AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 Skrevet 25. juli 2016 https://www.document.no/2016/03/17/anders-behring-breiviks-barndom-kartlagt-ligger-svarene-pa-227-der/ Sannheten om Breiviks barndom og den svikt han ble utsatt for, er en knusende dom, over datidens barnevern som ikke grep inn, til tross for innstendige råd fra SSBU. Men enda mer er det en dom over norsk presse, det politiske miljø og rettssystemet som dømte ham. Pressen kjente til de faglige vurderingene fra SSBU som TV2-journalistene siterer fra, men valgte å holde dem skjult. I stedet startet de en kampanje mot psykiaterne Synne Sørheim og Torgeir Husby for å få omstøtt deres judisielle observasjon, som stemmer med det SSBU-teamet hadde beskrevet 28 år tidligere. Dommer Wenche Arntzen grep den forklaring som pressen serverte: Behring Breivik var et resultat av det mørke nettet, av høyrefløyens antimuslimske kritikk. Hun utførte et samfunnsoppdrag ved å slå ned på denne “tredje bølgen” som Aftenposten kalte det. Og slik ble det. Denne fortolkningen har bundet det norske politiske systemet til å behandle Behring Breivik som en aparte representant for noe de hater: Alt som er til høyre for Høyre og deler av FrP. Statsadvokat Marius Emberland er en representant for denne lesningen når han sier til Aftenposten at vi må huske på at han ble radikalisert på nettet. Det binder opp hele det norske systemet til et bestemt syn på alle som ikke bekjenner seg til politisk korrekthet. I stedet for å forsøke å forstå og stille spørsmål, slik pressen skal, har mediene forfalt til en sjablong av Breivik, som de kan latterliggjøre. Men er det egentlig tilfredsstillende å latterliggjøre ham for hans Fjordland-vitser når det åpenbart er noe ved mannen som ikke stemmer? Er han ikke mer enn “pompøs og narsissistisk”? Det er tragisk å lese familiehistorien til Anders Behring Breivik. Han kunne vært reddet. For psykolog Arild Gjertsen må det ha vært tragisk og bittert å gjenkjenne gutten som ble massemorder 27 år senere. Hvis denne historien hadde vært kjent i 2012 kunne ikke Oslo tingrett ha dømt som de gjorde og det ville ikke blitt noen ny judisiell observasjon. Men medie-Norge og venstresiden ønsket å følge det politiske sporet, ikke det psykiatriske. Det gjør at de heller ikke nå klarerer å se Breivik for den han er. Anonymkode: 76ffd...d75 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. juli 2016 Skrevet 26. juli 2016 Alle svar ligger sjelden ett sted, men jeg tror en av de viktigste årsakene til at ABB ble som han ble ligger i morens mishandling av ham i tidlig barndom, samt (i mindre grad) genetisk disposisjon. Jeg syns også norsk presse har vært unfallende når det gjelder å belyse dette. Resten av påstandene i artikkelen klarer jeg ikke helt å følge; jeg tror ikke primært dommen skyldtes politisk korrekthet. Jeg har lest store deler av den første judisielle observasjon og opplever den som svak og med sviktende argumentasjon. Mitt inntrykk av ABB er at han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket, men at han har dype og alvorlige personlighetsforstyrrelser. Jeg tror imidlertid at ideologien han påberopte seg var et tynt ferniss for å rasjonalisere hatet og sadismen som lå i ugjerningene. Sånn sett kunne han like gjerne vært jihadist, men for en hvit norsk mann var det mer nærliggende å bli fascist. Valget av ideologi er helt underordnet. Å tro at ABBs ugjerninger kunne vært forhindret ved å ta et oppgjør med høyrekreftene, rasisme osv. er naivt og i ytterste konsekvens skadelig fordi det forhindrer en i å ta inn over seg den andre forklaringen — at han som barn ble sviktet av familien sin og av viktige institusjoner i samfunnet som skal beskytte barn, og at han senere følte seg mislykket og utstøtt i det norske sosialdemokratiet. 0 Siter
FGT Skrevet 26. juli 2016 Skrevet 26. juli 2016 "Det er tragisk å lese familiehistorien til Anders Behring Breivik. Han kunne vært reddet. For psykolog Arild Gjertsen må det ha vært tragisk og bittert å gjenkjenne gutten som ble massemorder 27 år senere. " Dette kan virke svært komplisert. Men en kan ikke legge skylden på verken foreldre eller fagpersoner hvis en voksen person blir kriminell mange mange år etter han har forlatt sitt rede. Noen har hatt en forferdelig barndom, men siden har ikke vært nærheten av et våpen en gang. Noen har klart å skikket seg bra selv om de selvfølgelig har vært mer eller mindre preget av fortiden. Beivik har nok stimulert den destruktive siden av seg med alt han har stimulert sinnet med. Andre kan konsentrer seg av helt andre ting og på den måten overvinne sine svakheter og tendenser. Fokuset betyr mye her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.