A-K 1965 Skrevet 26. juli 2016 Skrevet 26. juli 2016 Min sønn på 24 er lam fra livet og ned etter en ulykke i mai 2015. Han har en uspesifikk spiseforstyrrelse og har siden januar iår hatt sondeernæring. Alt han spiser og sondeernæring kommer kontinuerlig ufrivillig opp igjen. Han ble beltelagt og tvangsernært på fredag og opplever dette som å miste alle menneskerettigheter. Det kan nevnes at han har stomi og kateter. Sykehuset har gitt han Cabiven via kanyle i arnen,stukket han over 30 ganger og skal nå gi han sondeernæring. Er dette rettferdig behandling? 0 Siter
Inner self Skrevet 26. juli 2016 Skrevet 26. juli 2016 Huff høres jævlig ut. De kan vel gjøre det dersom det er livsfare. De har sikkert lov til det da, men om det er en verdig behandling, det avhenger av andre ting. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 7 timer siden, A-K 1965 skrev: Min sønn på 24 er lam fra livet og ned etter en ulykke i mai 2015. Han har en uspesifikk spiseforstyrrelse og har siden januar iår hatt sondeernæring. Alt han spiser og sondeernæring kommer kontinuerlig ufrivillig opp igjen. Han ble beltelagt og tvangsernært på fredag og opplever dette som å miste alle menneskerettigheter. Det kan nevnes at han har stomi og kateter. Sykehuset har gitt han Cabiven via kanyle i arnen,stukket han over 30 ganger og skal nå gi han sondeernæring. Er dette rettferdig behandling? Hva mener du de skal gjøre da? La ham sulte i hjel? På en eller annen måte må de jo prøve å få i ham næring. 0 Siter
frosken Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 13 timer siden, A-K 1965 skrev: Min sønn på 24 er lam fra livet og ned etter en ulykke i mai 2015. Han har en uspesifikk spiseforstyrrelse og har siden januar iår hatt sondeernæring. Alt han spiser og sondeernæring kommer kontinuerlig ufrivillig opp igjen. Han ble beltelagt og tvangsernært på fredag og opplever dette som å miste alle menneskerettigheter. Det kan nevnes at han har stomi og kateter. Sykehuset har gitt han Cabiven via kanyle i arnen,stukket han over 30 ganger og skal nå gi han sondeernæring. Er dette rettferdig behandling? Dette høres ut som en svært vanskelig situasjon. Beltelegging og tvangsernæring er jo siste utvei også for de som prøver å hjelpe ham, alternativet vil vel være at han dør av underernæringen? Har han selv noen tanker om hva som kunne ha hjulpet ham bedre - og hva tenker du vil være det beste nå? Dersom han ønsker det, så kan han klage til kontrollkommisjonen over tvangsbruken. Dere kan lese mer om kontrollkommisjonene her: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/125/Rettssikkerhet-ved-tvang-kontrollkommisjonene-i-det-psykiske-helsevernet-IS-1335-bokmal.pdf 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Spør som de andre: Hva er alternativet? I dette tilfellet tror jeg det er Fylkeslegen (Helsetilsynet) som er riktig klageinstans og ikke kontrollkommisjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.