Gå til innhold

Hvilken medisin er best mot alvolig depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mot alvorlige depresjoner og selvmordstanker?

Bortsett fra wellbutrin, fluoxetin og remeron..

Anonymkode: d29d0...9bb

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cipralex.

Anonymkode: 1b1ee...69b

Skrevet

Det kan nok variere fra person til person, hvilke symptomer man sliter mest med ifht depresjonen, og med hvilke doser man tolererer. Mulig man også må kombinere to AD for å oppnå god nok effekt. "California rocket fuel" (Efexor + Remeron) skal jo være ganske så "potent". Når det gjelder effekt av kun ett medikament, utenom de medisiner du nevnte, hadde jeg nok holdt en knapp på Efexor. MAO-hemmere skal dessuten være effektive, men disse fås kun etter innvilget søknad på registreringsfritak.

Skrevet

Bipolare kan slite med tankekjør, og får vel stemningsstabiliserende som skal hjelpe på det? Lamictal er stemningsstabiliserende som blir gitt mot BP2 depresjon. Kanskje Lamictal kan være verdt et forsøk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre SSRI enn fluoxetin, Efexor, Cymbalta, Brintellix

Men viktigst er det at dosen en høy nok.

Skrevet
45 minutter siden, Avarian skrev:

Bipolare kan slite med tankekjør, og får vel stemningsstabiliserende som skal hjelpe på det? Lamictal er stemningsstabiliserende som blir gitt mot BP2 depresjon. Kanskje Lamictal kan være verdt et forsøk?

Lamictal hjelper ingenting for tankekjør hos meg. Til det trenger jeg Seroquel. 

Skrevet
15 minutes ago, Janus30 said:

Lamictal hjelper ingenting for tankekjør hos meg. Til det trenger jeg Seroquel. 

Det er vel andre medisiner (som Seroquel) som vanligvis er mest effektivt på dette ja. Og antageligvis ikke Lamictal. 

Skrevet

Nå sporer dere av. Tankekjør er ikke et typisk depresjonssymptom.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Andre SSRI enn fluoxetin, Efexor, Cymbalta, Brintellix

Men viktigst er det at dosen en høy nok.

Jeg har gått på remeron 15mg siden ca mars/april, men jeg økte til 30mg for ca 1.5-2mnd. 

Vet ikke hvor mye man skal kunne forvente av et antidepressiva, men har man fortsatt selvmordstanker og iindirekte planer så burde man vel bytte?

Har du vært borti komboen efexor + remeron som blir nevnt lenger opp? Er det å anbefale? Hadde vært fint å slippe å trappe ned...

Skrevet

Efexor + Remeron er en utmerket kombinasjon.

Dessverre er det alt for mange som blir gående alt for lenge på for små doser. Om du fortsatt er alvorlig deprimert, kan Efexor 225 mg + Remeron 30-45 mg være et godt utgangspunkt.

Skrevet
52 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Efexor + Remeron er en utmerket kombinasjon.

Dessverre er det alt for mange som blir gående alt for lenge på for små doser. Om du fortsatt er alvorlig deprimert, kan Efexor 225 mg + Remeron 30-45 mg være et godt utgangspunkt.

Hender det at dere bruker Aurorix og Efexor i kombinasjon hvis ingen ting annet virker, eller er det for farlig? 

Skrevet

Jeg har aldri brukt Aurorix i kombinasjon med SSRI/SNRI. Derimot ofte med Remeron/Tolvon.

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nå sporer dere av. Tankekjør er ikke et typisk depresjonssymptom.

Hva er det et symptom på da?

Skrevet
14 timer siden, cilie skrev:

Hva er det et symptom på da?

Jeg tenker mer i retning av angst og stress. Depresjon er gjerne mer dempende, selv om man også der kan ha stressymptomer som f.eks dårlig søvn, forandret matlyst og rastløshet. 

Skrevet
51 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker mer i retning av angst og stress. Depresjon er gjerne mer dempende, selv om man også der kan ha stressymptomer som f.eks dårlig søvn, forandret matlyst og rastløshet. 

Jaja, stresset m litt natt-angst her da ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...