Gå til innhold

NHD: Bipolar 1 eller 2? Spiller det noen rolle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei...

Jeg fikk nylig diagnosen bipolar, og trodde selv det var bipolar 2. Fikk nettopp vite av psykologen at han har diagnotisert meg med bipolar 1, noe jeg tror er feil. 

Jeg har hatt mange depresjoner siden jeg var tenåring. Typiske symptomer har vært: trist stemning (som om noen har dødd), gråt uten åpenbar grunn, mye søvn, trøstespising, energifattig (får ikke gjort noen ting, aldri uthvilt, noe som har gått veldig utover skole/jobb), isolasjon, elendig selvbilde og selvfølelse, selvskading, selvmordstanker/planer, smerte i mage og bryst, håpløshet, ingen eller lite glede, ser negativt på fremtiden m.m. Depresjonene har vart i 2-3 måneder. Før var det gjerne vinterdepresjoner. Etterhvert har det kommet uavhengig av årstid. Jeg har hatt generell angst og katastrofetanker i perioder, men ikke å lenge sammenhengende. 

Det siste året har jeg hatt to hypomane episoder som har vart i ca. 1.5 uke begge gangene. Symptomer: svært lite søvn (0-3 timer pr. natt), men likevel våken med mye energi hver dag, umulig å sitte stille, konstant bevegelse, overtrening (bedre prestasjoner enn vanlig. Kan trene lenger og med høyere intensitet enn vanlig), dårlig konsentrasjon, masse ideer, planer og prosjekter, tankekjør, mye rare tanker, glemmer å spise, men har kommet på å spise når jeg har følt meg svimmel, skjelven og uvel, raskt tilbake i aktivitet etter måltid, voldsomt irritabel (mennesker, lyder etc. kan få meg så irritabel at jeg ødelegger ting, eller slår meg selv i hodet. Så smertefullt irritabel. Nesten så jeg kunne tatt selvmord fordi jeg blir så sint), tv-programmer, blader, bøker som jeg vanligvis liker er uinteressante, andre snakker så utrooolig saakte og det virker som om de aldri kommer til poenget, oppsøker kjøpesentere (gjerne daglig), men kjøper ikke så mye, økt sexlyst, synging, dansing, fjolling (som en unge). Dette føles egentlig ganske bra! Bedre enn å være deprimert. -Men i tillegg til dette har jeg i en slik periode følt meg paranoid, hatt milde psykotiske symptomer og i noen situasjoner KRAFTIG angst.

Etterhvert har dette dabbet av av seg selv. Ikke tatt medisiner. Jeg har blitt forkjøla etter begge gangene, sikkert pga. lite mat og søvn. Har også hatt rapid cycling en del... En blanding av overnevnte symptomer. Kan skifte pr. dag, eller pr. uke. 

Må man ikke ha vært helt manisk for å være bipolar 1? Jeg trodde mani var "verre" eller mer ekstremt enn det jeg har opplevd? Psykologen må jo mene jeg har vært manisk ettersom at jeg har fått bipolar 1-diagnosen. Han har sett meg i hypoman tilstand, og sendt meg hjem etter kort tid, da jeg er vanskelig å komme inn på. Vurdert innleggelse flere ganger, men jeg vil ikke. Hva tenker dere? Jeg synes alt som skjer nå er litt overveldende, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Er nå i en periode med utprøving av ulike medisiner, hvilket er slitsomt og ganske skremmende. Merker jeg helst vil gi opp hele behandlingsopplegget, og prøve å ta meg sammen og leve normalt som alle andre. - Men det er sannsynligvis en dårlig ide. 

Og en ting til. MÅ man ta medisiner med bipolar lidelse? Det virker som om de bare gjør vondt verre. Finner de fleste medisiner som gjør de bedre? 

Anonymkode: 9a79b...1bf

Skrevet

Jøss er du manisk i bare 1,5 uker ???

medisiner gjør det bedre, tror jeg hadde vært død uten

AnonymBruker
Skrevet

Ja, maks to uker. - Men mener det var 1.5. I allefall på det verste og mest intense. Det bygger seg jo på en måte litt opp, men vet ikke om de dagene regnes med. Synes du det høres ut som mani og ikke hypomani? Jeg er ganske fersk på området :) Vet det er individuelt hvordan man reagerer på forskjellige medisiner, men hvilke medisiner tar du? Vil gjerne høre om positive erfaringer.

Skrevet

Hypomani har ikke psykotiske symptomer. Litium og abilify maintena bruker jeg. Men maniene varer i mange mnd og det gjør de hos de jeg var innlagt med og. Så maniene dine blir kanskje lengre og verre med tiden.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Annkarin skrev:

Hypomani har ikke psykotiske symptomer. Litium og abilify maintena bruker jeg. Men maniene varer i mange mnd og det gjør de hos de jeg var innlagt med og. Så maniene dine blir kanskje lengre og verre med tiden.

Ok, da er det kanskje det. Når jeg har vært våken noen døgn i strekk har jeg begynt å hallusinere og bli paranoid. Er ikke sikker på om det er bipolar som gjør at det skjer, eller om det skjer fordi hjernen ikke tåler alle våkentimene og all aktiviteten. 

Har Litium og Abilify gitt deg vektøkning, forresten? Jeg er som de fleste andre redd for å legge på meg, da jeg virkelig ikke trenger det. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, maks to uker. - Men mener det var 1.5. I allefall på det verste og mest intense. Det bygger seg jo på en måte litt opp, men vet ikke om de dagene regnes med. Synes du det høres ut som mani og ikke hypomani? Jeg er ganske fersk på området :) Vet det er individuelt hvordan man reagerer på forskjellige medisiner, men hvilke medisiner tar du? Vil gjerne høre om positive erfaringer.

Er du klar over disse forandringene mens det står på? Hadde du forstått det om andre hadde fortalt deg at du var syk slik at du gjorde noe med det? Eller ville du blånektet og hevdet at alt var helt fantastisk?

Sykdomsinnsikt og bakkekontakt under de oppstemte fasene er viktige momenter i avveiningen mellom BP1 eller BP2. Det samme er psykotiske symptomer. 

Selv har jeg BP2 og jeg kjenner meg igjen i mye av det som skjer med deg under en hypomani, men jeg syns også du har noen maniske trekk. Jeg har nok aldri vært så funksjonsnedsatt under en hypomani som deg. Tror jeg vel og merke. 

Skrevet (endret)

Jeg har hatt alvorlig manisk psykose, innlagt langvarig og beltelagt med sprøyte i rompa og vært fullstendig klar over at jeg var syk!

det tok meg noen mnd å komme dit, men jeg var ikke i tvil lenger da det var 100%

i ettertid har jeg løpt til legevakta tidlig i forløpet , merker det på talestrømmen min bla.

Endret av Annkarin
Skrevet

Alt trenger ikke føles helt fantastisk under en mani, tvert imot.... Man klikker på gata fordi alt er forjævlig

Skrevet
39 minutter siden, Annkarin skrev:

Alt trenger ikke føles helt fantastisk under en mani, tvert imot.... Man klikker på gata fordi alt er forjævlig

Nei, alt trenger ikke være helt fantastisk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Er du klar over disse forandringene mens det står på? Hadde du forstått det om andre hadde fortalt deg at du var syk slik at du gjorde noe med det? Eller ville du blånektet og hevdet at alt var helt fantastisk?

Sykdomsinnsikt og bakkekontakt under de oppstemte fasene er viktige momenter i avveiningen mellom BP1 eller BP2. Det samme er psykotiske symptomer. 

Selv har jeg BP2 og jeg kjenner meg igjen i mye av det som skjer med deg under en hypomani, men jeg syns også du har noen maniske trekk. Jeg har nok aldri vært så funksjonsnedsatt under en hypomani som deg. Tror jeg vel og merke. 

Jeg er klar over at jeg ikke oppfører meg som jeg pleier/alt alt er annerledes i disse periodene. Om noen hadde kommentert oppførselen min, hadde jeg forstått det, men jeg kunne nok ikke gjort noe med det. Det er alt for mye energi i kroppen, og det ville føles som om jeg skulle eksplodere hvis jeg skulle "hold det inne". Vil si jeg har sykdomsinnsikt og bakkekontakt, men jeg bryr meg samtidig ikke om det. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Annkarin skrev:

Ja, det er sånn jeg også har det. Energien, kreativiteten og effektiviteten er super! Men føler meg aldri som Beyoncé, liksom. Irritasjonen og angsten er også for intens, dvs. hvis jeg ikke kan gjøre akkurat det jeg vil når jeg vil. Dvs. med en gang. 

Skrevet

Jeg blir så irritabel at jeg slåss med fremmede på gata

en gang sparket jeg i stykket lyslykter til biler parkert på gata, blodig og blå ble jeg. Flaks jeg ikke har endt i fengsel

Skrevet

Man skulle bare vært kronisk manisk og bodd på asyl så en slapp ødelegge alt, vært trygg og bare kjent seg høy på seg selv lol

AnonymBruker
Skrevet

Forresten. Når jeg har vært hypoman/manisk, har jeg hatt en grusom smak i munnen. Alt smaker vondt. Som grapefruktskall. Kan det være en hallusinasjon? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten. Når jeg har vært hypoman/manisk, har jeg hatt en grusom smak i munnen. Alt smaker vondt. Som grapefruktskall. Kan det være en hallusinasjon? 

Aldri opplevd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...