Gå til innhold

NHD/ ang ap...

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nå er du nesten morsom. Det er ikke vanskelig å være enig med han, men da må du også slutte å spørre. Eventuelt presisere at du kun ønsker svar fra NHD. Skjønt det ser ikke ut til at du ønsker å høre så mye på han heller.

Jo jeg hører på han. Og jeg liker å få svar fra dere :) 

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo jeg hører på han. Og jeg liker å få svar fra dere :) 

Så du liker å få svar som du ikke skal høre på ?:P

Tror du kjeder deg litt jeg .

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Så du liker å få svar som du ikke skal høre på ?:P

Tror du kjeder deg litt jeg .

Men jeg hører jo på dere :P Var sykepleieren som sa jeg ikke skulle gjøre det....

Kjeder meg mye ja. Men det er ikke derfor jeg skriver her. 

Skrevet
1 time siden, laban skrev:

Jeg synes det er tragisk at systemet er slik at du - og sikkert veldig mange andre - blir "virrende" rundt i årevis med relativt tilfeldig / eksperimentell medisinering og diagnostisering.  Med forbehold om at jeg ikke kjenner systemet fra noen annen side enn DOL og om at det sikkert er variasjoner avhengig av hvor man bor. 

Jeg tror ikke det drives med så mye tilfeldig/eksperimentell medisinering og diagnostisering, men det kan sikkert forekomme. Det er vanskelig for leger å hjelpe pasienter som ikke vil hjelpes. Pasienter følger ikke opp råd verken om medisiner eller andre ting de kan bli bedt om å gjøre. Noen fornekter diagnoser de har fått i stedefor å aksepterer de. Selvfølgelig så finnes det nok noen som har fått feil diagnose. Tror det er veldig viktig at pasienter følger opp medisinering og behandlingen for å få et bedre liv. Så tilslutt så tror jeg det mange ikke forstår eller vil forstå er at det er de selv som må gjøre jobben for å få det bedre og det finnes ingen "quickfix".

Skrevet
3 minutter siden, Fionys skrev:

Tror det er veldig viktig at pasienter følger opp medisinering og behandlingen for å få et bedre liv.

Det er ikke vanskelig å være enig i det ;)  Jeg synes bare det er litt rart at man ikke får ordre om og / eller hjelp til å dokumentere dose, (bi)virkning og formutvikling når man prøver ut eller skifter medisiner.  Det har vært utallige innlegg her i årenes løp (og absolutt ikke bare fra stjernestøv) der det fortelles om diverse sjonglering, prøving og feiling med ulike medisiner, som ikke akkurat ser ut som noen systematisk tilnærming.    

På den annen side har jeg en venninne som fikk bipolar-diagnose i godt voksen alder.  Hun har en lege som har bedrevet nettopp den styrte og dokumenterte medisinutprøvingen som jeg vil tro er mest effektiv.

Men igjen - jeg er ingeniør, ikke helsevesen og kan sikkert beskyldes for et i overkant instrumentelt syn på sånt.

Skrevet
7 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke vanskelig å være enig i det ;)  Jeg synes bare det er litt rart at man ikke får ordre om og / eller hjelp til å dokumentere dose, (bi)virkning og formutvikling når man prøver ut eller skifter medisiner.  Det har vært utallige innlegg her i årenes løp (og absolutt ikke bare fra stjernestøv) der det fortelles om diverse sjonglering, prøving og feiling med ulike medisiner, som ikke akkurat ser ut som noen systematisk tilnærming.    

På den annen side har jeg en venninne som fikk bipolar-diagnose i godt voksen alder.  Hun har en lege som har bedrevet nettopp den styrte og dokumenterte medisinutprøvingen som jeg vil tro er mest effektiv.

Men igjen - jeg er ingeniør, ikke helsevesen og kan sikkert beskyldes for et i overkant instrumentelt syn på sånt.

Det kan sikkert være litt variasjoner på oppfølging når det gjelder utprøving av medisiner og slikt. Noe dokumentasjon av medisinutprøving må vel legene ha.

Jeg har selv vært skeptisk til SSRI og lignende medisiner mest pga. at det er vanskelig å forstå hvordan slike medisiner virker. Penicillin og slikt har jeg aldri hatt noen betenkeligheter med å ta fordi jeg forstår virkemåten på slike medisiner.  
Så i utgangspunktet liker jeg å stole på fagfolk og er man ikke fornøyd så har man mulighet til å bytte lege.

stjernestøv
Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du har en psykoselidelse, og du trenger AP varig.

Jeg prøver å innse det, men det er vanskelig. Ser jo at jeg har vært syk opp gjennom årene :( Kommer vel aldri til å bli helt frisk :( Får prøve å godta diagnosen min, schizoaffektiv.

Skrevet
20 timer siden, stjernestøv skrev:

Hva skjer om man gjentatte ganger tar ap uten å være psykotisk, kan man få psykotiske symptomer da? Om man er av og på dem? Tror dem har gjort meg dårlig :( Klarer ikke fungere uten og jeg har ikke vært psykotisk.

"Når jeg ser tilbake burde jeg ha vært tvangsmedisinert en periode, men da gikk jeg til familievernkontoret til psykolog. Jeg var så dårlig...leeeenge og det var tortur. Hadde jeg fått medisiner hadde jeg kommet meg, er sikker på at de ønsker ditt beste. Men fælt om du blir dårligere av medisiner, jeg har alltid blitt bedre. Har vel bivirkninger og, blir vant til det...akk ja."

Ville bare minne deg på hva du skrev for en times tid siden, i en annen tråd ;) Det er en snedig konklusjon at medisinene har gjort deg dårlig fordi du ikke klarer deg uten. Når du ikke klarer deg uten medisiner så er det fordi du er syk, ikke fordi medisinene gjør deg dårlig ;) 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

"Når jeg ser tilbake burde jeg ha vært tvangsmedisinert en periode, men da gikk jeg til familievernkontoret til psykolog. Jeg var så dårlig...leeeenge og det var tortur. Hadde jeg fått medisiner hadde jeg kommet meg, er sikker på at de ønsker ditt beste. Men fælt om du blir dårligere av medisiner, jeg har alltid blitt bedre. Har vel bivirkninger og, blir vant til det...akk ja."

Ville bare minne deg på hva du skrev for en times tid siden, i en annen tråd ;) Det er en snedig konklusjon at medisinene har gjort deg dårlig fordi du ikke klarer deg uten. Når du ikke klarer deg uten medisiner så er det fordi du er syk, ikke fordi medisinene gjør deg dårlig ;) 

Ok, jaja :) Jeg har vært i Helvete, sånn er det bare. Noen ganger føles det som det prøver å fange meg igjen, hver gang jeg blir dårlig. Men det har ikke slukt meg helt, som det gjorde den gang. Ungene trengte en mor...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...