Gå til innhold

NHD: Større pupper av Abilify?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har gått på Abilify (5 mg) i 2,5 uke. Har dessverre opplevd en del bivirkninger. Jeg har blant annet fått større pupper. Har i noen dager hatt veldig (!) ømme pupper, og hatt en følelse av at de har blitt større og fastere (ikke premenstruell). Har for sikkerhets skyld tatt mål rundt brystet (måler kroppen annenhver måned, da jeg trener en del for å gå ned i vekt), og har gått opp 4 cm over brystene, men ikke opp i vekt. Dette er virkelig ikke tull, altså. Jeg må innrømme at jeg er litt redd jeg skal begynne å produsere brystmelk snart, da jeg ser det er en mulig bivirkning av Abilify. Er dette noe å bry seg om?

I tillegg til dette blir jeg etter et par timer etter å ha tatt tabletten, ekstremt trøtt, og sovner etterhvert, svimmel (spesielt når jeg reiser meg, eller etter trening), småkvalm, og har begynt å få panikkanfall igjen, noe jeg ikke har hatt på lenge. Ellers føler jeg meg bedre etter en bipolar depresjon som jeg har hatt en måneds tid. Har pga. bivirkningene begynt å ta tabletten om kvelden.

Hvor lenge bør jeg forvente å ha bivirkninger av medisinen? Eller hvor lenge skal jeg finne meg i det, det "ødelegger" en del for meg, men det går greit for en stund. 

:)

Anonymkode: 82b44...b88

Skrevet

Bruk av antipsykotisk medikasjon gir alltid risiko for økte prolaktin verdier i blodet og dermed påvirkning av bla produksjon av brystmelk og større bryster. 

Du må måle prolaktin hos fastlegen. Ved  høy verdi bør bytte av preparat foretas. Ettersom Abiify er av de som gir aller minst prolaktinstigning av alle antipsykotika ville jeg nok byttet over til en annen preparatgruppe, feks Lamictal. Graviditet må og utelukkes.

Ettersom Abilify har en lang halveringstid (3 døgn) går det litt lengre tid før denne er stabilisert i blodet ved hver doseendring. Og det vil dermed og gå lengre tid før man venner seg til evt  bivirkninger. Ofte 5-6 uker etter siste doseendring.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Psykia AS skrev:

Bruk av antipsykotisk medikasjon gir alltid risiko for økte prolaktin verdier i blodet og dermed påvirkning av bla produksjon av brystmelk og større bryster. 

Du må måle prolaktin hos fastlegen. Ved  høy verdi bør bytte av preparat foretas. Ettersom Abiify er av de som gir aller minst prolaktinstigning av alle antipsykotika ville jeg nok byttet over til en annen preparatgruppe, feks Lamictal. Graviditet må og utelukkes.

Ettersom Abilify har en lang halveringstid (3 døgn) går det litt lengre tid før denne er stabilisert i blodet ved hver doseendring. Og det vil dermed og gå lengre tid før man venner seg til evt  bivirkninger. Ofte 5-6 uker etter siste doseendring.

Tusen takk for respons :)

Anonymkode: 82b44...b88

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...