Gå til innhold

Posttraumatisk stress

Anbefalte innlegg

Frøkenbekymra
Skrevet

Kan man få ps når man har et barn som har prøvd å ta livet av seg, sliter med psykiske problemer og hold på å stryke med av en overdose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I Norge i 2016 finnes det knapt noe som ikke kvalifiserer for PS.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I Norge i 2016 finnes det knapt noe som ikke kvalifiserer for PS.

Vil det si at i Norge 2016 eksisterer ikke diagnosen PTSD lenger?

Anonymkode: 4b057...c25

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at i Norge 2016 eksisterer ikke diagnosen PTSD lenger?

Anonymkode: 4b057...c25

Det betyr vel at den eksisterer i aller høyeste grad, at alt for mange får diagnosen basert på opplevelser man burde taklet. 

Anonymkode: aa427...bc1

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr vel at den eksisterer i aller høyeste grad, at alt for mange får diagnosen basert på opplevelser man burde taklet. 

Anonymkode: aa427...bc1

Man burde taklet, det er en veldig nedlatende holdning syns jeg. Selvfølgelig kan man tenke litt relativt rundt livshendelser og sammeligne litt, men det er vanskelig å avgjøre utenfra hvor godt psykisk immunforsvar folk har, eller hvordan de opplever ting, forhistorien deres før hendelsene og hvilken smerteterskel de har for påkjenninger. Kan noen gi meg eksempler på hvilke hendelser som har gitt post traumatisk stress diagnose som betraktes som overføleri?

Om diagnosekriteriene er tilstede, i form av flashbacks, forsøke å unngå å bli minnet på hendelsen, angst, mareritt, lavere funksjonsnivå, etc - så har man vel post traumatisk stress?

Anonymkode: f6ef9...25a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man burde taklet, det er en veldig nedlatende holdning syns jeg. Selvfølgelig kan man tenke litt relativt rundt livshendelser og sammeligne litt, men det er vanskelig å avgjøre utenfra hvor godt psykisk immunforsvar folk har, eller hvordan de opplever ting, forhistorien deres før hendelsene og hvilken smerteterskel de har for påkjenninger. Kan noen gi meg eksempler på hvilke hendelser som har gitt post traumatisk stress diagnose som betraktes som overføleri?

Om diagnosekriteriene er tilstede, i form av flashbacks, forsøke å unngå å bli minnet på hendelsen, angst, mareritt, lavere funksjonsnivå, etc - så har man vel post traumatisk stress?

Anonymkode: f6ef9...25a

For å gå helt generelt: i mange år har vi hatt "psykopater" alle steder. De fantes i svigermor, i naboen, i kassa på Rimi, i postbud og i rørleggeren, og spesielt var sjefen på jobb relativt utsatt for denne "diagnosen". De siste par årene synes jeg PTSD er i ferd med å bli like utvannet. Det er som om vi glemmer at livet kan være rått og jævelig.

I mine øyne kvalifiserer ikke TS til en PTSD diagnose på bakgrunn av hovedinnlegget alene, det betyr selvsagt ikke at opplevelsen i seg selv ikke er hjerteskjærende grusom. Det betyr ikke at hendelsen er enkel å komme over, eller at man ikke vil bli preget - for selvsagt blir man det. Men vi kan altså ikke tillate oss selv å føle oss krenket og traumatisert hver gang livet er vanskelig eller jævelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...