Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
Den 23.07.2016 at 10.47, Kayia skrev:

Som Gagamel sier har Breiviks selvfølgelig en psykisk defekt, men det forundrer meg at folk fremdeles ikke greier å ta Breiviks meninger og overbevisning alvorlig. 

Denne ungdommen peker på hvorfor nettopp dét er viktig, og jeg lar han si det for meg:  http://touch.dt.no/meninger/22-juli/5aretter22juli/vi-ma-snakke-sammen/o/5-57-404350

Jeg tar Breiviks meninger og overbevisning på alvor. Det er veldig mange med samme overbevisning, men det er likevel en stor forskjell på Breivik og ( heldigvis) de andre med samme type meninger.

( Beklager at dette blir postet en gan til, men må visst bare sende det avgårde for å bli kvitt det.)

Nicklusheletida
Skrevet
8 timer siden, Madelenemie skrev:

ok,

Bra:-)

Da skal jeg be om deg om jeg skulle finne på å gjøre noe så slemt:-) Da trenger jeg noen som ikke glemmer asperger opp i det hele;)

Det ville irritert meg om en nøyaktig og presis forklaring på eget energinivå i %,  skulle bli tolket som psykose, 

(Dette er humor i alvoret, noe ikke alle forstår nødvendigheten og mitt behov for, så avklarer det derfor nå)

Jeg googlet nå paranoid psykose, og cluster B pf, jeg ser jo at dette kan stemme, han har jo:

Paranoia defineres som feilaktige oppfatninger basert på gale slutninger om den ytre virkelighet, og som består hos den syke på tross av bevis på det motsatte.

Jeg syns fortsatt man skal være ytterst forsiktig med å tvangsmedisinere slike ting, noe annet er de som er tydelig psykotiske, men paranoide ideer, hvem av oss med asperger har ikke tidvis vært innenfor det? 

Da beveger man seg farlig over i å medisinere original tenkning. Men takk for svar og oppklaring.

(jeg tenkte litt på det at par 2 ikke var "tunge", jeg tolker dette som at de mangler erfaring og tyngde i kunnskap, det vet du mer om, men par 1 , imponerte ikke meg)

(tillegg: Visste ikke at : paranoid psykose, pf cluster B og asperger. er ekstremt farlig kombinasjon, det gir mening, takk)

Enig i at denne kombinasjonen gir mening. Ellers uenig i din motstand mot medisiner.

Skrevet

Diagnoser er deskriptive, og følgelig er ikke diagnostikk noen forklaring på terrorhandlingene.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

AS fører ofte til fremmedgjøring, mobbing, utestenging osv. som gjør det kan bygge seg opp hat mot samfunnet og andre.

Anonymkode: b14f9...92c

Det finnes ingen sammenheng med kriminalitet og diagnosen AS. Det som er avgjørende her er personen , ikke diagnosen. Som blant befolkningen ellers, så er innstillingen, Eller holdningen ,  synet på seg selv og andre, og ikke mins moralsk gangersyn

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, FGT skrev:

Det finnes ingen sammenheng med kriminalitet og diagnosen AS. Det som er avgjørende her er personen , ikke diagnosen. Som blant befolkningen ellers, så er innstillingen, Eller holdningen ,  synet på seg selv og andre, og ikke mins moralsk gangersyn

Indirekte er det det. Les hva som ble skrevet på forrige side: folk med AS er veldig utsatt for isolasjon, mobbing, arbeidsløshet og å ikke få kjæreste. om det fører til vold på breivik nivå neppe, men det kan fort føre til stygge saker og i verste fall drap.

Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Indirekte er det det. Les hva som ble skrevet på forrige side: folk med AS er veldig utsatt for isolasjon, mobbing, arbeidsløshet og å ikke få kjæreste. om det fører til vold på breivik nivå neppe, men det kan fort føre til stygge saker og i verste fall drap.

Helt siden 22 juli har jeg forsket og skrevet mye om nettopp dette, og ser ingen sammenheng her mellom en diagnose og kriminalitet. Det som kan drive dem til å bli  kriminelle  er det samme for andre uten diagnose.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, FGT skrev:

Helt siden 22 juli har jeg forsket og skrevet mye om nettopp dette, og ser ingen sammenheng her.

Har du publisert forskningspapirer på dette? Hvilke kredensialer har du som forsker? Bare spør, for de fleste andre fagfolk er uenige med deg i dette.

Anonymkode: ac3e7...994

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.7.2016 at 16.22, Madelenemie skrev:

Javel.

Blir ganske oppgitt over sånt flåseri.

Vet du at han hadde psykose? Hvordan i alle dager kan du uttale deg så skråsikkert?

Det meste taler i mot at han hadde og fortsatt evt  , "har en psykose".

Han planla dette omhyggelig over lang tid, med en presisjon, som imponerte meg, (det var det som fasinerte meg ved ABB, og jeg har saumfart planene hans bedre enn de fleste)  med en ufravikelig tro på det han gjorde, det heter faktisk fanatisme, for oss som tenker bredt og fornuftig,  og ikke psykose.

Fanatisme er dårlig uansett påkledning, fanatisme er usmakelig og vekker uvilje, motstand, avsky eller ubehag, hos de fleste i et fritt demokratisk samfunn, men fins likevel fanatikerne i all mass, enten de heter Martha Louise og påstår at fjærene hun finner rundt seg ER faktisk fra engler , eller det ender i overbevisninger som ABB hadde og fortsatt har, som tar livet av mange. Jeg holder personlig avstand til fanatikere, ikke fordi de som regel er farlige, men fordi de er ubehagelige å snakke med i sin skråsikkerhet og uvilje mot å høre hva andre har å formidle.

Å være fanatisk må ikke forveksles med sykdommen, psykose,

Det taper både de syke og vi friske på.

NHD har rett. Under rettssken var det uenighet mellom fagfolk om ABB kunne regnes som strafferettslig tilregnelig. De to første psykiaterne mente dette, det samme Holden, aktor i saken. Dommer Arntzen fikk tak i to nye psykiatere som sa at han var strafferettslig tilregnelig. Hun valgte å bygge dommen på disse to siste og ville ikke sende ABB til hjernescanning, hvilket kunne avklare spørsmålet om tilregnelighet skikkelig. I ettertid har jeg lest at en del fagfolk mente at de to sistnevnte psykiaterne tok feil.

Uansett - om tvil skal komme tiltalte til gode, skulle han vært dømt til psykiatrisk behandling. Dommer Arntzen gav også et tvilsomt inntrykk og ville ikke gi skokasteren i retten en smekk for å ha vist retten forakt.

Anonymkode: 8db0c...47b

Madelenemie
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NHD har rett. Under rettssken var det uenighet mellom fagfolk om ABB kunne regnes som strafferettslig tilregnelig. De to første psykiaterne mente dette, det samme Holden, aktor i saken. Dommer Arntzen fikk tak i to nye psykiatere som sa at han var strafferettslig tilregnelig. Hun valgte å bygge dommen på disse to siste og ville ikke sende ABB til hjernescanning, hvilket kunne avklare spørsmålet om tilregnelighet skikkelig. I ettertid har jeg lest at en del fagfolk mente at de to sistnevnte psykiaterne tok feil.

Uansett - om tvil skal komme tiltalte til gode, skulle han vært dømt til psykiatrisk behandling. Dommer Arntzen gav også et tvilsomt inntrykk og ville ikke gi skokasteren i retten en smekk for å ha vist retten forakt.

Der satte du jammen meg punktum for debatten, nhd har rett;) 

Skrevet
27 minutter siden, FGT skrev:

Helt siden 22 juli har jeg forsket og skrevet mye om nettopp dette, og ser ingen sammenheng her mellom en diagnose og kriminalitet. Det som kan drive dem til å bli  kriminelle  er det samme for andre uten diagnose.

Autismespekterlidelser, sårbarhet, og noen rettspsykiatriske problemstillinger Jim Aage Nøttestad seniorforsker

http://megaslides.com/doc/176258/autisme-eller-asperger.-s%C3%A5rbarheter-for-kriminalitet--for...

Det er uenighet om forekomsten av lovbrudd i denne gruppen.

Noen har funnet en forhøyet forekomst (Schragg & Sha, 1994; Hare, Gould, Mills og Wing, 1999).

Andre har ikke funnet en slik sammenheng (Murrie, Warren, Kristianson & Dietz, 2002; Myers, 2004).

De fleste med Aspergers syndrom er ”scrupulously law abiding”, men en har en undergruppe som er alvorlige lovbrytere og en

utfordring for fengsel og tjenestetilbud (Murrie m.fl. 2004)

Er lovbrudd knyttet spesifikt til diagnosen eller en hendelse med flere ”årsaksforhold”?

Ja og nei!

* Empatisvikt, manglende forståelse av andres følelser kan føre til svært alvorlige forbrytelser

* Mangler i eksekutive funksjoner (manglende forståelse av konsekvenser, dårlige problemløsningsevner, impulsivitet)

* Dårlig selv monitorering av følelsesmessige tilstander

* Vanskeligheter i grupper med ”likemenn”, sosialt naive, misforstår sosiale regler

* Intense, svært overdrevne særinteresser

Madelenemie
Skrevet

In the 29 July issue of Morgenbladet, I wrote that the 32-year-old Breivik appeared to have many parallels with the young Hitler. At 8.30pm on 8 November 1923, Hitler (then aged 34) burst into the largest beer hall in Munich, fired a shot into the ceiling and jumped on a chair, yelling: "The national revolution has broken out!" Breivik also thought he was starting a revolution. When arrested, Hitler wanted to use the trial to make political speeches, just as Breivik hoped to do.

Sent to prison for five years, Hitler wrote Mein Kampf, a long ideological justification for his racist actions that also has many parallels with Breivik's manifesto. Hitler's diatribe against the "Jewification" of Europe parallels Breivik's diatribe against the "Islamification" of Europe. Both were men convinced by the rightness of their beliefs; both were willing to sacrifice people to achieve their ends.

Our hearts go out to the families and friends of Breivik's victims, whose grief must be as unimaginably painful today as it was on 22 July.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du publisert forskningspapirer på dette? Hvilke kredensialer har du som forsker? Bare spør, for de fleste andre fagfolk er uenige med deg i dette.

Anonymkode: ac3e7...994

Den offisielle forskningen viser også at det ikke er ikke noe forskjell på  de med  diagnosen AS og andre. Selv om det er noen delte meninger om det. Om det allikevel skulle være en forskjell , så har det ikke med diagnosen å gjøre. Bare for å  illustrer dette : Hundre mennesker med diabetes og hundre mennesker uten, der en ville undersøke hvem som har vært involvert i kriminelle handlinger . La anta at 4 av de 100 med Diabetes hadde vært det, mens 3 av de 100 som ikke var diabetes ikke hadde vært det. Skal en da si at diabetiker er mer kriminelle en de som ikke er diabetikere ?  Jeg har i hvert fall ingen trang til å bli lovbryter, tvert i mot. Jeg liker å ha fred å ro , og ønsker å være en del for meg selv  for å kvile.

Endret av FGT
Skrevet
1 time siden, slabbedask skrev:

Autismespekterlidelser, sårbarhet, og noen rettspsykiatriske problemstillinger Jim Aage Nøttestad seniorforsker

http://megaslides.com/doc/176258/autisme-eller-asperger.-s%C3%A5rbarheter-for-kriminalitet--for...

Det er uenighet om forekomsten av lovbrudd i denne gruppen.

Noen har funnet en forhøyet forekomst (Schragg & Sha, 1994; Hare, Gould, Mills og Wing, 1999).

Andre har ikke funnet en slik sammenheng (Murrie, Warren, Kristianson & Dietz, 2002; Myers, 2004).

De fleste med Aspergers syndrom er ”scrupulously law abiding”, men en har en undergruppe som er alvorlige lovbrytere og en

utfordring for fengsel og tjenestetilbud (Murrie m.fl. 2004)

Er lovbrudd knyttet spesifikt til diagnosen eller en hendelse med flere ”årsaksforhold”?

Ja og nei!

* Empatisvikt, manglende forståelse av andres følelser kan føre til svært alvorlige forbrytelser

* Mangler i eksekutive funksjoner (manglende forståelse av konsekvenser, dårlige problemløsningsevner, impulsivitet)

* Dårlig selv monitorering av følelsesmessige tilstander

* Vanskeligheter i grupper med ”likemenn”, sosialt naive, misforstår sosiale regler

* Intense, svært overdrevne særinteresser

Så har du denne også av samme person . http://www.dagbladet.no/2012/01/25/nyheter/innenriks/terror/19927965/

AnonymBruker
Skrevet

Mulig en overflødig replikk men synes forståelsen av Breivik virker  å være helt avhengig av fortolkning og ulike vitenskaplige ståsteder.

Tenker det bør legges vekt på alt av vrangforestillingskarakter som han uttrykte rett etter den forferdelige ugjerningen. 

Virker for meg opplagt at han har tilpasset sine ytringer for ikke å virke paranoid / psykotisk . Var de " nok" etter han på dette?

Ser det blir påpekt i artikkel (Aftenposten)at retten i sin vurdering av psykose la mest vekt på å analysere hvorvidt bisarre vrangforestillinger forelå, og at dette kan ha gått på bekostning av blikket for mer "virkelighetsnære " vrangforestillinger ( noe som faktisk kan skje) som slik jeg forstår er tilfellet ved paranoid psykose.

Anonymkode: 7825f...f85

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del fagfolk mener at det siste psykiaterparet hadde rett. Ingen psykotisk person ville vært i stand til et såpass planlagt og strategisk angrep. ABB har narisissistisk perosnlighetsforstyrrelse med dyssosiale trekk. Han er tilregnelig.

Anonymkode: f49b6...2e3

Skrevet
3 timer siden, slabbedask skrev:

Det er et vrient fagfelt.

Ja, jeg tror den må være en av den mest kompliserte diagnose som finnes, kanskje den vanskeligste.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, FGT skrev:

Ja, jeg tror den må være en av den mest kompliserte diagnose som finnes, kanskje den vanskeligste.

Hvilken av dem? Retten la vekt på personlighetsforstyrrelsen som de siste rettspsykiaterne kom frem til. Det er dette også Randi Rosenquist, som snakket med han flere ganger etterpå forstår han ut fra. Det er da merkelig at noen fullstendig overser dette.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken av dem? Retten la vekt på personlighetsforstyrrelsen som de siste rettspsykiaterne kom frem til. Det er dette også Randi Rosenquist, som snakket med han flere ganger etterpå forstår han ut fra. Det er da merkelig at noen fullstendig overser dette.

Tenkte bare på at AS diagnosen er komplisert  , ikke om Breivik hadde den . Om Breivik kan i tillegg ha AS , det vet vi vel ikke sikkert, men for meg spiller det ikke noen rolle om han skulle ha den også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...