Gå til innhold

Serotonin/noradrenalin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

når det gjelder angst, kan man vente god effekt av å øke fra 150mg til 225mg efexor? 

Økte i fra 10mg cipralex til 20mg men merket nesten ingenting. 

Bør man ta blodtrykksmåling jevnlig når man går på efexor? Kan det være farlig å gå på 225mg i mange år?

Anonymkode: 9d0ec...231

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ha et berettiget håp om god effekt på angst.

Man bør måle BT etter noen uker. Om det er ok, trenger en ikke ytterligere målinger. Det er ufarlig å bruke Efexor resten av livet.

Skrevet

Når NA-effekten slår inn kommer jo an på serumkonsentrasjonen, ikke dosen. Noen får den vel på 150 mg, noen høyere, men siden Efexor sin metabolitt også bidrar til effekten, spiller nedbrytingshastigheten mindre rolle. Men selvsagt varierer det jo.

Tror NA-effekten er mer antidepressiv enn angstdempende. Det gir i alle fall for meg lite mening at mer NA i hjernen skulle gi mindre angst? Det kan kanskje være sånn ved panikkanfall men vel ikke ellers? Vet ikke?  Du får jo mer serotonineffekt også av 225 mg i forhold til 150. 

Folk står jo på SSRI og SNRI hele livet, så farlig er det nok ikke. Mener NHD svarte nylig at det var ufarlig i en annen tråd.

Du kan jo måle blodtrykket hvis du øker dosen, men er det normalt er det vel ikke noe vits i å måle det fortløpende? Det blir jo ikke bare plutselig høyt, men det er jo alltid greit å måle det en gang iblant?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Man bør måle BT etter noen uker. Om det er ok, trenger en ikke ytterligere målinger. Det er ufarlig å bruke Efexor resten av livet.

Ok. Hva gir mest serotonin av 20 mg cipralex og 225 efexor? Om det går an å måle opp mot hverandre. Og bør jeg måle hvor mye serotonin og noradrenalin som ligger i blodet for å vite hvor stor dose man bør ha?

Skrevet

Det har ingen hensikt å evt måle i blodet. Det er inne i hjernen dette skjer.

Det er ikke mulig å måle dette opp mot hverandre. Du får ta medisinen og se hva som skjer. Da har du fasiten.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det har ingen hensikt å evt måle i blodet. Det er inne i hjernen dette skjer.

Det er ikke mulig å måle dette opp mot hverandre. Du får ta medisinen og se hva som skjer. Da har du fasiten.

Er Na effekten mer antidepresiv en angstdempende som en skriver her.?

Skrevet

Ja

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja

Jeg sliter kun med angst, blir jo deppa av det men er angsten som er forferdelig. Er det andre medisiner som jeg burde tatt i stede for efexor da?

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Finnes efexor bare i kapsler? Eller finnes det sånne piller man kan smelte, tygge, løse opp i vann eller løse opp i munnen også?

Jeg klarer ikke svelge..

Anonymkode: 82638...a60

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes efexor bare i kapsler? Eller finnes det sånne piller man kan smelte, tygge, løse opp i vann eller løse opp i munnen også?

Jeg klarer ikke svelge..

Anonymkode: 82638...a60

Du kan nok åpne kapslene og blande innholdet ut i yoghurt eller annen mat som ikke trenger tygges. Du må ikke tygge kornene, da ødelegges depoteffekten og du får høy og ujevn serumkonsentrasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...