Gå til innhold

NHD/ang arv og psykiske lidelser.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Bare lurer på noe, jeg skal bli Bestemor og gleder meg :-) 

Men tenker jo på arv, det er masse psykiske lidelser i slekta vår. På både min og mannen sin side, BP, psykose, angst, asperger og AD/HD. Lurer på om mitt barnebarn kan bli syk? Hvor stor sannsynlighet er det for det? Den nærmeste er vel faren, han har asperger.

stjernestøv
Skrevet

Husker svigerfar var hos oss når vi hadde fått vår første baby, han med asperger. Plutselig kraup han rundt på gulvet som en apekatt, han hadde BP1. Han tok ofte overdoser og drakk mye alkohol, vi måtte ofte ta affære når det gjalt han. Ringe lege og legevakt. Og når han ringte forstod jeg ikke hva han sa, han var så sløv av alkohol og piller. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Men tenker jo på arv, det er masse psykiske lidelser i slekta vår. På både min og mannen sin side, BP, psykose, angst, asperger og AD/HD. Lurer på om mitt barnebarn kan bli syk? Hvor stor sannsynlighet er det for det? Den nærmeste er vel faren, han har asperger.

Ingen som vet eksakt hvor stor sannsynlg het det er, men den er ganske høy. Vanlig at as går marv.

Anonymkode: 8aae1...067

Skrevet

Asperger og ADHD er ihvertfall arvelig, tror Bipolar også er det. Så tror jeg noen familier er mer utsatt for psykiske lidelser enn andre. Barnebarnet ditt kan selvfølgelig bli syk som alle andre. Hvor stor sannsynlighet det er vet jeg ikke. Vil tro det kan være ganske stor sannsynlighet for asperger siden faren har det. Man må nesten bare vente og se. Jeg tror mange med asperger kan klare seg bra dersom det blir tidlig oppdaget, samme er det med ADHD. Dere er jo klar over muligheten og da er det vel bare å følge litt ekstra godt med.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som vet eksakt hvor stor sannsynlg het det er, men den er ganske høy. Vanlig at as går marv.

Anonymkode: 8aae1...067

Ok. Får være obs på det da. Bare tenker på sønnen min sin barndom, han slet virkelig. Håper mitt barnebarn blir frisk. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Asperger og ADHD er ihvertfall arvelig, tror Bipolar også er det. Så tror jeg noen familier er mer utsatt for psykiske lidelser enn andre. Barnebarnet ditt kan selvfølgelig bli syk som alle andre. Hvor stor sannsynlighet det er vet jeg ikke. Vil tro det kan være ganske stor sannsynlighet for asperger siden faren har det. Man må nesten bare vente og se. Jeg tror mange med asperger kan klare seg bra dersom det blir tidlig oppdaget, samme er det med ADHD. Dere er jo klar over muligheten og da er det vel bare å følge litt ekstra godt med.

Ok. Ja får følge med, men håper det går bra. Min sønn hadde ikke noen skikkelig barndom pga sine plager. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Min sønn hadde ikke noen skikkelig barndom pga sine plager. 

Hvordan da?

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste man kan, er nok å håpe det beste ja. :) Og huske på at man mest sannsynlig arver positive egenskaper også. Man er uansett ikke i utg. punktet dømt til å ha et miserabelt liv fordi man har psykdom. 

Anonymkode: c60e9...9c9

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, slabbedask skrev:

Hvordan da?

Han var stadig plaget med noe, uansett hvor vi var :( Det var som han var besatt, innimellom trodde jeg det og. Han fikk aldri fred. 

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste man kan, er nok å håpe det beste ja. :) Og huske på at man mest sannsynlig arver positive egenskaper også. Man er uansett ikke i utg. punktet dømt til å ha et miserabelt liv fordi man har psykdom. 

Nei får håpe på det beste, men er bekymret. Håper i det lengste...

Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja får følge med, men håper det går bra. Min sønn hadde ikke noen skikkelig barndom pga sine plager. 

Jeg tror de har blitt flinkere med årene på å tilrettelegge. Uansett er det ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Han/hun får iallefall en omtenksom og omsorgsfull bestemor! :) 

Skrevet

Ja asperger er svært arvelig, men det er jo ikke det verste. Nå finnes det jo god oppfølging når de begynner på skolen i hvert fall.

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, Trine skrev:

Jeg tror de har blitt flinkere med årene på å tilrettelegge. Uansett er det ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

Nei det har du rett i, får ta det som kommer når det kommer. 

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han/hun får iallefall en omtenksom og omsorgsfull bestemor! :) 

Tusen takk! Vil bare være frisk og oppegående, men har jo litt tid på meg enda. 

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, FGT skrev:

Ja asperger er svært arvelig, men det er jo ikke det verste. Nå finnes det jo god oppfølging når de begynner på skolen i hvert fall.

Minn sønn fikk mange...mange diagnoser før han fikk asperger. Men mulig de er flinkere i dag.

Madelenemie
Skrevet

Image result for congratulations smiley

GRATULERER!

Jeg kan eliminere to problemer nå, asperger og adhd, , da er bekymringen dni i vertfall halvert, fordi de tingene fins det god hjelp for ved tidlig og god og rasjonell innsatt hjelp,

Men da må du gjøre ditt! Glem klebeånd, som jeg håpet var klebebånd, for viktig nå, og en vordende bestemors jobb er:, 

Lag noe! Hekle noe, strikk noe, mal noe, snekre noe, til den lille hjerteknuseren som kommer:rolleyes:

For jeg kan love deg en ting, og det er at gleden ved en sånn liten hjerteknuser, bør man ikke la være å forberede seg på, gleden blir lettere å møte om du forbereder deg, så start nå, lag noe, ...kan du strikke, så strikk, her trengs det både varme sokker og tepper og jakke, og sånne som er strikket av bestemødre, fins det ikke makan til, det kan jeg love deg.

Gratulelererklem. Hadde du bodd i Oslo kunne vi hatt bestemor-baby-shower. drysset deg full av viktig tull og fjas, kanskje vi skal lage en net basert bestemor-baby-shower for deg:rolleyes:

Skrevet
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det har du rett i, får ta det som kommer når det kommer. 

Hvis det kommer ;)

stjernestøv
Skrevet
16 minutter siden, Madelenemie skrev:

Image result for congratulations smiley

GRATULERER!

Jeg kan eliminere to problemer nå, asperger og adhd, , da er bekymringen dni i vertfall halvert, fordi de tingene fins det god hjelp for ved tidlig og god og rasjonell innsatt hjelp,

Men da må du gjøre ditt! Glem klebeånd, som jeg håpet var klebebånd, for viktig nå, og en vordende bestemors jobb er:, 

Lag noe! Hekle noe, strikk noe, mal noe, snekre noe, til den lille hjerteknuseren som kommer:rolleyes:

For jeg kan love deg en ting, og det er at gleden ved en sånn liten hjerteknuser, bør man ikke la være å forberede seg på, gleden blir lettere å møte om du forbereder deg, så start nå, lag noe, ...kan du strikke, så strikk, her trengs det både varme sokker og tepper og jakke, og sånne som er strikket av bestemødre, fins det ikke makan til, det kan jeg love deg.

Gratulelererklem. Hadde du bodd i Oslo kunne vi hatt bestemor-baby-shower. drysset deg full av viktig tull og fjas, kanskje vi skal lage en net basert bestemor-baby-shower for deg:rolleyes:

Tusen Takk :) 

Ja får håpe det er bedre i dag enn da min sønn vokste opp. Er ikke flink å strikke, men skal shoppe inn litt ting og klær tenkte jeg. 

stjernestøv
Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Hvis det kommer ;)

Det gjør det, har spurt pendelen min :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...