Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har gått på 10mg cipralex i 6år mot angst.

økte til 20mg men fikk ikke optimal virkning.

jeg ble anbefalt av lege og prøve effexor, sluttet med 20mg cipralex og gikk rett på 75mg effexor i en uke så har jeg nå tatt 150mg i 12 dager. 

Har faktisk nesten ikke hatt bivirkninger i det hele tatt! Bare litt tør munn og litt vansker for å sove 1 uke.

mitt spm er når kan jeg vente noe effekt fra effexoren mot angsten jeg sliter med? 

er dette en medisin som er generelt bedre mot angst en cipralex? (Sikkert forskjellig fra person til person ) men ut i fra erfaringer. 

Anonymkode: 35264...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra erfaring funket cipralex bedre mot angst enn effexor.

Anonymkode: 5ddb5...ec5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt bedre er den nok ikke, men hos enkelte gir den bedre effekt. Siden du er en av dem som ikke kom helt i mål med Cipralex, var skiftet fornuftig.

Du bør øke dosen til minst 225 mg for å ha særlig nytte av skiftet.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Generelt bedre er den nok ikke, men hos enkelte gir den bedre effekt. Siden du er en av dem som ikke kom helt i mål med Cipralex, var skiftet fornuftig.

Takk for svar. Når bør den begynne å virke og kan jeg gå på 225mg i lang tid uten at effekten begynner å dabbe av? Eller skal den gi samme effekt i lang tid?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Folb123 skrev:

Takk for svar. Når bør den begynne å virke og kan jeg gå på 225mg i lang tid uten at effekten begynner å dabbe av? Eller skal den gi samme effekt i lang tid?

Hos meg hadde den samme og like god effekt i 3 år på 225 mg før jeg 3 år senere ble alvorlig deprimert og måtte øke til 375 mg. Dette var en veldig god medisin for meg, jeg tror også den skal hjelpe noe for sosial angst (hvis jeg husker rett). Verdt å prøve iallefall 

Anonymkode: e3b74...193

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nå har jeg gått på 75mg i en uke og 150mg i 2 uker. Når bør jeg vente full effekt? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg gått på 75mg i en uke og 150mg i 2 uker. Når bør jeg vente full effekt? 

Når du har tatt 225mg i noen uker.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg skjønner det, men jeg vill først kjenne hvordan jeg reagerer på 150mg i noen uker. Men om det ikke blir optimalt så øker jeg til 225mg. Er litt redd for å øke for mye også. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skjønner det, men jeg vill først kjenne hvordan jeg reagerer på 150mg i noen uker. Men om det ikke blir optimalt så øker jeg til 225mg. Er litt redd for å øke for mye også. 

Det kan nok ta opp til et par mnd før du vet sikkert om dosen har effekt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Det kan nok ta opp til et par mnd før du vet sikkert om dosen har effekt eller ikke.

Ok takk for svar😀 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor jeg bør øke til 225mg? 

Er det av erfaring at 150mg er for lav dose ?

jeg leste at noradrenalinet skal virke på ca 150mg. Så jeg   Tenkte at det kan være lurt å se hvordan jeg reagerer på den dosen.  

Men du er psykiater så du kan jo dette bedre en meg.

det gjelder ( en slags sosial angst) øyekontakt er vanskelig og er sliten. 

Jeg skal ta medisineringen med min lege men syns det er fint med noen råd fra deg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor jeg bør øke til 225mg? 

Er det av erfaring at 150mg er for lav dose ?

jeg leste at noradrenalinet skal virke på ca 150mg. Så jeg   Tenkte at det kan være lurt å se hvordan jeg reagerer på den dosen.  

Men du er psykiater så du kan jo dette bedre en meg.

det gjelder ( en slags sosial angst) øyekontakt er vanskelig og er sliten. 

Jeg skal ta medisineringen med min lege men syns det er fint med noen råd fra deg. 

Riktig dose er det når serumkonsentrasjonen ligger innenfor det som er nødvendig for terapeutisk effekt. Hvor mange mg. piller du spiser er sekundært. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Riktig dose er det når serumkonsentrasjonen ligger innenfor det som er nødvendig for terapeutisk effekt. Hvor mange mg. piller du spiser er sekundært. 

Om jeg tar blodprøver nå, hvilket resultat er det vi ser etter da? Om kroppen tar opp for lite av medisinen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grunnen til at vi anbefaler 225 mg når SSRI ikke har hatt god nok effekt, er at Efexor på 150 mg i hovedsak er en SSRI. Først ved 150 mg begynner NA-effekten å slå inn. Denne er vanligvis minimal på 150 mg.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Grunnen til at vi anbefaler 225 mg når SSRI ikke har hatt god nok effekt, er at Efexor på 150 mg i hovedsak er en SSRI. Først ved 150 mg begynner NA-effekten å slå inn. Denne er vanligvis minimal på 150 mg.

Ok, har stått på 150mg efexor i 2,5 uker nå. Merker ikke stor forskjell enda så jeg trapper da opp vist jeg ikke får noe bedring innen 1 uke. Håper den kan fungerer litt bedre på 225 mg ! Dette skal jo være den beste medisinen før vi er over på mer farlige medisiner. Ut i fra det jeg er blitt fortalt.

AnonymBruker
Skrevet
Den 29. juli 2016 at 7.39, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

jeg har nå økt til 225mg mot min sosial angst og fobi. i felleskatalogen står det at det ikke vist bedre effekt over 75mg. Mot sosial angst. Merkelig! ??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...