Gå til innhold

Noradrenalin opptakshemmer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva Na i efexor gjør og hva som gjør at dette er angstdempende. Hva er det som skjer i hjernen og kroppen? Grunnen til jeg spør er fordi når jeg leser om noradrenalin i felleskatalogen så står der at den slår inn på det sympatiske nervesystem og det er jo mere angst. 

Hadde vært greit om noen vet dette! 

Anonymkode: 6a587...31b

Skrevet (endret)

Jeg skal prøve igjen, optimalt sett burde vel NHD ha svart, men det begynner jo å bli en del noradrenalin-tråder for tiden..

Vi starter med det faktum at max-dose Efexor i Felleskatalogen ved angstlidelser er 225 mg, mens for depresjon er det 375 mg.

Efexor har, i motsetning til Cymbalta, veldig ulik affinitet for serotonin- og noradrenalintransportøren. Med affinitet mener jeg evne til å binde seg til eller blokkere denne "pumpen", som har som funksjon å frakte hhv serotonin og noradrenalin vekk fra synapsen. Det er når stoffene er i synapsen at de har effekt. Altså vil en reopptakshemmer øke mengden av stoffet i synapsen, når "pumpen" som fjerner stoffet derfra inaktiveres. Når en medisin har høy affinitet, vil den i lave doser binde seg til transportøren.

På dosene 37,5 mg, 75 mg og 150 mg har Efexor neglisjerbar binding til noradrenalintransportøren, men høy binding til serotonintransportøren. Det betyr at i disse dosene er Efexor et SSRI, altså selektiv serotoninreopptakshemmer. Når du øker til 225 mg, begynner konsentrasjonen av Efexor å bli så høy at også noen noradrenalintransportører blokkeres. På doser opp til 375 mg vil stadig flere noradrenalintransportører blokkeres.

Det blir som en sjokoladefontene, hvis du har sett en slik. Med to nivåer. Det øverste nivået er serotonintransportøren, og det neste er noradrenalintransportøren. Et enslig Efexor-molekyl vil gå dit det har høyest tilknytning/affinitet til, altså serotonintransportøren. Det kan ikke gå to steder. Men når så godt som alle serotonintransportørene er blokkert (øverste nivå er fullt) så vil stoffet gå til stedet det har nest høyest affinitet til, altså noradrenalintransportøren. 

Som NHD sa, mer noradrenalin vil ha en større antidepressiv enn angstdempende effekt. Nettopp av den grunn brukes Efexor i høyere doser mot depresjon enn angst. 

Serotonin er antatt å ha en sammenheng med angst, såvel som depresjon. Det er en hemmende nevrotransmitter. Noradrenalin kan mangle ved depresjoner, men neppe ved angst. Det er en stimulerende nevrotransmitter.

Sånn, det var litt farmakologi, formidlet av en nybegynner, til nybegynnere :)

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Ser her ja, du har utdypet deg her.

jeg har også forstått at Na effekten i seg selv er mer antidepresiv. Men ut i fra erfaringer rundt om i verden og utalelser rundt efexor så er den regnet som noe bedre mot angst en rene ssri. Legen min mente hvertfall at denne vill for de fleste gi bedre effekt mot angst en ssri. Jeg sier for de fleste fordi mange har utrolig god effekt på ssri. Og trenger da ikke bruke snri da denne er vell regnet som noe sterkere. Er du enig ? Vanskelig å forklare rent fysisk hvordan Na effekten fungerer mot angst men erfaringer tilsier jo at snri er veldig bra mot angst. Skjønner at noradrenalin i seg selv ikke er angstdempende men tror det er mer innviklet en som så:)

AnonymBruker
Skrevet

Noradrenalin i kroppen er noe helt annet en hva noradrenalinreopptakshemmer i hjernen. 

2 forskjellige ting. Efexor sin Na effekt kombinert med sr er dokumentert god mot angst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...