Gå til innhold

Et dumt valg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ofte høre at jeg er dum og sier og gjør dumme ting. Idag fikk jeg meg en kraftig støkk fordi jeg holdt på å kollidere med en politibil i utrykning og en annen bil grunnet et dumt valg.

Det var midtrabatt der i 60-sone, og jeg la meg så langt ut til høyre side jeg klarte så politiet skulle komme forbi. Han som satt på med meg gjorde meg stresset fordi han kjeftet på meg og sa jeg ikke skulle legge meg ut til siden men kjøre fort frem til midtrabatten opphørte lenger fremme. Han tok nesten over rattet, og jeg holdt på å lage kjedekollisjon med politibilen og bilen som lå bak meg (den bilen kjørte forbi meg i full fart slik han som satt på sa jeg også skulle gjort, og når situasjon var over blinket den bilen til meg meg baklysene - han syntes sikkert også at jeg gjorde noe galt). 

Var det et dumt valg av meg? 

Jeg har vært så lei meg idag, episoden idag satte meg ut, og jeg får ofte høre at jeg er dum. Idag har jeg fått flere bekreftelser på at jeg er dum, og jeg blir bare lei meg av det. Vil gjerne høre hva andre sier om måten jeg løste situasjonen på var dum eller ikke. 

Anonymkode: 0d733...892

Skrevet

Nei, du var ikke dum. Han som satt på med deg var dum.

Man skal ALDRI gripe inn i sånne situasjoner, med mindre det går helt klart fram at den som kjører har mistet kontroll. Det er den som kjører som har oversikt over trafikkbildet og som skal ta beslutninger, ikke den som sitter ved siden av.

Om du tar en riktig eller gal beslutning, så er det din beslutning og den skal ikke overstyres av passasjeren.

Skrevet

Var det grei plass mellom deg og politibilen slik at den kunne passere uten problem? I såfall mener jeg du gjorde det rette. Å kjøre i full fart bort til dit midtrabatten opphørte ville være en større risiko (mener jeg). Men om politiet måtte kjøre sagte forbi deg fordi det var trangt kan det hende det lureste hadde vært å gi gass. På den andre siden, hvem vil vel gi full guffe rett forran politibilen, hva om oppdraget hans ikke var viktigere enn at han heller hadde stoppet deg for å kjøre altfor fort. Jeg vet ikke om man har lov til å kjøre for fort for å komme til et sted hvor utrykkningskjøretøyet lettere kan passere. Idioten bak deg hadde sikkert bare dårlig tid. Ut ifra hva du skriver syns jeg ikke handlingen din var dum. Værre med han ved siden av deg da, som ikke klarte holde kjeft.

AnonymBruker
Skrevet

Politibilen klarte å passere i sakte fart 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politibilen klarte å passere i sakte fart 

Om han måtte kjøre sakte så kan det hende det hadde vært bedre å kjøre fort til dit han kunne passere. Det er umulig å svare på uten å ha vært der. Det er ikke noen fasitsvar, men en vurdering man må ta i hver enkelt situasjon. Det viktigste er vel at man holder seg til den beslutningen man har tatt og ikke plutselig ombestemmer seg. Du la i det minste merke til politibilen. Jeg har sett mange som putrer avgårde uten å ense at de har blålys i ræva. 

Så ikke svaret til isw før nå, jeg er enig i det han skriver. Det er sjåføren som skal bedømme situasjonen og en passasjer skal ikke blande seg.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte høre at jeg er dum og sier og gjør dumme ting. Idag fikk jeg meg en kraftig støkk fordi jeg holdt på å kollidere med en politibil i utrykning og en annen bil grunnet et dumt valg.

Det var midtrabatt der i 60-sone, og jeg la meg så langt ut til høyre side jeg klarte så politiet skulle komme forbi. Han som satt på med meg gjorde meg stresset fordi han kjeftet på meg og sa jeg ikke skulle legge meg ut til siden men kjøre fort frem til midtrabatten opphørte lenger fremme. Han tok nesten over rattet, og jeg holdt på å lage kjedekollisjon med politibilen og bilen som lå bak meg (den bilen kjørte forbi meg i full fart slik han som satt på sa jeg også skulle gjort, og når situasjon var over blinket den bilen til meg meg baklysene - han syntes sikkert også at jeg gjorde noe galt). 

Jeg har vært så lei meg idag, episoden idag satte meg ut, og jeg får ofte høre at jeg er dum. Idag har jeg fått flere bekreftelser på at jeg er dum, og jeg blir bare lei meg av det. Vil gjerne høre hva andre sier om måten jeg løste situasjonen på var dum eller ikke. 

Hvem er det som sier dette? Er det en eller flere, nære eller fjerne?

Gjest Gargamel
Skrevet

Høres ut som en kurant handling så lenge politibilen kom forbi.  Hva slags idiot kjørte forbi deg i full fart en sånn situasjon? Passasjeren din kan også ta seg et stev.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en av mine nærmeste

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å kjøre bil, jeg kjører ca 30 000 km i året og har kjørt skadefritt i alle mine år på veien (20 år).

Jeg får høre det så ofte at jeg sier og gjør dumme ting, og jeg tror jo det selv også, derfor synes jeg det er greit å høre andre's vurdering på ting, kanskje det kan hjelpe meg. Takk for svarene. 

Skrevet
3 hours ago, Trine said:

Jeg har sett mange som putrer avgårde uten å ense at de har blålys i ræva.

Kalles bilens bakre del for "ræva"?

Skrevet
1 minutt siden, Wretch skrev:

Kalles bilens bakre del for "ræva"?

Jepp, visste du ikke det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en av mine nærmeste

Det er ganske vanskelig, så å si umulig, for oss som ikke var tilstede å svare på om dette var et dumt valg eller ikke. Jeg heller mot å være enig med din sidepassasjer men det avhenger av flere faktorer du ikke sier noe om (evt som jeg er for trøtt til å få med meg) slik som avstanden til når midtrabatten opphører for å nevne noe. Jeg synes forøvrig ingenting om oppførselen til din sidepassasjer. Uansett synes jeg valget i denne situasjonen er uvesentlig, du tok et valg og kjøretøyet kom seg forbi, det er tross alt det viktigste. Det som er intr. er at du opplever du til stadighet blir kalt dum, det synes jeg er ganske alvorlig. Du sier at dette er av en av dine nærmeste, hva svarer vedkommende når du forteller ham/henne hvor sårende dette kjennes? 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er ganske vanskelig, så å si umulig, for oss som ikke var tilstede å svare på om dette var et dumt valg eller ikke. Jeg heller mot å være enig med din sidepassasjer men det avhenger av flere faktorer du ikke sier noe om (evt som jeg er for trøtt til å få med meg) slik som avstanden til når midtrabatten opphører for å nevne noe. Jeg synes forøvrig ingenting om oppførselen til din sidepassasjer. Uansett synes jeg valget i denne situasjonen er uvesentlig, du tok et valg og kjøretøyet kom seg forbi, det er tross alt det viktigste. Det som er intr. er at du opplever du til stadighet blir kalt dum, det synes jeg er ganske alvorlig. Du sier at dette er av en av dine nærmeste, hva svarer vedkommende når du forteller ham/henne hvor sårende dette kjennes? 

Han sier unnskyld og at det ikke er meningen, men han glemmer det like fort.

Behandler har forsøkt å lære meg at det å si eller gjøre dumme (eller hans ord; uhensiktsmessige) ting ikke er det samme som at jeg ER dum, han sier også sier at jeg slett ikke er dum. Men hva når jeg til stadighet også får høre at jeg sier og gjør dumme ting? 

Skrevet
1 minute ago, Trine said:

Ja, det kommer av det samme, men alikevel er det forskjell. Men det tror jeg varierer fra hver bygd i dette landet så kanskje må vi bare akseptere at ræva og rævva betyr det samme, både rumpe og elendig. Syns ikke det er så rart at det er noe negativt med rumpe, det er jo bra mye dritt/bæsj/avføring som kommer ut av den.

Men nå føler jeg denne tråden har blitt litt kuppet. Kanskje du heller burde startet en egen tråd om temaet.

Ja, det er litt rart at det kommer møkk ut av noe slikt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Behandler har forsøkt å lære meg at det å si eller gjøre dumme (eller hans ord; uhensiktsmessige) ting ikke er det samme som at jeg ER dum, han sier også sier at jeg slett ikke er dum. Men hva når jeg til stadighet også får høre at jeg sier og gjør dumme ting? 

Hjelper ikke at han sier unnskyld når han fortsetter som før neste dag, da betyr den unnskyldningen ingenting. Har du vært tydelig nok (jeg spør fordi jeg synes det er en merkelig å skulle høre dette fra sine nære i tide og utide), altså ikke bare hintet men vært direkte? 

Jeg synes også du skal minne deg på at denne personen sitter da ikke på en sannhet, du vet selv at du ikke er en komplett idiot. Kanskje vedkommende har et så dårlig ordforråd at han mangler ord for å beskrive handlingene som feks uhensiktsmessige, og tyr derfor til den enkleste beskrivelsen "dum" , "du er dum" osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Hjelper ikke at han sier unnskyld når han fortsetter som før neste dag, da betyr den unnskyldningen ingenting. Har du vært tydelig nok (jeg spør fordi jeg synes det er en merkelig å skulle høre dette fra sine nære i tide og utide), altså ikke bare hintet men vært direkte? 

Jeg synes også du skal minne deg på at denne personen sitter da ikke på en sannhet, du vet selv at du ikke er en komplett idiot. Kanskje vedkommende har et så dårlig ordforråd at han mangler ord for å beskrive handlingene som feks uhensiktsmessige, og tyr derfor til den enkleste beskrivelsen "dum" , "du er dum" osv. 

Jeg har vært ultratydelig flere ganger. Men det kan kanskje være noe i det du skriver, at hans ordforråd er dårlig, det har jeg ikke tenkt på. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ultratydelig flere ganger. Men det kan kanskje være noe i det du skriver, at hans ordforråd er dårlig, det har jeg ikke tenkt på. 

Applaus for ultratydelighet, sånt liker jeg :-)  

Ja, det kan være at han mangler språk for å beskrive hendelsen på en god/bedre måte. Har du krefter kan du (når dette skjer) be han forklare mer hva han mener og spørre om han kan bruke andre ord enn "dum", som sagt, det krever tålmodighet og krefter fra din side. Evt kan du gi ham en ordbok til jul og markere ut de ordene du ønsker han skal bruke i stedet for ordet "dum" :-)

Skrevet
32 minutes ago, AnonymBruker said:

Mange dumme tror alle andre er dumme. Tydeligvis gjelder dette her, når han sliter og drar i rattet mens du kjører. Beklager å måtte si det, men trøst deg med at det ikke er deg selv det gjelder.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det var såpass god plass at politibilen greit kom seg forbi deg til tross for midtrabatten så gjorde du det helt rette. Han som satt på med deg var ikke helt vel bevart og det hadde vært hans skyld om dere hadde kræsjet! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...