Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uten at jeg skal påberope meg å ha peiling på dette (det har jeg absolutt ikke) men mitt inntrykk er at den første rapporten om ABB nærmest leter etter knagger å henge symptomer på slik at det kan kalles psykiatri.

F.eks når ABB snakket om vurderingen om å "selvdestruere" hvis han ikke nådde målene sine (pompøst pisspreik), ble tolket som høy risiko for suicidalitet i første rapport. Ikke i andre. Jeg antar at hvis han var suicidal ville han tatt livet sitt på Utøya, som mange terrorister gjør, fremfor et liv i buret. Samme med GAF, her virker det for meg som ting trekkes ut av sammenheng og tillegges psykiatri. Det står jo til og med i GAF-manualen et eksempel om en leiemorder på oppdrag som kan ha høy GAF-score. Jeg opplever at den andre rapporten er langt mer nøktern og tolker ting i et annet lys. Det overrasker meg absolutt ikke at første rapport konkluderer med psykose.

Men igjen, dette har jeg ikke peiling på.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror personlighetsforstyrrelse har hatt mer å si enn asperger i dette tilfellet. En vurdering som er gjort som fireåring er uansett ikke like aktuell som en vurdering som ble gjort som voksen, selv om det er viktig at barndommen blir belyst. Asperger i seg selv fører sjelden til behov for å skyte mennesker, men narsissisme og dyssosiale trekk kan gjøre nettopp det. Men er enig i at samfunnet burde fange opp skjevutvikling hos barn og ungdom mye bedre enn det ble gjort med ABB. Det er vel likevel få som utfører slike handlinger, så grunnen bør heller være å unngå at unge faller ut av arbeidsliv og sosialt liv. Det vil også hjelpe mot at noen utvikler seg så ekstremt. 

Anonymkode: f49b6...2e3

Hei!

Det håper jeg du har rett i.

En vurdering gjort av en person som 4 åring med den alvorlige konklusjon som foreligger i abb`s tilfelle, bør med god grunn leses og settes i et større perspektiv av utvikling, og livsvilkår.

Jeg har selv erfaring med skjevutvikling, nokså naturlig hos barn, som ble vårt fosterbarn, barnet vårt har takket for at kom til oss, livsbetingelsene og utviklingsmulighetene om barnet fortsatt var i de strevsomme omgivelser, ville vært dårigere.

Men til tross for den enorme belastning barnet hadde vært igjennom utviklet barnet seg raskt under gode omstendigheter til å bli trygg nok, i dag med en fremragende karriere innen sitt fagfelt, men viktigst er stødig i seg selv. Barnet hadde ikke en utviklingsforstyrrelse, ingen sårbarhet, som lå der og lurte, så betingelsene ble enklere og livet videre når stabilitet etablert, 

Så en grunnleggende sårbarhet som en tidlig utviklingsforstyrrelse medfører må tas på større alvor.

Anonymkode: e5904...755

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er vel ingen som mener dette er en enkel sak, det var vel derfor du fikk noen reaksjoner på ditt utspill, som forøvrig ikke var begrunnet faglig på noen som helst måte for oss legfolk, da må man forvente seg reaksjoner, og spesielt siden andre fagfolk nettopp har utdypet hvorfor de mener han har/kan ha,  asperger syndrom og personlighetsforstyrrelser, og da nettopp tatt høyde for også de innspill hans barnepsykiater som først ble avvist av synne og co, kom med.

Tidlig utvikling må få lov å komme til orde, dette var noe synne og co, ganske så arrogant avviste.

Jeg er enig med deg. Mange av de "tunge" i norsk psykiatri, og til disse hører ikke sakkyndige par 2, mener han hadde både paranoid psykose, pf cluster B og asperger. Forøvrig en ekstremt farlig kombinasjon.

Madelenemie
Skrevet (endret)
21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Uten at jeg skal påberope meg å ha peiling på dette (det har jeg absolutt ikke) men mitt inntrykk er at den første rapporten om ABB nærmest leter etter knagger å henge symptomer på slik at det kan kalles psykiatri.

F.eks når ABB snakket om vurderingen om å "selvdestruere" hvis han ikke nådde målene sine (pompøst pisspreik), ble tolket som høy risiko for suicidalitet i første rapport. Ikke i andre. Jeg antar at hvis han var suicidal ville han tatt livet sitt på Utøya, som mange terrorister gjør, fremfor et liv i buret. Samme med GAF, her virker det for meg som ting trekkes ut av sammenheng og tillegges psykiatri. Det står jo til og med i GAF-manualen et eksempel om en leiemorder på oppdrag som kan ha høy GAF-score. Jeg opplever at den andre rapporten er langt mer nøktern og tolker ting i et annet lys. Det overrasker meg absolutt ikke at første rapport konkluderer med psykose.

Men igjen, dette har jeg ikke peiling på.

mm

enig i mye av det.

For meg er det litt sånn at så lenge abb snakker om % energi, lading av egne krefter, samt % gjennomføring.. og A, B og C planer, så smiler jeg for det er jo så bra, det er jo som jeg skulle sagt det selv:-) 

Og da han møtte, stasadvokat Engh, er dette noe av det hun husker:

«Det første som slo meg var hvor annerledes han var»

- Er det en episode eller en detalj fra saken du husker spesielt godt?

" At Breivik gråt da vi viste filmen han hadde laget, og at det på et tidspunkt var en av de som var tilstede i salen som kastet en sko"

- Kan du beskrive ditt første møte med Anders Behring Breivik?

" Det var i et avhør på politihuset i Oslo. Det første som slo meg var hvor annerledes han var de jeg tidligere har møtt som har begått bestialske voldshandlinger. Måten han helt uanfektet snakket om grusomhetene på — og hans ønske om å dele detaljene med andre - gjorde han umiddelbart svært annerledes enn andre drapsmenn jeg har møtt. Det var som om han snakket om noe helt annet enn drap."

http://www.dagbladet.no/spesial/22juli/

( og spesielt til det siste der kan jeg bare nikke gjenkjennende, mens andre sørget, hadde jeg feks fullstendig fokus på antall våpen, A, B og C planer, og tidene, hvor han kjørte når, samt hvordan han så presist hadde greid å fullføre dette alene over så lang tid, og med nokså god presisjon, mitt engasjement ble faktisk på et tidspunkt tolket som at jeg sympatisete med han ) ( Jeg fikk beskjed om å dempe min begeistring, jeg ga selv andre beskjed om å dempe sitt gråtebehov, så ja erfaringsmessig, to verdner som møtes) 

Og når han smiler på feil steder, som i rettsaken, så gjør jo jeg det også...men jeg beklager da, sier at, smiler på feil sted.

Om det er tics eller min egen indre humor, "who knows?", det er vel en kombinasjon:-)

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er enig med deg. Mange av de "tunge" i norsk psykiatri, og til disse hører ikke sakkyndige par 2, mener han hadde både paranoid psykose, pf cluster B og asperger. Forøvrig en ekstremt farlig kombinasjon.

ok,

Bra:-)

Da skal jeg be om deg om jeg skulle finne på å gjøre noe så slemt:-) Da trenger jeg noen som ikke glemmer asperger opp i det hele;)

Det ville irritert meg om en nøyaktig og presis forklaring på eget energinivå i %,  skulle bli tolket som psykose, 

(Dette er humor i alvoret, noe ikke alle forstår nødvendigheten og mitt behov for, så avklarer det derfor nå)

Jeg googlet nå paranoid psykose, og cluster B pf, jeg ser jo at dette kan stemme, han har jo:

Paranoia defineres som feilaktige oppfatninger basert på gale slutninger om den ytre virkelighet, og som består hos den syke på tross av bevis på det motsatte.

Jeg syns fortsatt man skal være ytterst forsiktig med å tvangsmedisinere slike ting, noe annet er de som er tydelig psykotiske, men paranoide ideer, hvem av oss med asperger har ikke tidvis vært innenfor det? 

Da beveger man seg farlig over i å medisinere original tenkning. Men takk for svar og oppklaring.

(jeg tenkte litt på det at par 2 ikke var "tunge", jeg tolker dette som at de mangler erfaring og tyngde i kunnskap, det vet du mer om, men par 1 , imponerte ikke meg)

(tillegg: Visste ikke at : paranoid psykose, pf cluster B og asperger. er ekstremt farlig kombinasjon, det gir mening, takk)

Endret av Madelenemie
Skrevet
27 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Men hva er det som gjør at dere tenker psykose? Er det hans handlinger (drepe mange uskyldige), eller hans politiske ståsted (Islam og Arbeiderpartiet er fienden)? 

Jeg betviler absolutt ikke at det ligger enormt mye kompetanse i psykiatri bak vurderingene om at han er psykotisk. Det eneste er at jeg ser en viss "skjevhet ift profesjon" en psykiater ser selvsagt psykiatri, der f.eks en samfunnsviter kunne "se" politisk ekstremisme. Ref eksemplet mitt over med suicidalitet hos ABB. Noen ville tolke dette som pisspreik, og de første sakkyndige så det som suicidalitet. Og et faktum er jo at ABB ikke har tatt livet sitt til tross for muligheten han hadde til det på Utøya.

Madelenemie
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror personlighetsforstyrrelse har hatt mer å si enn asperger i dette tilfellet. En vurdering som er gjort som fireåring er uansett ikke like aktuell som en vurdering som ble gjort som voksen, selv om det er viktig at barndommen blir belyst. Asperger i seg selv fører sjelden til behov for å skyte mennesker, men narsissisme og dyssosiale trekk kan gjøre nettopp det. Men er enig i at samfunnet burde fange opp skjevutvikling hos barn og ungdom mye bedre enn det ble gjort med ABB. Det er vel likevel få som utfører slike handlinger, så grunnen bør heller være å unngå at unge faller ut av arbeidsliv og sosialt liv. Det vil også hjelpe mot at noen utvikler seg så ekstremt. 

http://www.theneurotypical.com/psychopathy-autism-and-school-shootings.html

http://www.myaspergerschild.com/2014/05/the-truth-about-elliot-rodger-case.html

http://www.latimes.com/nation/nationnow/la-na-nn-chris-harper-mercer-oregon-shooting-20151002-htmlstory.html

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1360384269467

Jeg kunne dessverre limt inn mange flere linker til personer med diagnosen asperger syndrom, men hvor mange får diagnosen, og hvor mange får den ikke? Hva vet vi om de andre ensomme skoleskyterne?

Adam Lanza hadde en mor som brydde seg, stod på for han, han hadde det bra miljømessig, men ingen nådde inn til han, og han ønsket ingen terapi, hjelp, eller samtale, 

Jeg vet ikke riktig hva man kan gjøre i sånne tilfeller, jeg har lest alt som er å finne om Adam Lanzas mor, og jeg finner bare at hun var en så god mor, at det ikke går logisk opp for meg at hun ble hans første offer:-( 

Mulig er dette som nhd er inne på en kombinasjon av paranoia, pf og asperger...:-(

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke hvorfor man kan være interessert i psykologien bak en som har utført det verste terrorangrepet på norsk jord noensinne? Vi vet at det siste paret med rettpsykiatere konkluderte med at han var strafferetslig tilregnelig. Man kan jo undres over at rettpsykiatere vurderer dette så ulikt, det er ganske skremmende. Hvem har hatt konspirasjonsteorier i denne tråden?

Det er retten, ikke legene, som bestemmer om en person er strafferettslig tilregnelig eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er enig med deg. Mange av de "tunge" i norsk psykiatri, og til disse hører ikke sakkyndige par 2, mener han HADDE både paranoid psykose, pf cluster B og asperger. Forøvrig en ekstremt farlig kombinasjon.

Men er han i konstant psykotisk tilstand? Han har, meg bekjent, samme syn og rettferdiggjørelse nå. Og var han psykotisk under hele planleggingen?

Han må vel da komme innunder tvang, og dermed kunne tvangsmedisineres? Eller vil ikke (tung) medisinering endre hans tilstand?

Anonymkode: 7a994...22e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men er han i konstant psykotisk tilstand? Han har, meg bekjent, samme syn og rettferdiggjørelse nå. Og var han psykotisk under hele planleggingen?

Han må vel da komme innunder tvang, og dermed kunne tvangsmedisineres? Eller vil ikke (tung) medisinering endre hans tilstand?

Jeg som har uthevet HADDE

Skrevet

Her er en god artikkel som beskriver at asperger alene ikke er farlig, men sammen med andre alvorlige psykiske lidelser kan det gi uheldige følger:

Asperger, psykisk helse og vold

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som har uthevet HADDE

Det er tilstanden "I tiden for de påklagede gjerninger" som er avgjørende i retten.

Antipsykotika har dessverre meget begrenset effekt på vrangforestillingene ved paranoid psykose.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig.

Ideologisk har han endret seg vesentlig. Han har jo bedt oss innstendig om å se bort ifra manifestet i sin helhet, og han har vel også uttalt at kontrajihadismen kun var et opportunt plagg å kle seg i i tiden rundt angrepene. 

Nå har han jo stått frem som den han egentlig er, og etter sigende har vært siden han var en forvirret guttevalp: stolt og overbevist nasjonalsosialist.

I tillegg har han strødd på litt tullete religiøsitet til det hele ved å bli troende Odinist. 

Mon tro hvilken politisk ideologi han finner det opportunt å følge om et par år. En egenkomponert hybrid kanskje? Jeg venter i spenning. 

Skrevet (endret)

Asperger, psykisk helse og vold  Denne linken er nok ikke helt oppdatert i dag etter 6 år.  Vi har et mer nyansert syn på voksne med AS i dag. Vi kan ikke si at AS er element i en kriminell handling. For meg blir det som en sier at en diabetiker sammen med andre diagnoser gjorde han farlig

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FGT skrev:

Asperger, psykisk helse og vold  Denne linken er nok ikke helt oppdatert i dag. Vi har et mer nyansert sun på voksne med AS i dag. Vi kan ikke si at AS er element i en kriminell handling.

AS fører ofte til fremmedgjøring, mobbing, utestenging osv. som gjør det kan bygge seg opp hat mot samfunnet og andre.

Anonymkode: b14f9...92c

Skrevet
3 minutter siden, FGT skrev:

Asperger, psykisk helse og vold  Denne linken er nok ikke helt oppdatert i dag etter 6 år.  Vi har et mer nyansert syn på voksne med AS i dag. Vi kan ikke si at AS er element i en kriminell handling. For meg blir det som en sier at en diabetiker sammen med andre diagnoser gjorde han farlig

Denne linken er god som gull også i 2016.

Aspergers Inc.
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Virker som om du mener AS ikke er problematisk, og at alle problem skyldes andre ting. Hva er poenget med den diagnosen da?

AnonymBruker
Skrevet

Asperger dekker ett veldig bredt spekter av folk, noen burde aldri hatt en diagnose og har ingen autistiske tegn nesten, hvis i det hele tatt. Andre kunne like gjerne ha hatt en en klassisk autisme diagnose, eller høyt fungerende autisme. ja, jeg har møtt flere folk med høyt fungerende autisme, og de er veldig annerledes enn de fleste som har Asperger på papiret.

kan i aller høyeste grad forestille meg at Asperger kan lede til samfunns hat og drap. sammenlignet med andre diagnoser som dukker opp seinere i livet.

Anonymkode: cfd8e...6be

Skrevet
33 minutter siden, Aspergers Inc. skrev:

Virker som om du mener AS ikke er problematisk, og at alle problem skyldes andre ting. Hva er poenget med den diagnosen da?

Snakker om alvorlige kriminelle handlinger.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger dekker ett veldig bredt spekter av folk, noen burde aldri hatt en diagnose og har ingen autistiske tegn nesten, hvis i det hele tatt. Andre kunne like gjerne ha hatt en en klassisk autisme diagnose, eller høyt fungerende autisme. ja, jeg har møtt flere folk med høyt fungerende autisme, og de er veldig annerledes enn de fleste som har Asperger på papiret.

kan i aller høyeste grad forestille meg at Asperger kan lede til samfunns hat og drap. sammenlignet med andre diagnoser som dukker opp seinere i livet.

Hvorfor skulle en voksen med AS ha lettere for å ty til alvorlige kriminelle handlinger en andre mennesker ? Hvis det er det du antyder ?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FGT skrev:

Hvorfor skulle en voksen med AS ha lettere for å ty til alvorlige kriminelle handlinger en andre mennesker ? Hvis det er det du antyder ?

folk med AS er veldig utsatt for isolasjon, mobbing, arbeidsløshet og å ikke få kjæreste. om det fører til vold på breivik nivå neppe, men det kan fort føre til stygge saker og i verste fall drap. en annen veldig viktig ting med AS er at det ikke er noen bra terapiform for det, verken i form av samtale terapi eller medikamenter.

pluss at behover som ikke blir dekket kan føre til hat for stort sett alle, og folk med AS har for det meste masse sosiale behover som ikke blir dekket, annet enn trygd selvfølgelig, det får man uten spørsmål om man har Asperger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...