Gå til innhold

Angst og tinnitus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som sliter både med angst og tinnitus?. Har selv vært plaget i ca. 3 år, og når angsten er verre blir susingen verre og visa versa. Susingen skyldes i mitt tilfelle litt redusert hørsel og jeg vet den ikke er så høy, men har nærmest blitt en tvangstanke, og selvsagt som alt annet med psyken så blir alt verre jo mer du grubler :(.
Har også tidligere vært plaget, men da gjerne etter kortere angstperioder, og da angsten ga seg og jeg fikk andre ting å tenke på så brydde jeg meg ikke noe om den.

Problemet mitt er at jeg har først var veldig isolert først i tre å grunnet fysisk sykdom, som igjen utløste angsten, som igjen utløste tinnitusen.
Nå sitter jeg derimot å sliter på 6. året.
Nå hindrer angsten meg fra å nesten komme ut overhodet og jeg blir sittende inne stort sett hele dagen og fokusere på susingen og angsten, noe jeg vet er det absolutt er det verste man kan gjøre, men er så sliten av angsten at jeg ikke klarer å mobilisere krefter til å kjempe mot tinnitusen også :(. Har vært til både ørelege og audiolog uten noen effekt.

Hvis det er noen andre her inne som sliter med dette, hvordan takler dere det?, noen som har gode råd? :).

Skrevet

Prøv å massere muskelfestene dine rundt kjeven, under øret og i nakken. Ofte er disse stramme ved angst og det fører til tinnitus..

Skrevet
34 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Prøv å massere muskelfestene dine rundt kjeven, under øret og i nakken. Ofte er disse stramme ved angst og det fører til tinnitus..

Takker, føler at spenning i nakke og kjeve gjør den værre. Kan manipulere styrken ved å trykke på de områdene du nevner.

Strammer jeg kjeven blir det ti ganger høyere.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Angstlei skrev:

Takker, føler at spenning i nakke og kjeve gjør den værre. Kan manipulere styrken ved å trykke på de områdene du nevner.

Strammer jeg kjeven blir det ti ganger høyere.

Da er det jo helt åpenbart hva årsaken er. Ørelege hjelper ikke, det er ikke organisk øresykdom. Kanskje en fysioterapeut kan hjelpe deg og foreslå øvelser du kan gjøre selv for å løse opp.

Heldigvis kan man massere disse områdene selv da. Men lær deg å gjøre det riktig. 

Skrevet

Har vært hos fysioterapeut, han merket at muskulaturen var stram om masserte opp skikkelig, men merket ingen bedring.

Vet ikke om det er noen som spesialiserer seg på dette, eventuelt hva de kalles?.

Skrevet

Psykomotorisk tulleterapi, nei fysioterapi, heter det.

Men jeg tror qi gong er bedre.

Skrevet
50 minutter siden, Angstlei skrev:

Har vært hos fysioterapeut, han merket at muskulaturen var stram om masserte opp skikkelig, men merket ingen bedring.

Vet ikke om det er noen som spesialiserer seg på dette, eventuelt hva de kalles?.

Det beste er selvfølgelig om man slipper angsten slik at man unngår at musklene blir stramme. Nå er det jo sånn at man må treffe det punktet som skaper symptomene, og det kan ligge vanskelig til eller være vanskelig å finne. Typisk er det sånn at hvis du finner et punkt som gjør tinnitusen verre når du klemmer på det, så er det det som er med å skape problemet. 

Kjenner ikke til hvem som behandler dette, eller hvordan øvelser man bør gjøre for å løse opp. Antar at det nærmeste du kommer er å ta en ringerunde til fysioterapeuter og spørre om de har erfaring i behandling av tinnitus. Mulig kiropraktorer også kan ha det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...