Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 46 år som ifølge min psykolog har en mannlig hjerne. Etter en lengre sykehusinnleggelse har jeg nylig blitt utredet og diagnostisert med ADHD. I og med at ADHD symptomene for gutter og jenter ofte viser seg å være svært forskjellige, lurer jeg på om mine ADHD symptomer vil tilsvare typiske symptomer for gutter eller for jenter?
Siden jeg er en kvinne med en mannlig hjerne, betyr det da at jeg er transseksuell?

Anonymkode: 4f59d...be3

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 46 år som ifølge min psykolog har en mannlig hjerne. Etter en lengre sykehusinnleggelse har jeg nylig blitt utredet og diagnostisert med ADHD. I og med at ADHD symptomene for gutter og jenter ofte viser seg å være svært forskjellige, lurer jeg på om mine ADHD symptomer vil tilsvare typiske symptomer for gutter eller for jenter?
Siden jeg er en kvinne med en mannlig hjerne, betyr det da at jeg er transseksuell?

Vanskelig for oss å svare på om du har symptomer som er typisk for gutter eller jenter når vi ikke vet hva symptomene dine er.

Føler du selv at du skulle ønske du var en mann? Du er ikke nødvendigvis transseksuell selv om noen sier du har en mannlig hjerne. Kan hende du bare er litt gutte-jente og det er ikke så unormalt for jenter med adhd.

Endret av Trine
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør be psykologen forklare nærmere hva han mener med at du har en "mannlig hjerne". Høres ut som fjas - og det er det jo ikke sjeldent kommer fra psykologer.

Anonymkode: af733...a3a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
Den 23.7.2016 at 21.25, AnonymBruker skrev:

Hva bygger psykologen dette utsagnet på? Hva er det som er så "mannlig" med deg?

AnonymBruker
Skrevet
On 7/23/2016 at 7:32 PM, Trine said:

Kan hende du bare er litt gutte-jente og det er ikke så unormalt for jenter med adhd.

Finnes det forskning på det?

Anonymkode: 605d2...1d6

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosekriteriene baserer seg i det aller vesentlige på forskning på gutter. Det kan være derfor mange jenter ikke fanges opp så tidlig som sine brødre. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør det ;)

Skrevet

Det finnes i hovedsak 3 typer "jente-adhd". Det er gjerne glidende overganger mellom dem så man kan ha trekk av flere, men ofte er det en som uttrykker seg mest. De 4 variantene er: Den hyperaktive/impulsive: Disse jentene er gjerne litt gutte-jenter. Er overaktive og har høy grad av risikoatferd. Hovedsaklig uoppmerksom type: Disse jentene er ofte sjenerte og dagdrømmende. De har ofte problemer med å holde fokus over tid. Kombinert type: Disse jentene er ofte fiklete og rastløse og de fremstår ofte som glemsomme og uorganiserte.

Det er veldig mange andre typiske trekk, jeg skrev bare noen eksempler.

I går leste jeg om den 4. typen. Finner det så klart ikke igjen nå. Men der mente de at den 4. typen er de med så høy intelligens at de med hardt arbeid klarer å skjule sine problemer. De jobber hardt med skolearbeid og oppnår gode resultater. Disse jentene blir gjerne ikke fanget opp før de er voksne og da ofte fordi de er overbelastet. Jeg tror egentlig denne typen går under hovedsaklig uoppmerksom type.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...