Gå til innhold

Tvangsmedisinering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nåværende behandler mener jeg tilfredsstiller "F33.3 Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode alvorlig med psykotiske symptomer", men alle mener forskjellig (alt fra paranoid schizofreni til personlighetsforstyrrelser). Jeg kan ikke ta medisiner og nå skal behandler fatte §4-4-vedtak om tvangsmedisinering.

Har de lov til å tvangsbehandle meg med både antidepressiva og antipsykotika (som behandler mener er nødvendig)? Har aldri vært borti tvangsmedisinering med AD før.

Takk på forhånd.

Anonymkode: b99a6...a5a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, de har lov, men først må du være på "Tvungent psykisk helsevern" - §3-3.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allerede på §3-3 og har en haug med andre vedtak liggende. 

Men skal ikke tvangsmedisinering kun skje dersom det er ansett som absolutt nødvendig? Antipsykotika kan jeg i noen tilfeller forstå med den begrunnelsen, men at en behandler altså kan bestemme at jeg MÅ antidepressiva?! 

Jeg lurer forsåvidt også på om det er noen mulighet for at de kan utføre ECT på tvang. Ifølge norsk lov kan de vel strengt tatt det, men hvordan er normene for det i helsevesenet i dag? Kan legge til at jeg tidligere har vært borti omtrent alt som finnes både av AD og AP uten særlig effekt. Fikk også ECT frivillig for mange år siden med det de mente var "noe" effekt, men med ganske kraftige bivirkninger.

-ts

Anonymkode: b99a6...a5a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når grunnlaget for tvangsmedisinering er oppfylt, kan en behandle med den/de medisiner som best virker på sykdommen. Med en psykotisk depresjon, er det kombinasjonen av AP og AD.

En kan ikke tvangsbehandle med ECT etter Psykisk helsevernloven. Det kan i ekstreme tilfeller skje med hjemmel i Nødrett (Straffeloven §17) dersom det står om liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...