Gå til innhold

Hvordan seponere lithium?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en slutte brått eller må den trappes ned?

Anonymkode: 515d9...fd6

Skrevet

Jeg brukte høy dose og sluttet brått. Det gikk bra i 10 måneder.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 1aed8...193

Jeg ser ikke vitsen med å hente frem gamle innlegg der andre brukere spør om noe lignende, uten at du også tar med noe som gir svar på det jeg spør om.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg brukte høy dose og sluttet brått. Det gikk bra i 10 måneder.

Ok. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en slutte brått eller må den trappes ned?

Enkelte typer spørsmål synes jeg man skal spørre den behandler som har ansvar for medisineringen om, da det alltid er en dårlig ide å slutte på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Enkelte typer spørsmål synes jeg man skal spørre den behandler som har ansvar for medisineringen om, da det alltid er en dårlig ide å slutte på egenhånd.

Det er litt vanskelig i ferietider.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt vanskelig i ferietider.

Men det kan da umulig haste med å seponere litium? Eller?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du har BP1 og bråseponerer, er du sgs garantert tilbakefall i løpet av måneder.

Hva skal du erstatte litium med, og hvorfor vil du seponere?

Skrevet

Jeg brukte abilify mens jeg bråseponerte litium, så jeg trodde jeg var trygg da det gikk bra i 9-10 måneder, men så kom smellen, mani med psykose og påfølgende depresjon. Nå orker jeg ikke være uten litium mer, for det gjorde for vondt da depresjonen kom.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du har BP1 og bråseponerer, er du sgs garantert tilbakefall i løpet av måneder.

Hva skal du erstatte litium med, og hvorfor vil du seponere?

Jeg har BP2.

Jeg vil seponere på grunn av at lithium og AD gir problemer ved vanlige smertestillende.

Skrevet

Hvilke problemer gir litium og smertestillende, og hvilken type smertestillende er i så fall dette?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvilke problemer gir litium og smertestillende, og hvilken type smertestillende er i så fall dette?

Jeg kjøpte ibumetin, men på grunn av usikkerhet i forhold til lithium gikk jeg til lege. Jeg var så opptatt med å få noe som gikk greit sammen med lithium, så jeg glemte å informere legen om at jeg også brukte AD. Jeg fikk da tramadol som gav liten effekt. Spurte her om ibumetin som du svarte gikk greit hvis jeg halverte dosen lithium etter en uke. Men når jeg hadde en samtale med legen og sa jeg tok ibumetin fikk jeg beskjed om å slutte. 

Nå er jeg forvirret og usikker. Og er overasket over denne problemstillingen som ble mer omfattende enn jeg var klar over. Forstår at parlagin forte også er et problem.

Jeg ønsker derfor å redusere all psykofarma til et minimun av det jeg må ha.

Skrevet

Om jeg forstår det riktig, har du ryggvondt som trenger smertelindring over lang tid.

Da tar du ibumetin sammen med halv dose litium. Etter to uker tar du li-serumkonsentrasjon og justerer dosen etter denne.

Om du trenger Paralgin forte eller lignende over tid, bør du skifte til et AD som ikke har interaksjon med PF som f. eks Zoloft.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om jeg forstår det riktig, har du ryggvondt som trenger smertelindring over lang tid.

Da tar du ibumetin sammen med halv dose litium. Etter to uker tar du li-serumkonsentrasjon og justerer dosen etter denne.

Om du trenger Paralgin forte eller lignende over tid, bør du skifte til et AD som ikke har interaksjon med PF som f. eks Zoloft.

Ok. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...