Gå til innhold

NHD Trenger hjelp med å prøve og forstå dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
For ca. 1,5 år siden så begynte det å gå virkelig galt for meg. Hadde humørsvigninger uten like og følte jeg mistet kontrollen.  Hadde den gang en kjæreste med barn og jeg har selv barn.

Tenkte å komme med noen eksempler på noe episoder som skjedde den gang:
- Hadde avtalt å møte kjæresten min og hans barn en plass. Begge kom i hver vår bil med hver våre barn i bilen. Da vi møttes ble jeg sur for en fille ting og vi begynte å krangle. Tilslutt orket han ikke mer og ville kjøre bort. Jeg prøvde å forhindre han det, men lyktes ikke. Etter at han hadde kjørt prøvde jeg å få roet meg ned uten hell. Så det endte med en biljakt. Altså jeg i bil etter han, med ungene i. Etter en god stund så tok han til fornuft og stoppet for det begynte å bli farlig. Jeg hadde null kontroll og forsto ikke galskapen i det. Jeg utsatte både meg, barna og han for fare. Nå er dette noe jeg ikke kan forstå at jeg kunne la skje.

- Krangel om fille ting. Jeg hisser meg opp blir sint, trist, oppgitt osv., alt på en gang. Denne gangen endte det nesten opp med selvmord.

Det var flere merkelig og skumle episoder som jeg ikke orker å nevne her, men disse var noen av de verste.
Det var også slik at min kjæresten ikke kunne hjelpe meg på noen måter, uansett hva han sa eller gjorde eller ikke gjorde eller ikke sa så ble det helt galt for meg.

Etter alle disse episodene tok jeg kontakt med lege og har fått hjelp og føler meg mye bedre. Har ikke hatt mot til å fortelle om dette til behandler.

Har du noen tanker om dette ut i fra det lille jeg skriver om hva det kan skyldes?

Ønsker ikke svar fra "hobbypsykologer".

Anonymkode: 2a2ba...d38

AnonymBruker
Skrevet

He, he ja hobbypsykologer.. Det er noen av dem her inne, noen verre enn andre.. Håper du får svar fra selveste NHD.. ;-) :-)

Anonymkode: a5473...e66

Skrevet (endret)

Synes det du skriver avslutningsvis er ganske arrogant og uhøflig.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Synes det du skriver avslutningsvis er ganske arrogant og uhøflig.

Beklager så mye det var ikke meningen å virke arrogant og uhøflig. Selvfølgelig godtar jeg svar fra folk som har liknende erfaringer, men det er mange her inne som svarer uten egentlig ikke å ha peiling.

Så hvis du har noen erfaringer med dette vil jeg gjerne høre om de.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager så mye det var ikke meningen å virke arrogant og uhøflig. Selvfølgelig godtar jeg svar fra folk som har liknende erfaringer, men det er mange her inne som svarer uten egentlig ikke å ha peiling.

Jeg mente bare at det er mange her (ikke meg, egentlig) som legger mye tid og energi i å gi gode og velmente svar. Alle ønsker seg nok svar fra NHD men jeg syntes det framsto arrogant og nedlatende å kalle oss andre for hobbypsykologer og ikke ønske andre svar.

Nå var kanskje ikke dette ordvalget det beste av meg.

Hvis jeg utelukkende ønsker svar av NHD, spør jeg han på Eksperthjelp. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvor gammel er du? Har du vært helt psykisk frisk før dette begynte?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvor gammel er du? Har du vært helt psykisk frisk før dette begynte?

Jeg er 36 år og har vært psykisk frisk før dette begynte.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mente bare at det er mange her (ikke meg, egentlig) som legger mye tid og energi i å gi gode og velmente svar. Alle ønsker seg nok svar fra NHD men jeg syntes det framsto arrogant og nedlatende å kalle oss andre for hobbypsykologer og ikke ønske andre svar.

Nå var kanskje ikke dette ordvalget det beste av meg.

Hvis jeg utelukkende ønsker svar av NHD, spør jeg han på Eksperthjelp. 

Er nok ikke helt inne i dette, men hvor finner jeg Eksperthjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at jeg flere gang ble seksuelt misbrukt i min barndom/ungdom. Det er noe som jeg har holdt hemmelig og har levd et bra liv helt til for 1,5 år siden. Det begynte med at jeg følte meg utrolig trøtt for ca. 3,5 år siden og var flere gang hos lege med dette uten at de fant ut noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er fullt lovlig å spesifisere hvem en ønsker svar fra. Det er ikke nødvendig å bruke Eksperthjelpen.

2. I utgangspunktet høres dette ut som eupf/borderline. Men dette starter ikke brått når en er over 30 år. 

Jeg tror et eller annet i livet ditt ganske raskt har aktivert noe som har med traumene dine å gjøre. Hva vet jeg ikke. Men det er også noe her som får meg til å tenke på depresjon. Har depresjonen svekket noe av dine "ego-funksjoner"/den rasjonelle og fornuftige delen av deg? Har dette gjort at de underliggende følelsene skapt av traumene har fått bryte frem?

Gir dette noen mening?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kalle det dårlig dømmekraft. Du har utsatt barna dine for livsfare. 

Anonymkode: e013f...06d

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kalle det dårlig dømmekraft. Du har utsatt barna dine for livsfare. 

Anonymkode: e013f...06d

Kall det for det du vil. Jeg er fullstendig klar over hvordan situasjonen var.  Det var jo en grunn til at jeg oppsøkte hjelp.  

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Det er fullt lovlig å spesifisere hvem en ønsker svar fra. Det er ikke nødvendig å bruke Eksperthjelpen.

2. I utgangspunktet høres dette ut som eupf/borderline. Men dette starter ikke brått når en er over 30 år. 

Jeg tror et eller annet i livet ditt ganske raskt har aktivert noe som har med traumene dine å gjøre. Hva vet jeg ikke. Men det er også noe her som får meg til å tenke på depresjon. Har depresjonen svekket noe av dine "ego-funksjoner"/den rasjonelle og fornuftige delen av deg? Har dette gjort at de underliggende følelsene skapt av traumene har fått bryte frem?

Gir dette noen mening?

Mulig jeg hadde en lett depresjon i forkant av alle disse episodene. Etter alle disse episodene havnet jeg i en alvorlig depresjon og begynte på dps.

Alt dette startet muligens da jeg endelig tillot meg å gå inn i et forhold. Hadde holdt meg unna seriøse forhold i flere år blant annet pga. vanskeligheter med å stole på menn og har vært uheldig med menn i tidligere forhold. 

Det jeg synes var mest skremmende under disse episodene var at jeg kunne tenke at det ikke var bra og at jeg må stoppe,  men kroppen lystre meg ikke. Forstår ikke at man kan miste kontrollen på den måten samtidig som tankene er fornuftige.  

Nå etter at jeg har blitt så mye bedre så  har jeg begynt å plages med tanker om at dette kan skje igjen og i tillegg så drømmer jeg at jeg er tilbake på mitt verste. Kan ta flere timer før jeg klarer å roe meg ned med at det ikke er slik lenger. Blir sikkert en form for angst.   

Skrevet
Den 23.7.2016 at 12.11, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke helt inne i dette, men hvor finner jeg Eksperthjelp?

Bare en liten kommentar både til det du skriver og til det NHD skriver i pkt 1. (jeg har faktisk tenkt en del på dette, mulig jeg har litt for lite å gjøre i sommer ;-)

Det er selvfølgelig fullt legitimt å velge hvem man vil ha svar fra. Jeg har jo laget statistikk over dette, ref denne:

som viser at sjansen for å få svar fra NHD er 69,8% hvis du merker spørsmålet med NHD, mot 27,1% hvis du ikke gjør det. 

Det jeg ble noe provosert over var ikke det, men at du kalte alle andre for "hobbypsykologer" - da jeg syntes det var et nedlatende begrep ovenfor de som bruker mye tid her på å hjelpe andre. Men nå er jo ikke nødvendigvis spissformuleringer en dårlig ting, kanskje det er nettopp det vi er? ;-)

Men igjen, beklager at jeg framsto irritert.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, issomethingwrong skrev:

Bare en liten kommentar både til det du skriver og til det NHD skriver i pkt 1. (jeg har faktisk tenkt en del på dette, mulig jeg har litt for lite å gjøre i sommer ;-)

Det er selvfølgelig fullt legitimt å velge hvem man vil ha svar fra. Jeg har jo laget statistikk over dette, ref denne:

som viser at sjansen for å få svar fra NHD er 69,8% hvis du merker spørsmålet med NHD, mot 27,1% hvis du ikke gjør det. 

Det jeg ble noe provosert over var ikke det, men at du kalte alle andre for "hobbypsykologer" - da jeg syntes det var et nedlatende begrep ovenfor de som bruker mye tid her på å hjelpe andre. Men nå er jo ikke nødvendigvis spissformuleringer en dårlig ting, kanskje det er nettopp det vi er? ;-)

Men igjen, beklager at jeg framsto irritert.

"Hobbypsykologer" var kanskje et dårlig ordvalg, men jeg vet ikke helt hva annet jeg skal kalle det for og det var ikke ment som noe negativt. Det er nok mange her inne som er "hobbypsykologer" uten at det er noe galt i det. De fleste ønsker jo bare å prøve å hjelpe andre. Jeg liker å høre om andres erfaringer og jeg leser mange av de "seriøse" og saklige trådene her.

Jeg lager ikke så mange tråder her inne selv, men noen har det jo blitt. Det er sikkert mange flinke brukere her inne med mye erfaring og en del kunnskap på enkelte områder, men jeg tror de fleste her inne kan generelt lite om psykologi. Så hvordan skille hveten fra klinten? Internett og slike forum som dette kan være fine plasser å finne informasjon om det man lurer på, men alt er ikke like seriøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...