at de som engang ser Islam som fredens religion, jeg vet for godt om utviklingen av Islam, og deres grunnlegger Mohammed, men jeg vet at flertallet av muslimer vil likevel, som oss andre, leve, ikke dø, leve greie, ukompliserte liv, gode liv, og være alt fra bare en grei og pliktoppfyllende arbeidstaker, til å krangle minst mulig med ektefellen, og slippe miste barna i rus, vold eller terror.

Sånn er det.

Likevel, flagger ikke jeg mitt syn på Islam, når jeg er med muslimer, (ikke så ofte det, men det skjer jo) fordi jeg opplever deres liv og religion uten i fra, og da kan det være vanskelig å forstå,

Men jeg har forstått dette, og det er det viktigste, de er så like meg og deg og oss alle, flertallet, at nettopp av den grunn ser jeg lyst på fremtiden. De små uenighetene kommer vi til å fikse i vertfall i et samfunn som Norge, der klasseskillet ikke er så stort, og der det faktisk er rom for å si hva man mener.

Så til ditt siste avsnitt, der er jeg enig med deg!

Videre vil jeg si at man kommer lengre ved å tolke gode innlegg slik de er ment, ta utgangspukt i det som er bra, man kommer ofte lengst med det, og da får man en dialog og ikke en situasjon vi dessverre for ofte får, der vi sitter i hver vår skyttergrav og skyter det vi tror er gode formuleringer på hverandre.

Skrevet
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg leser sjelden sånne innlegg, så kun for å kunne svare strevde jeg meg igjennom det:-)

Jeg er av den oppfatning at det ikke er så satt på spissen..innlegget hans,....han viser til en nylig gjort studie gjort i Oslo blant ungdom og der kommer tallet 6 av 10 frem, egentlig forundrer det ikke meg så veldig, men videre forsvarer ikke de unge vold som løsning på hat.

http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Mange-osloungdommer-mener-at-Vesten-og-islam-er-i-krig

Jeg leser heller ikke noe sted at han setter likhetstegn mellom å være islam-kritisk og ha ABB sitt tankegods, han sier vel bare at det fins en link der.

Det han videre skriver om at man kan se et økende hat mot islam, har jeg ingen problemer med og selv se.

Og jeg er ikke at de som engang ser Islam som fredens religion, jeg vet for godt om utviklingen av Islam, og deres grunnlegger Mohammed, men jeg vet at flertallet av muslimer vil likevel, som oss andre, leve, ikke dø, leve greie, ukompliserte liv, gode liv, og være alt fra bare en grei og pliktoppfyllende arbeidstaker, til å krangle minst mulig med ektefellen, og slippe miste barna i rus, vold eller terror.

Sånn er det.

Likevel, flagger ikke jeg mitt syn på Islam, når jeg er med muslimer, (ikke så ofte det, men det skjer jo) fordi jeg opplever deres liv og religion uten i fra, og da kan det være vanskelig å forstå,

Men jeg har forstått dette, og det er det viktigste, de er så like meg og deg og oss alle, flertallet, at nettopp av den grunn ser jeg lyst på fremtiden. De små uenighetene kommer vi til å fikse i vertfall i et samfunn som Norge, der klasseskillet ikke er så stort, og der det faktisk er rom for å si hva man mener.

Så til ditt siste avsnitt, der er jeg enig med deg!

Videre vil jeg si at man kommer lengre ved å tolke gode innlegg slik de er ment, ta utgangspukt i det som er bra, man kommer ofte lengst med det, og da får man en dialog og ikke en situasjon vi dessverre for ofte får, der vi sitter i hver vår skyttergrav og skyter det vi tror er gode formuleringer på hverandre.

Svarer litt kort siden jeg driver og rydder hjemme nå.

Har lest undersøkelsen og jeg tolker den ikke helt sånn. Tror ikke 6 av 10 mener at Norge er i krig med Islam generelt, men det har jo vært brukt ord før som "krigen mot terror" osv. etter 9/11, IS har erklært krig mot Vesten, osv.. Så at en god del svarer "litt enig" på et slikt utsagn er heller ikke rart, gitt at en del ekstremister har erklært Vesten krig men det gjelder jo ikke mer moderate muslimer, selvsagt.

Jeg ser absolutt en polarisering i samfunnet, det jeg mener for få snakker om, er at når Islam og kristendom er veldig like religioner, så praktiseres det i gjennomsnitt mer ulikt. Egentlig bør man snakke om en skepsis til religiøs ekstremisme generelt og ikke Islam spesifikt. Hadde etniske nordmenn praktisert kristendom like strengt som muslimer praktiserer Islam, så hadde vi hatt et meget skummelt samfunn (ja, jeg har vært i sørstatene i USA og det skremmer meg hva man kan se f.eks på landet i Texas). Det ene er virkelig ikke bedre enn det andre. 

Ekstremisme generelt er skummelt. Jeg synes en del miljøforkjempere også benytter skummel retorikk, som kan være en katastrofe for landet hvis blir gjennomført. Som sagt ser jeg en polarisering i samfunnet, men den har dessverre en årsak.

Skrevet

Det er så merkelig. Kritiserer man islam så må man huske på att alle muslimer ikke er terrorister. Men diskuterer man innvandringskritikere, så er det tydeligvis helt greit å generalisere... Jeg er ikke på rasist nivå med Breivik, faktisk ikke rasist i det hele tatt, men liker  type Tybring - Gjedde. Er det noen som blir generalisert over så er det da "oss".

Mer demokrati og mer åpenhet, ble det  iallefall ikke, da alle ser ut til å generalisere ove oss som ikke er for dette sinnsyke prosjektet med å la innvandringen gå over styr.

Skrevet

Islam har vært forskånet for kritikk altfor lenge. Det er på tide å gå denne reinspikka voldsideologien ordentlig etter i sømmene slik vi har gjort med andre totalitære styringsredskap som har herjet Europa og resten av verden. 

De som ikke klarer eller vil se den trusselen som Medina-islam utgjør for vårt sekulære, liberale og likestilte samfunn må få opp øynene. Det handler om våre etterkommere og hvilket samfunn de skal overta. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 22. juli 2016 at 11.21, FGT skrev:

Var han psykotisk ?

Den 22. juli 2016 at 11.16, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I sin psykose klarte han å se på de han drepte som "fienden". Til alle tider har personer klart å drepe fienden. Sist så vi det i Nice.

Nei. Det siste paret med rettspsykiatere konkluderte med at han ikke var psykotisk, men hadde narsissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Han tålte ikke å være mislykket i sin narissisme. 

Anonymkode: f49b6...2e3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det siste paret med rettspsykiatere konkluderte med at han ikke var psykotisk, men hadde narsissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Han tålte ikke å være mislykket i sin narissisme. 

Anonymkode: f49b6...2e3

Hvordan vet du at de har fasiten? Det første paret kan ha like rett eller mer rett, men deres konklusjon var ikke politisk akseptabel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...