Gå til innhold

Innså ikke hvor syk jeg var!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man nødvendigvis psykotisk hvis man får beskjeder fra Gud inni hodet sitt som blir bekreftet i media føler man?

står i epikriser min jeg hadde manisk psykose, mens jeg trodde jeg bare hadde en mild mani! Så jeg er litt i sjokk. Så har jeg blamert meg selv seksuelt og har ikke noe minne fra det! det er så flaut og ekkelt. Jeg kontaktet legevakta med en gang jeg fikk Gud inni hodet og likevel rakk jeg og bli så dårlig at jeg blamere meg! Hva gjør en da? Vil det å ta litium hindre det i å skje mer? Men jeg savner manien, og være høy.. Men livredd kontrolltapet! Lyst å skru tilbake tiden og kjenne manien igjen, men uten å blamere meg!

AnonymBruker
Skrevet

Det er psykotisk å høre Gud i hodet og få beskjedene bekreftet i media, ja.

Anonymkode: b717d...c33

Skrevet

Det er jo ditt valg om du ønsker å ha det slik eller ikke. Hadde det vært meg hadde jeg gjort alt for å bli frisk og få kontrollen over meg selv. Har selv vært veldig energisk og behandler var redd for hypomani. Det føltes bra på en måte, men jeg er veldig glad for at jeg har kommet meg tilbake til det som er normalt for meg. For selv om det føltes bra så har jeg en annen ro over meg og klarer å slappe av nå.

Skrevet

Jeg er bare usikker på om jeg virkelig var psykotisk. Jeg trodde ikke jeg var del i et spill slik som for noen år siden da den maniske psykosen var virkelig ille. Men da søkte jeg jo ikke hjelp før etter to mnd uten søvn, denne gangen søkte jeg hjelp etter bare en uke. Men beh min sa jeg burde kommet ennå tidligere til behandling siden jeg blamerte meg og var psykotisk

Skrevet
15 timer siden, Annkarin skrev:

Er man nødvendigvis psykotisk hvis man får beskjeder fra Gud inni hodet sitt som blir bekreftet i media føler man?

står i epikriser min jeg hadde manisk psykose, mens jeg trodde jeg bare hadde en mild mani! Så jeg er litt i sjokk. Så har jeg blamert meg selv seksuelt og har ikke noe minne fra det! det er så flaut og ekkelt. Jeg kontaktet legevakta med en gang jeg fikk Gud inni hodet og likevel rakk jeg og bli så dårlig at jeg blamere meg! Hva gjør en da? Vil det å ta litium hindre det i å skje mer? Men jeg savner manien, og være høy.. Men livredd kontrolltapet! Lyst å skru tilbake tiden og kjenne manien igjen, men uten å blamere meg!

Jeg har kun hørt mennesker som er psykotiske ha denne typen opplevelser, dvs. kombinasjonen av at Gud snakker til deg og bekreftelser via mediene.

Du vil vel være bedre beskyttet med litium - og du har jo tidligere beskrevet en ekstremt god effekt av litium.

Denne gangen søkte du hjelp mye, mye tidligere enn forrige gang du var så dårlig. Jeg tror at dette faktisk ikke er en uvanlig utvikling for mennesker med bipolar 1. Etter å ha hatt noen fulle manier - med alt det innebærer av både kontrolltap og blamering - så husker man det ved neste tilløp til mani, og søker hjelp tidligere og tidligere. Selv om starten på manien oppleves som god, så vil kanskje minnene om alt hva det kan medføre, få deg til raskt å søke hjelp slik at du kan få stoppet manien før du rekker å gjøre ting du angrer på etterpå.

Håper det blir godt for deg å flytte, og at du vil få god oppfølgning også fremover :-)

Skrevet
17 timer siden, Annkarin skrev:

Det er vel det som ligger i manien ofte, å blamere seg. Tror ikke du kan vente det ene uten å få med det andre dessverre. Den sjansen kan du ikke ta, så ta medisinene dine som foreskrevet. Det er det beste du kan gjøre for deg selv. Ikke tenk på at du har blamert deg. Alle skjønner at det er manien som "snakker". Hvis du får beskjeder fra Gud som blir bekreftet i media, at dette er et mønster, da er du psykotisk ja. Når du savner manien, så tenk på alt det negative den fører med seg. Fokuser på det.

Skrevet
Den 26.7.2016 at 22.27, Annkarin skrev:

Er du utskrevet nå? Føler du deg bedre/mer stabil? 

Skrevet (endret)
14 timer siden, frosken skrev:

Jeg har kun hørt mennesker som er psykotiske ha denne typen opplevelser, dvs. kombinasjonen av at Gud snakker til deg og bekreftelser via mediene.

Du vil vel være bedre beskyttet med litium - og du har jo tidligere beskrevet en ekstremt god effekt av litium.

Denne gangen søkte du hjelp mye, mye tidligere enn forrige gang du var så dårlig. Jeg tror at dette faktisk ikke er en uvanlig utvikling for mennesker med bipolar 1. Etter å ha hatt noen fulle manier - med alt det innebærer av både kontrolltap og blamering - så husker man det ved neste tilløp til mani, og søker hjelp tidligere og tidligere. Selv om starten på manien oppleves som god, så vil kanskje minnene om alt hva det kan medføre, få deg til raskt å søke hjelp slik at du kan få stoppet manien før du rekker å gjøre ting du angrer på etterpå.

Håper det blir godt for deg å flytte, og at du vil få god oppfølgning også fremover :-)

Bare av nysgjerrighet siden du gir medisinske råd- Frosken, jeg trodde ikke du var psykiater/ lege, ei heller psykolog- har jeg tatt feil?

Endret av Kayia
Skrevet
10 timer siden, XbellaX skrev:

Er du utskrevet nå? Føler du deg bedre/mer stabil? 

Er utskrevet og helt stabil, men var ekkelt å bli skrevet ut

Skrevet
28 minutter siden, Annkarin skrev:

Er utskrevet og helt stabil, men var ekkelt å bli skrevet ut

Det tror jeg deg på, jeg synes du var flink som klarte å ta kontakt så tidlig. Jeg håper siste del av sommeren blir rolig og fin for deg.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/28/2016 at 3:03 AM, Kayia said:

Bare av nysgjerrighet siden du gir medisinske råd- Frosken, jeg trodde ikke du var psykiater/ lege, ei heller psykolog- har jeg tatt feil?

Subtle.

Anonymkode: 48b8e...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen det med å savne manien, har fått forklart av psykolog at det er fordi hjernen rent biokjemisk har "party". Det er som full fest med nyttårsraketter og kan sammenlignes med kokain sa hun, og hun hadde doktorgrad i psykose. Derfor vil hjernen "lengte" etter denne tilstanden av seg selv. Det er jo unektelig logisk.

Ang det med å blamere seg så er det jo utrolig vanlig, og ang beskjeder og gud og media være en brikke i et spill, så ja det er psykose.

Anonymkode: 28cb6...7e8

Skrevet

Da jeg var psyk, så så jeg beskjeder fra gud på bilskilt, og tvn, skilt generelt og boktitler, alt var advarsler. Skummelt hvor selvhenførende man kan bli. Jeg sliter litt med det fortsatt, men jeg har heldigvis fornuften fortsatt i behold, så lenge jeg går på AP.

En reklame av feks mONTer byggvarekjede, var ett tegn fra gud att det jeg tenkte var ondt, så da måtte jeg straffe meg selv. Feks med å spise noe jeg ville brekke meg av, for å godjøre.. Herrelighet, det er plagsomt altså.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Subtle.

Hva mener du? Mitt spørsmål til Frosken var:

"Bare av nysgjerrighet siden du gir medisinske råd- Frosken, jeg trodde ikke du var psykiater/ lege, ei heller psykolog- har jeg tatt feil?"

Hva er subtilt?

Frosken er en av dem som ofte ber andre lekfolk om å ikke gi medisinske råd og jeg er nysgjerrig på om hun selv har etterutdannet seg eller ikke, og spør direkte. Ikke subtil, og ikke som et hint.

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Kayia said:

"Bare av nysgjerrighet siden du gir medisinske råd- Frosken, jeg trodde ikke du var psykiater/ lege, ei heller psykolog- har jeg tatt feil?"

Hva er subtilt?

Frosken er en av dem som ofte ber andre lekfolk om å ikke gi medisinske råd og jeg er nysgjerrig på om hun selv har etterutdannet seg eller ikke, og spør direkte. Ikke subtil, og ikke som et hint.

Tenker på rivaliseringen.

Skrevet (endret)
13 timer siden, Kayia skrev:

Hva er subtilt?

Hva mener du?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på rivaliseringen.

Den eksisterer kun i ditt hode, og selv om jeg skjønner at du ønsker å forsvare Frosken når hun får en kritisk bemerkning blir jeg lei av at du alltid kommer med disse barnslige kommentarene. Frosken setter ofte selv regler for andre her inne, både under nick og uten, og hun må tåle å høre at hun bør følge egne regler selv. Jeg syns det er en uting at du iler til med forsvar hver gang noen påpeker dette, og gjetter at Frosken ikke har behov for ditt forsvar når vi har en diskusjon oss i mellom. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
Den 26. juli 2016 at 22.27, Annkarin skrev:

Jeg må bare spørre: går du til psykolog? Ut fra innleggene dine høres det ut som om du har et stort behov for å snakke om opplevelsene dine i mani/psykose og hvilken funksjon de har for deg. 

Anonymkode: d1ca6...cb8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...