AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 Skrevet 23. juli 2016 Nåværende behandler mener jeg tilfredsstiller "F33.3 Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode alvorlig med psykotiske symptomer", men alle mener forskjellig (alt fra paranoid schizofreni til personlighetsforstyrrelser). Jeg kan ikke ta medisiner og nå skal behandler fatte §4-4-vedtak om tvangsmedisinering. Har de lov til å tvangsbehandle meg med både antidepressiva og antipsykotika (som behandler mener er nødvendig)? Har aldri vært borti tvangsmedisinering med AD før. Takk på forhånd. Anonymkode: b99a6...a5a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. juli 2016 Skrevet 23. juli 2016 Ja, de har lov, men først må du være på "Tvungent psykisk helsevern" - §3-3. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 Skrevet 23. juli 2016 Jeg er allerede på §3-3 og har en haug med andre vedtak liggende. Men skal ikke tvangsmedisinering kun skje dersom det er ansett som absolutt nødvendig? Antipsykotika kan jeg i noen tilfeller forstå med den begrunnelsen, men at en behandler altså kan bestemme at jeg MÅ antidepressiva?! Jeg lurer forsåvidt også på om det er noen mulighet for at de kan utføre ECT på tvang. Ifølge norsk lov kan de vel strengt tatt det, men hvordan er normene for det i helsevesenet i dag? Kan legge til at jeg tidligere har vært borti omtrent alt som finnes både av AD og AP uten særlig effekt. Fikk også ECT frivillig for mange år siden med det de mente var "noe" effekt, men med ganske kraftige bivirkninger. -ts Anonymkode: b99a6...a5a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. juli 2016 Skrevet 31. juli 2016 Når grunnlaget for tvangsmedisinering er oppfylt, kan en behandle med den/de medisiner som best virker på sykdommen. Med en psykotisk depresjon, er det kombinasjonen av AP og AD. En kan ikke tvangsbehandle med ECT etter Psykisk helsevernloven. Det kan i ekstreme tilfeller skje med hjemmel i Nødrett (Straffeloven §17) dersom det står om liv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.