Gå til innhold

Overmedisinering av Orfiril?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg gikk på Orfiril mot epilepsi (etter et status epilepticus og ofte GTK) gikk jeg på 600 mg + 900 mg og når nevrologen nå ville ha meg på Orfiril igjen for noen måneder siden, nevnte jeg på ukontrollerte rykninger i armer og bein. Han sa at dette var tegn på overmedisinering. Nå går jeg på 450 mg + 450 mg, er anfallsfri, men har fått samme bivirkning. Jeg skulle ikke tro jeg var overmedisinert, men nå veier jeg også 45 kg mindre. Det er flaut med disse rykningene. Jeg er redd at folk skal tro jeg er skitnervøs eller har CP e.l.

Det er jo alltid en avveining med medisiner; tolerere bivirkningene eller forsøke ny medisin. Orfiril har for meg vært en svært god medisin og jeg vil nødig slutte på den, men jeg misliker rykningene. Finnes det en medisin som kan redusere disse rykningene? Jeg er i utgangspunktet imot medisiner for å døyve bivirkninger fra en annen medisin, men i dette tilfellet er jeg villig til å gå så langt, selv om den aktuelle medisinen er nedsløvende.

Jeg går også på 2 mg Rivotril om kvelden.

Anonymkode: eaf40...1b2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Serumkonsentrasjonsmåling!!!!!!!!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

OK. Skal jeg da kutte ut kun kveldsdosen dagen før serumspeil eller også morgenen? Skal få gjort det på mandag når jeg er hjemme igjen etter ferie. Hva skal serumkonsentrasjonen være på epilepsi, dvs., er det forskjell på epilepsi eller bipolar).

De tok serumspeil på Lamictal (200 mg morgen) og den var normal).

Anonymkode: eaf40...1b2

Skrevet

Du skal ta kveldsdosen 12 timer før planlagt prøve. Du skal vente med morgendosen til etter prøvetaking. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Serumkonsentrasjonsmåling!!!!!!!!!!!!

Det var da voldsomt... 

Anonymkode: 9f853...c16

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå er serumkonsentrasjonen målt og den er innenfor normalgrensen: 225-700 og jeg hadde 442...

Skrevet

Jeg er ingen nevrolog, men jeg ville anbefalt en ytterligere reduksjon på ca 25% av den dosen du bruker i dag.

Skrevet

Hvilke leger er det som egentlig tar serumkonsentrasjonsmålinger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...