Gå til innhold

NHD/andre: pokemon go

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva i h.. har vask av bad med denne tråden å gjøre?

motorPrøysen
Skrevet

Da jeg jogget langs en tursti i dag la jeg merke til hvor mange som gikk og stirret på mobilen de holdt opp foran seg, så jeg regner med de fleste av dem spilte Pokemon. Det er jo bra hvis de ellers ikke ville bevegd seg, men litt synd at de i så liten grad har oppmerksomheten rettet mot omgivelsene når de først er ute.

Og så er det en annen ting med Pokemon: Noen skal tjene penger på det. Det gjør de bl.a. ved å styre folk mot butikker eller andre steder som betaler dem for det. Så når du spiller Pokemon lar du bokstaveig talt store selskaper styre bevegelsene dine (mot McDonald's f.eks.). Jeg liker ikke å bli påvirket på denne måten og kommer derfor aldri til å installere denne appen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Da jeg jogget langs en tursti i dag la jeg merke til hvor mange som gikk og stirret på mobilen de holdt opp foran seg, så jeg regner med de fleste av dem spilte Pokemon. Det er jo bra hvis de ellers ikke ville bevegd seg, men litt synd at de i så liten grad har oppmerksomheten rettet mot omgivelsene når de først er ute.

Og så er det en annen ting med Pokemon: Noen skal tjene penger på det. Det gjør de bl.a. ved å styre folk mot butikker eller andre steder som betaler dem for det. Så når du spiller Pokemon lar du bokstaveig talt store selskaper styre bevegelsene dine (mot McDonald's f.eks.). Jeg liker ikke å bli påvirket på denne måten og kommer derfor aldri til å installere denne appen.

Jeg tenker "bedre enn ingenting" 

Anonymkode: 7c33b...17a

Skrevet
8 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Jeg kommer neppe heller til å bli opptatt av Pokemon, - men synes det har vært gøy å høre unge mennesker fortelle om hvor moro de har hatt det med Pokemonjakt - som et alternativ til vanlig festing sommerkvelder i Oslo. Interessen for spillet kommer neppe til å vare lenge, men blir kanskje husket som en morsom  sommeraktivitet fra sommeren 2016.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, frosken skrev:

Jeg kommer neppe heller til å bli opptatt av Pokemon, - men synes det har vært gøy å høre unge mennesker fortelle om hvor moro de har hatt det med Pokemonjakt - som et alternativ til vanlig festing sommerkvelder i Oslo. Interessen for spillet kommer neppe til å vare lenge, men blir kanskje husket som en morsom  sommeraktivitet fra sommeren 2016.

.... Og ikke minst drar ungdommene faktisk ut og finner på noe sammen - i stedet for å sitte inne. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.... Og ikke minst drar ungdommene faktisk ut og finner på noe sammen - i stedet for å sitte inne. 

Ja, det virker som om spillet får frem lekenhet i unge voksne. Mange av dem har jo gode minner fra en annen livsfase hvor Pokemon også var viktig ;-)

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Det er nytt.

2. De liker det ikke selv, og da bør ingen andre heller like det evt da er det noe tull, dumt eller skadelig.

Dette er veldig lite nyansert.  Dette kommer til å bli nytt fordi dette kommer neppe til å holde lenge.  Derfor har jeg ingen tro på at dette er godt for de med psykiske sykdommer.  Hvis dette får mennesker til å bevege seg mer så er det bra, men jeg har opplevd et menneske som gikk rett på meg i byen fordi nesa var ned i mobilen.  Jeg har også grepet tak i et annet menneske som holdt på å gå over gata på rødt lys og midt i trafikken. 

Det må i hvert fall være mer fornuftig å vaske bad enn å gå rundt i trafikken med nesa ned i mobilen. 

Skrevet

Nei, men jeg har sett mange, både gamle og unge, som har drevet med det. Det så ut som om de koste seg :-)

Jeg har både snakket og sett mange som har stor glede av det. Jeg har selv gått å sett etter pokemon med min datter og hennes venner noe de satte utrolig pris på, har gått å sett etter pokemon med venner og har til og med hatt min gammel tante på neste 80 år med på pokemon jakt. Selv om hun ikke spiller selv så likte hun å være med oss.

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ha ha, jeg lurer nå på hva hele tråden har på psykiatri å gjøre. Dessuten er vi så mange kjer..... her på forumet, så det handler raskt om vasking enten vi er på treningsforum eller psykiatri :D

Nicklusheletida
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nicklusheletida
Skrevet
26 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har både snakket og sett mange som har stor glede av det. Jeg har selv gått å sett etter pokemon med min datter og hennes venner noe de satte utrolig pris på, har gått å sett etter pokemon med venner og har til og med hatt min gammel tante på neste 80 år med på pokemon jakt. Selv om hun ikke spiller selv så likte hun å være med oss.

Fikk akkurat høre at min datter driver med det også :)

Skrevet
25 minutter siden, Fionys skrev:

For min del er det greit å kose seg uansett alder, men jeg tror ikke dette kommer til å holde langt utover høsten.  Jeg tror ikke dette blir noen vinteraktivitet og dette er i høyeste grad kommersielt.  Det er lite sannsynlig at dette er aktivitet som familier samles om alt fra barn til gamle tanter siden hver har nesa i sin mobil. 

Jeg tror ikke at nå er løsningen her for de med psykiske lidelser, men hvis det er så er det veldig bra.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Trim som fremmer psykisk helse? Pokemon, Vaskemon...spiller vel ingen rolle bare folk kommer seg opp av sofaen!

Anonymkode: 5249e...907

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min (17) har et egg som skal klekkes. Og for at dette skal klekkes, må hun gå 10 km. Hun og en venninne skal ut og klekke dette egget i morgen, hun er spent på om dette er en bra pokemon siden de må gå så langt. 

Bokormen123
Skrevet
6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er vel litt gammeldags sikkert, men mener at litt av vitsen med å være i naturen er å nyte naturen og koble helt av. 

Kan ikke forstå at det skal være sunt dette, men hvis det  er eneste måten å få enkelte til å bevege seg på, er det kanskje greit ?

En litt trist utvikling.

Men mange har ingen glede av naturen slik du og mange andre tydeligvis har. Jeg klarer ikke disse fantastisk flotte turene som folk snap'er og legger ut i all slags sosiale medier - pga fysisk sykdom klarer jeg bare å bevege meg over kortere avstander. Dette gjør jeg syne det er dritkjedelig å gå, bare for å gå... skal jeg se på nabohusene eller sentrumsgata her 100 ganger på rad da? Dette har medført at jeg har gått altfor lite, noe som igjen forverrer sykdommen min.

Men nå har jeg lastet ned Pokemon Go, og må vel kalle meg hekta på spillet. Plutselig er jeg ute å går turer to-tre ganger om dagen - parkerer bilen i ene enden av Storgata for å gå til den andre enden og tilbake noe som gjør at jeg er i mye mer aktivitet enn jeg var før...

Nå er jeg voksen da, så jeg holder meg selvfølgelig unna private hager, kirkegårder - spiller ikke når jeg kjører bil o.l. Jeg ser jo at det definitivt kan være negative ting forbundet med dette spillet - men for mange så er dette GULL! 

En ting er ikke bare dumt, fordi man selv ikke forstår gleden ved det ;-)

Bokormen123
Skrevet

Noen må vel få tråden over i sin egen interessesfære ;-)

Nicklusheletida
Skrevet
35 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Men mange har ingen glede av naturen slik du og mange andre tydeligvis har. Jeg klarer ikke disse fantastisk flotte turene som folk snap'er og legger ut i all slags sosiale medier - pga fysisk sykdom klarer jeg bare å bevege meg over kortere avstander. Dette gjør jeg syne det er dritkjedelig å gå, bare for å gå... skal jeg se på nabohusene eller sentrumsgata her 100 ganger på rad da? Dette har medført at jeg har gått altfor lite, noe som igjen forverrer sykdommen min.

Men nå har jeg lastet ned Pokemon Go, og må vel kalle meg hekta på spillet. Plutselig er jeg ute å går turer to-tre ganger om dagen - parkerer bilen i ene enden av Storgata for å gå til den andre enden og tilbake noe som gjør at jeg er i mye mer aktivitet enn jeg var før...

Nå er jeg voksen da, så jeg holder meg selvfølgelig unna private hager, kirkegårder - spiller ikke når jeg kjører bil o.l. Jeg ser jo at det definitivt kan være negative ting forbundet med dette spillet - men for mange så er dette GULL! 

En ting er ikke bare dumt, fordi man selv ikke forstår gleden ved det ;-)

Jada, jeg skal ikke kritisete dette for mye. Bare jeg som har ekstra glede av naturen. Kjæresten min har sagt det samme om meg, at han tror ikke jeg nyter naturen pga av all fotograferinga, men jeg mener jo at det er akkurat det jeg gjør mer enn de fleste. Jeg ser og legger merke til alt. 

Men du, jeg har lagt merke til at det er mange med dine problemer som har stor glede av fotografering. Hvis du har glede av det du gjør, fortsetter du selvfølgelig med det. :)

Jeg skal ikke fortelle hva andre bør gjøre. På jobben sitter jeg med 2 dataskjermer forran meg + mobilen som jeg doler på :D

Nicklusheletida
Skrevet
42 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Noen må vel få tråden over i sin egen interessesfære ;-)

Bare en intern greie mellom meg og påskelilje. En fortsettelse fra treningstudioet ;)

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Bare en intern greie mellom meg og påskelilje. En fortsettelse fra treningstudioet ;)

Mente treningsforumet.

Bokormen123
Skrevet
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men du, jeg har lagt merke til at det er mange med dine problemer som har stor glede av fotografering. Hvis du har glede av det du gjør, fortsetter du selvfølgelig med det. :)

Ja, jeg forsøkte faktisk fotografering en stund, etter tips om at dette gjerne engasjerer "slike som meg", og for å finne motivasjon til å ut å bevege seg... Interessen min gikk fort over, fordi jeg ikke syntes jeg var noe flink til å finne motiver o.l 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...