Gå til innhold

Rett på legemiddelfri behandling?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei! 

Jeg er diagnostisert med bipolar, og har testet ut diverse medisiner med lite hell. Selv har jeg aldri villet ta medisiner, men jeg har gitt det flere forsøk, da det er det jeg har blitt veiledet til. Det er psykiatere som har anbefalt jeg å gå av medisinene igjen, jeg har ikke sluttet på egenhånd. Nå begynner jeg å bli lei og frustrert. Jeg ønsket som sagt egentlig ikke medisiner, jeg vil heller svinge opp og ned, enn å svinge opp og ned OG føle meg fysisk syk i tillegg. 

Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke får mer støtte når det gjelder å være medisinfri. Leser at pasienter med alvorlig psykisk lidelse, feks bipolar, skal tilbys medikamentfri behandling hvis de selv ønsker det (Helsedirektoratet, 1.6.2016). Jeg forstår at medisiner kan være viktige hvis pasienten er til fare for seg selv eller andre, eller har mistet virkelighetsoppfattelsen. -Men hvis dette ikke er tilfellet, bør ikke mine behandlere respektere mitt valg om å ikke ta medisiner? Jeg har fått beskjed om at de ikke kan gjøre noe for umedisinerte bipolare, at samtaleterapi ikke fungerer uten medisiner. Dette tror jeg ikke stemmer. 

Takk for innspill.

Skrevet

Det syns jeg er veldig rart at de sier til deg. Jeg trodde nemlig det var stikk motsatt, at samtaleterapi først fungerer når man er litt klarere i toppen og ikke psykotisk.

Skrevet

Jeg skjønner på en måte at helsevesenet ikke vil bruke penger og ressurser på en behandling som ikke vil føre fram. Bipolar lidelse er en fysisk sykdom som påvirker psyken. Ved et hjerteinfarkt er det viktig med samtaler for å mestre sykdommen, sunn livsstil, osv. men kjernen i behandlingen er medikamenter. Sånn er det med bipolar lidelse også.

Har du lest Psykia sin oppskrift for behandling av bipolar lidelse (ligger på www.bipolar2.no)? Har du prøvd mye av dette?

Tror du har mest å hente på å snakke med en spesialist i behandling av bipolar lidelse og ta samtaleterapien deretter når du har blitt mer stabil.

AnonymBruker
Skrevet

Vil man ha medisinfri behandling, er vel en psykolog med avtale veien å gå? Psykiatrien har jo begrenset med kapasitet, og er man frisk nok til å klare seg uten medisiner, blir man nok ikke prioritert. Samtalebehandling krever jo mye ressurser. Og feks jeg med schizofrenidiagnose, blir stort sett bare prioritert på DPS i dårlige perioder.

Anonymkode: 72698...eba

AnonymBruker
Skrevet

De er pliktige til å tilby det, og det er ikke riktig at medisiner gjør alle friske, og det er svært delte meninger om i hvilken grad alt er biokjemisk og hvor effektive de diverse medikamentene er. Mange tilstander trenger at man legger stor vekt på kognitiv terapi og sykdomsinnsikt, og dessverre får svært mange pasienter tilbakefall uavhengig om de er medisinert eller ei. Noen er også resistent mot medisinene og opplever ingen bedring - disse har like stort krav på behandling for det.

Anonymkode: 3e8d4...3bc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...