Gå til innhold

Rivotril, Xanor, bilkjørig og halveringtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har etter lang tids alvolig sykdom, bl.a kompleks ptsd og store panikkanfall kommet frem til Rivotril sammen med legene mine, og det funker for meg. Både fordi jeg er meget restriktiv ift medisiner og greier å ha 100 stk stående og likevel bare ta de 2 ganger i uka eller mindre, så dette har ikke vært noe problem. Vi har sett over tid at Rivotril er akkurat den medisinen som kan hjelpe meg best, sammen med annen terapi.

Det som derimot er et problem er bikjøring og Rivotrils grusomt lange halvveringstid. Siden Jeg kun står på denne type medisin som krisemedisinering og sporadisk bruk over 2-3 dager i veldig tøffe tider så har jeg lappen og oppfyller kriteriene for den.

Jeg TRENGER som regel ikke bry meg om dette, da jeg har en samboer som kjører, men av og til - så hender det at jeg ikke KAN ta rivotril fordi jeg faktisk ER NØDT til å være kjørbar dagen etter.
Da har vi endt opp med meg i dissosiativt panikkanfall men med en liten tanke i bånn som har gjort at jeg av og til nekter å ta inn medisiner samboeren prøver å putte i meg i kampens hete for å unngå ambulansetur (igjen) - rett og slett fordi jeg husker at jeg må være kjørbar og ikke ønsker å avlyse ting pga det.

Spørsmålet er egentlig, KAN Xanor brukes, og er det foretrukket istedet for Rivotril de tilfellene med alvorlig panikkanfall hvor jeg må være i stand til å kjøre etter 24 t?

Avslutter igjen med å si at dette er kontrollert bruk over flere år i samråd med leger og ingen problemer eller episoder med overmedisinering.

Skrevet

Jeg vet ikke om du har forsøkt Xanor før, og at det er derfor du spør. Jeg tok Xanor (4 mg) en gang, og var definitivt ikke kjørbar 24 timer etterpå. Tok det en morgen i 9-tiden og var fortsatt svimmel og rar morgenen og formiddagen etter. Mulig du tenker på lavere doser, jeg har i ettertid forstått at det jeg fikk var en rimelig stor dose.

AnonymBruker
Skrevet

De nye reglene for medisiner og førerkort er jo helt bak mål, eneste grunnen til at de eksisterer er fordi politiet fikk sitt "super våpen" som kan måle om du har tatt en valium en uke etter. Da var det jo lett å forby alt av medisiner som potensielt kan påvirke kjøreevne, de har ikke tenkt på alle de tusener som ikke er påvirket og bruker disse i moderate mengder som foreskrevet av lege.

Er selvsagt imot rus i trafikken, men nå er det gått for langt syntes ihvertfall jeg. Det neste blir vel at du må ha perfekt kolesterol, perfekt blodtrykk, samt at folk med briller bare kan glemme å ferdes i trafikken. De med diabetes er vel også i faresonen.

Uansett, disse nye reglene er jeg bare blitt obs på via dinside etc. har ikke fått noen opplysninger fra lege etc. samt er vanskelig å tolke hva grensene er etc.. Når det kommer til rivotril ifølge nhi sine sider så må det søkes om unntak, men at det skal være "strengt". Jeg skjønner ikke hvordan 20mg valium er greit, men at 0.5mg rivotril er forbudt, da valium har lengre halveringstid samt at 0.5mg rivotril tilsvarer kun 10mg valium.

Du kan jo høre med legen om sobril i større doser kan hjelpe, denne har jo ganske kort halveringstid (tror litt kortere enn Xanor).

Når det gjelder Xanor så er vel den også forbudt. Personlig har jeg hatt mer effekt av 5mg valium enn 1mg Xanor, men dette er jo sikkert ganske individuelt. 

Ellers virker det som om de nye reglene heller mot at man heller burde drikke alkohol for nerve/angst problemer da du kan bøtte ned "store" mengder og fortsatt kjøre med loven på din side dagen etter, dette selv om man absolutt ikke burde gjøre det.
Er selv avholdsman så dette er ingen løsning for meg.

Anonymkode: f3e65...8bd

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg beklager, men forrige innlegg er kun forfatterens synsing og inneholder stort sett bare tull.

Begrensningene på benzo i trafikken bygger på gode vitenskapelige tester som viser hvilken påvirkning benzo har på kjøreferdighet og ulykkesrisiko.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg beklager, men forrige innlegg er kun forfatterens synsing og inneholder stort sett bare tull.

Begrensningene på benzo i trafikken bygger på gode vitenskapelige tester som viser hvilken påvirkning benzo har på kjøreferdighet og ulykkesrisiko.

Men når faktum er at jeg MÅ ha sterkere medisiner enn valium/sobril som krisemedisin (vi snakker IKKE fast så jeg sr reglene ikke er absolutte når det kommer til ikke-fast bruk), er Xanor et bedre alternativ enn Rivotril de gangene jeg faktisk trenger å være kjørbar innen 2 døgn? (Jeg er veldig streng med meg selv og regner alltid på halveringstiden)

Skrevet

I utgangspunktet var jeg positiv til å si at det var et bedre alternativ fordi det har kortere halveringstid. Så skrev du i et annet innlegg at du var anorektiker med sonde. Da ble jeg skeptisk til kombinasjonen benzo og bilkjøring.

Du kan be legen din om å få prøve det. Uansett må du gjøre et forsøk først der du IKKE skal kjøre bil etterpå. Du må teste ut hvordan det virker på nettopp deg. Du må dessuten ta så lav dose som overhode mulig.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Beklager at forrige innlegg var flåsete og satt på kanten, mener selvsagt at man ikke skal sette seg bak rattet etter man har tatt benzo, men er det virkelig grundig dokumentert at man har nedsatt kjøreferdighet dagen etter man har tatt benzo i lav dose?, og hvorfor er valium lov mens rivotril ikke?(da hvis dosen er tilsvarende i styrke)?.

Samt hvorfor endres kun reglene nå nylig hvis dette har vært kjent lenge?.

Nord og ned
Skrevet
2 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

En særs tvilsom påstand. I regelverket heter det " De faste grensene gjelder ikke for pasienter som får forskrevet potensielt trafikkfarlige legemidler av lege, og som bruker dem som forskrevet." ref. Folkehelseinstituttet

Overført betyr altså dette at en alkis som trenger sprit for å fungere, bør få kunne kjøre med 1,5 i promille?

Skrevet
33 minutter siden, Nord og ned skrev:

En særs tvilsom påstand. I regelverket heter det " De faste grensene gjelder ikke for pasienter som får forskrevet potensielt trafikkfarlige legemidler av lege, og som bruker dem som forskrevet." ref. Folkehelseinstituttet

Overført betyr altså dette at en alkis som trenger sprit for å fungere, bør få kunne kjøre med 1,5 i promille?

Det virker som om de faste grensene på de ulike benzopreparatene bygger på en beregning fra Folkehelseinstituttet om at en serumkonsentrasjon av stoffet på ca 10x stoffets bindingsaffinitet/konsentrasjon til reseptoren tilsvarer 1,2 i promille. 

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette naturlig overføres til dose. Ulike personer kan jo få helt ulik serumkonsentrasjon av de samme dosene. Det blir jo litt som å si at grensen for å kunne kjøre bil er 1 øl, ikke en promille (serumkonsentrasjon av alkohol) på 0,2. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Nord og ned skrev:

I følge den tabell må man vente 10 dager etter 2mg rivotril, selv om dette ikke gjelder for de som får da av lege så er det vel ganske tvilsomt at man er redusert så lenge etterpå, vet ikke engang om dette lar seg måle så lenge etterpå.

En annen ting er jo at de som bruker det fast utvikler tolleranse på en annen måte enn alkohol, har du f.eks aldri tatt 0.5mg rivotril vil du antagelig blir veldig trøtt, har du derimot brukt det i mange år vil du knapt merk noe, og f.eks 12 timer etter inntak tviler jeg sterkt på at reaksjonsevnen er særlig svekket, men hvis dette er godt dokumentert så stusser jeg over hvorfor reglene først nå er blitt så strenge?.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I utgangspunktet var jeg positiv til å si at det var et bedre alternativ fordi det har kortere halveringstid. Så skrev du i et annet innlegg at du var anorektiker med sonde. Da ble jeg skeptisk til kombinasjonen benzo og bilkjøring.

Du kan be legen din om å få prøve det. Uansett må du gjøre et forsøk først der du IKKE skal kjøre bil etterpå. Du må teste ut hvordan det virker på nettopp deg. Du må dessuten ta så lav dose som overhode mulig.

Ja, jeg har NG sonde på langtids og et meget komplisert sykdomsbilde. Men dette med sonden vil jo også si at jeg har veldig tett oppfølging av leger som kjenner meg og forstår meg:) Derfor skal jeg at dette opp med legen og høre hva han mener. Jeg regner med han er positiv da vi diskuterer mye kjørehygiene ift medisiner og funksjonsnivå/BMI :) (Eneste jeg står på fast er imovane, så jeg er innafor ift kriteriene for lappen)

Hva tenke du på med sonden? Jeg vil igrunn si at det er tryggere å gi en med anoreksi medisiner når de lever MED sonde, enn UTEN. Om du skjønner hva jeg mener :) Med sonde er man sikret et basisinntak på en måte!

Nord og ned
Skrevet (endret)
1 hour ago, issomethingwrong said:

Det virker som om de faste grensene på de ulike benzopreparatene bygger på en beregning fra Folkehelseinstituttet om at en serumkonsentrasjon av stoffet på ca 10x stoffets bindingsaffinitet/konsentrasjon til reseptoren tilsvarer 1,2 i promille. 

Tabellen reiser en lang rekke spørsmål.

1.I tillegg til at det er forundrerlig at evnen til å skape trafikkfarlige situasjoner er avhengig av om en lege har foreskrevet medisinen til deg, eller om man har lånt en tablett en av kona, virker ikke direkte vitenskapelig fundamentert..

2. Halveringstiden og dermed tiden før man er under tlsvarende 0,2% alkohol mer enn dobles av dobbelt inntak. Personlig har jeg ingen erfaring med disse medisinene, men noen folk jeg kjenner har det. En bruker 3X5 mg Valium i kortere perioder, hvilket i følge tabellen gjør at han etter f.eks tre dagers bruk ikke er kjørbar i opptil tre uker etterpå..

3. Virker som om tabellen setter et direkte likhetstegn mellom halveringstid og klinisk påvirkning, hvilket umulig kan være basert på vitenskap?

Vel..virker jo som heroin er stoffet for dem som vil ruse seg og kjøre bil lovlig dagen derpå..absurd.

Endret av Nord og ned
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Nord og ned skrev:

3. Virker som om tabellen setter et direkte likhetstegn mellom halveringstid og klinisk påvirkning, hvilket umulig kan være basert på vitenskap?

Nei, har ingen rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 995d1...fbe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette naturlig overføres til dose. Ulike personer kan jo få helt ulik serumkonsentrasjon av de samme dosene. Det blir jo litt som å si at grensen for å kunne kjøre bil er 1 øl, ikke en promille (serumkonsentrasjon av alkohol) på 0,2. 

Det er rart at det ikke er regler for kjøring etter inntak av f.eks. Tolvon. Personlig blir jeg ekstremt mye sløvere av 15 mg Tolvon enn 5 mg Valium.

AnonymBruker
Skrevet

Her burde det isåfall kunne gies dispensasjon hvis man kan bevise at man ikke er redusert ved en gitt serumkonsentrasjon. 

Burde jo være en enkel sak å gå til legen å ta blodprøve etter å tatt foreskrevet dose og sjekke reaksjonsevnen, er den ikke nedsatt etter f.eks 10 timer, burde man få dispensasjon. 

I følge tabellen på nhi (http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.html) står det at det bør de gies dipensasjon for 20mg valium eller 65mg sobril ved lavere førerkortklasser, skjønner ikke logikken med at valium er lov, men ikke rivotril, valium har jo lengre halveringstid. Og siden rivotril er 10-20 ganger sterkere så vil jo en 0.5mg rivotril i værste fall tilsvare 10mg valium, hvor er logikken på det?.

Skrevet

Dere som kan dette får skrive til Helsedirektoratet og lære dem hvordan dette egentlig bør være.

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dere som kan dette får skrive til Helsedirektoratet og lære dem hvordan dette egentlig bør være.

Man trenger vel ikke være spydig i en slik diskusjon?

Det er jo i mine øyne rart. Jeg ville forvente å miste førerkortet om jeg de facto kjørte påvirket. Om jeg drakk en kasse øl og ventet to dager med å kjøre bil, så hadde jeg ikke gjort noe galt. Burde ikke det samme gjelde hvis man tar, si 4 mg Xanor og venter med å kjøre til man ikke er påvirket? 

Noe annet som for meg synes lite logisk, er at AD og AP med antihistaminvirkning er tatt ut av tabellen, men f.eks Vallergan, som har helt lik potens som Tolvon hva angår dette, ikke er lov å kjøre bil med (og Tolvon har lengre halveringstid). Jeg tror ikke du er en tryggere sjåfør med 90 mg Tolvon eller 600 mg Seroquel innabords, enn noen tabletter Vallergan, dagen derpå. 

Jeg tror det hele framstår inkonsekvent for mange, derav diskusjonen. Men det er jo ikke din skyld, så man skal jo ikke skyte budbringeren. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

:), hadde vært en god ide, uansett så må man vel ha lov til å undres litt over hvorfor noen av disse medikamentene er lov mens andre ikke, selv om de tilsvarer det samme. Ikke for å være spydig, men hadde vært nyttig å lest hva slags dokumentasjon som var grunnlaget for disse nye reglene.  Rammer jo mange mennesker som sikkert er lovlydige og kun følger legens råd, tror ikke alle fastleger klarer å holde tunga rett i munnen med alle disse grensene. Og er sikkert ikke så mange som er inne på forumer å leser. 

Nord og ned
Skrevet
48 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Skal bli :lol:

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I motsetning til byråkratene i Heledirektoratet har vi faktisk brukererfaring med disse medikamentene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...