Gå til innhold

Hvilket syn har dere på sånt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg blir snart nødt til å gå til det skritt og slå meg og min familie personlig konkurs. Har gjort alt jeg kan for å unngå det i lang tid.

Det er så vondt for meg. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på våre økonomiske bekymringer, og sånn har det vært de 3 siste årene. Det har vært en enorm belastning. 

Det er min/vår egen feil at vi har havnet i denne situasjonen, dvs min, fordi det er jeg som har hatt ansvaret for økonomien. Jeg har derimot lært mye av det - men for sent. 

Det er et veldig stort nederlag for meg å innse dette og det å gå til et sånt skritt, og jeg føler meg virkelig som en taper. Jeg er også redd for at folk kommer til å miste respekten for meg når de får vite om det. Redd jeg vil bli sett ned på. Redd for mer fordømmelse, ble jo fordømt da jeg spurte et søsken om hjelp også, og det gjør fortsatt vondt å tenke på.

Hvilket syn har dere på folk som er i en sånn situasjon? Hva tenker dere?

Håper på noen seiøse innspill. 

Anonymkode: ae665...45b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg blir snart nødt til å gå til det skritt og slå meg og min familie personlig konkurs. Har gjort alt jeg kan for å unngå det i lang tid.

Det er så vondt for meg. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på våre økonomiske bekymringer, og sånn har det vært de 3 siste årene. Det har vært en enorm belastning. 

Det er min/vår egen feil at vi har havnet i denne situasjonen, dvs min, fordi det er jeg som har hatt ansvaret for økonomien. Jeg har derimot lært mye av det - men for sent. 

Det er et veldig stort nederlag for meg å innse dette og det å gå til et sånt skritt, og jeg føler meg virkelig som en taper. Jeg er også redd for at folk kommer til å miste respekten for meg når de får vite om det. Redd jeg vil bli sett ned på. Redd for mer fordømmelse, ble jo fordømt da jeg spurte et søsken om hjelp også, og det gjør fortsatt vondt å tenke på.

Jeg mener ikke noe generelt om mennesker som kommer i en slik situasjon. Økonomiske vansker kan skyldes så mangt. Det jeg kanskje ville vært opptatt av dersom dette var aktuelt for noen i min nære omgangskrets, var at vedkommende søkte økonomisk veiledning hos nav og gjennomførte de tiltak som var anbefalt (selvfølgelig under forutsetning av foreslåtte tiltak er fornuftige).

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at måten du håndterer det på er med på å definere deg. Vi mennesker gjør feil, vi driter oss ut, vi tar noen ganger noen valg som er - la oss bare kalle dem ekstremt dårlige. Jeg har mektig sans for mennesker som eier sine feil, sine dårlige valg og sine "ulykker". Skaff deg hjelp, økonomisk rådgivning, få hjelp til å sette opp budsjett om du/dere trenger det, lær av feilene og ta konsekvensene. Og så løfter du blikket, parkerer selvpiningen og går videre i livet. Ikke la dette drittet definere deg, - la derimot måten du håndterer det på være det som definerer deg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding. Setter stor pris på dem.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å slå seg selv personlig konkurs er jevngodt med selvmord. Konkurs betyr at du mister nesten alle dine eiendeler samtidig som du mister retten til å styre din egen lønn, og at du må leve på tilsvarende sosialstønad de neste fem årene. 

Gjeldssanering er løsningen som vil være best for de fleste.

Anonymkode: c75da...286

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å slå seg selv personlig konkurs er jevngodt med selvmord. Konkurs betyr at du mister nesten alle dine eiendeler samtidig som du mister retten til å styre din egen lønn, og at du må leve på tilsvarende sosialstønad de neste fem årene. 

Har levd på tilsvarende sosialstønad i lang tid allerede, faktisk mindre. Men enig i at sanering vil være det beste. Det er den løsningen jeg håper på selv også, men jeg tviler på at det går. Forsøkte å få til en avtale med kreditorene selv, men de ba meg henvende meg til namsmannen. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du overdriver. Har selv nær slekt som har vært under slik gjeldsordning og joda, han kunne vel ikke eie noe av verdi, men han hadde en utbetaling hver mnd som dekket mat og klær og det han trengte og det gikk greit, selv om han ikke levde fett akkurat. Og etter 5 år var han gjeldfri.

Nå vet vi jo ingenting om ts bakgrunn, men h*n har antagelig prøvd alt og dette er siste utvei. Regner med at det heller ikke der er verdier å miste lenger så akkurat det ville jeg ikke tenkt på.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er fordelen med å slå seg personlig konkurs? De eiendelene som går til kreditorer kan man vel uansett bare selge selv, uten å slå seg konkurs? Fordi personlig konkurs ikke fjerner gjeld som ikke dekkes av eiendelene. Gjeldsordning er vel noe som en ev. kan skaffe seg etter bobehandlingen.

Nei, beklager om jeg stille dumme spørsmål, men jeg syns dette var litt interessant. Sett at man eier et stereoanlegg. Ved personlig konkurs kan det selges i prosessen (om bostyrer mener det er riktig å gjøre), men bostyrer behøver vel ikke få noe mer ved å selge det enn en selv? Og ved personlig konkurs så mister en bare den gjelden som dekkes av eiendeler man mister i prosessen.

Anonymkode: 34f2a...1fb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er fordelen med å slå seg personlig konkurs? De eiendelene som går til kreditorer kan man vel uansett bare selge selv, uten å slå seg konkurs? Fordi personlig konkurs ikke fjerner gjeld som ikke dekkes av eiendelene. Gjeldsordning er vel noe som en ev. kan skaffe seg etter bobehandlingen.

Nei, beklager om jeg stille dumme spørsmål, men jeg syns dette var litt interessant. Sett at man eier et stereoanlegg. Ved personlig konkurs kan det selges i prosessen (om bostyrer mener det er riktig å gjøre), men bostyrer behøver vel ikke få noe mer ved å selge det enn en selv? Og ved personlig konkurs så mister en bare den gjelden som dekkes av eiendeler man mister i prosessen.

Er vel ingen fordeler ved dette, men eneste mulighet hvis kreditorer ikke godtar gjeldsordning?

Det innebærer at det settes opp en plan for skyldnerens utgifter og inntekter de neste fem årene. Dersom han lever nøkternt og følger den oppsatte planen, slettes mye av gjelden ved utløpet av femårs-perioden. Ved en konkurs blir ikke gjelden slettet. En gjeldsordning vil derfor være en bedre løsning for skyldneren.

Skrevet

Misforstå meg rett, men jeg liker å se folk slite litt og at det er litt gøts i dem til å få orden på hva det nå måtte være i livet som må tas tak i. Jeg er smålei av glansbildehistorier og overflateglam om folks liv. Jeg vil høre om blod, slit og tårer og folk som må slite litt for å oppnå noe, men med happy ending.

Gjest Gargamel
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvordan man har havnet i uføret og hvordan man håndterer det.

Du bør ikke bry deg for mye om hva andre tenker, men gjøre det som er nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med din feil?

Hvordan jeg ser på det er avhengig av grunnen.

Et menneske som tar flyreise som dagstur. Kjøper alt hva hjertet begjærer. Da lurer jeg på om det er sykdom eller dumskap.

Et menneske med dårlig økonomi som har prøvd det meste for å stable økonomien på bena igjen. Kanskje i tillegg hatt økonomiske uhell. Selv om de enkelte ganger gjør dumme valg, så beundrer jeg dem for å forsøke å ordne opp.

I tillegg har du de som ligger mellom disse.

Jeg vet lite om hva som er best å gjøre. Det må du høre med de som har bedre greie på økonomi.

Men uansett hvilke gruppe du tilhører av disse som jeg skrev om,  så nytter det ikke å fordømme seg selv, men ta lærdom der det er mulig. Alle kan komme i økonomiske kriser. 

Jeg ønsker deg lykke til, og håper dere kommer frem til en grei løsning.

Anonymkode: 733f6...9e0

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er vel ingen fordeler ved dette, men eneste mulighet hvis kreditorer ikke godtar gjeldsordning?

Det innebærer at det settes opp en plan for skyldnerens utgifter og inntekter de neste fem årene. Dersom han lever nøkternt og følger den oppsatte planen, slettes mye av gjelden ved utløpet av femårs-perioden. Ved en konkurs blir ikke gjelden slettet. En gjeldsordning vil derfor være en bedre løsning for skyldneren.

En kan slå seg konkurs og så opprette gjeldsordning etterpå...

Skrevet
Den ‎02‎.‎08‎.‎2016 at 20.55, AnonymBruker skrev:

Er det ikke gjeldsordning som er aktuelt for dere? Dersom du ikke allerede har bedt nav om hjelp til å forhandle med kreditorene, så bør du sannsynligvis gjøre det  før du søker om gjeldsordning. Dersom dere ikke tidligere har hatt gjeldsordning, så vil dere jo få gjeldsordning - noe som vel er bedre enn såkalt personlig konkurs?

https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

AnonymBruker
Skrevet

Hva innebærer personlig konkurs?

Konkursen innebærer at alle skyldnerens eiendeler blir beslaglagt under ett til fordel for fordringshaverne. Når tingretten har avsagt kjennelse om åpning av konkurs, mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at han/hun ikke lenger kan disponere over disse. Disposisjonsretten overføres til konkursboet ved bostyreren. Med eiendeler menes alle verdier som tilhører skyldneren herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar, osv. Skyldneren kan heller ikke betale gjeld eller ta imot oppgjør fra noen som skylder penger, inngå avtaler på vegne av boet eller sette boet i gjeld så lenge bobehandlingen pågår.

Skyldneren kan fortsette å arbeide eller skaffe seg nytt arbeide, og vil i utgangspunktet beholde vanlig lønns- og pensjonsinntekt som familien trenger til livets opphold.

Eiendeler som skyldner og familien har behov for kan også beholdes. Dette gjelder for eksempel klær og vanlig innbo.

Etter at bostyrer har foretatt en fullstendig gjennomgang av skyldnerens økonomiske stilling, avsluttes bobehandlingen. Bobehandlingen blir innstilt av tingretten dersom det ikke er midler til å fortsette bobehandlingen. Dersom det er midler i boet, avsluttes bobehandlingen ved at boets midler blir utdelt til kreditorene slik at disse får forholdsmessig dekning.

Gjelden blir ikke slettet etter at konkursbehandlingen er avsluttet. Innehaveren er personlig ansvarlig og hefter fullt ut for all gjeld pådratt. Dette innebærer at skyldneren er ansvarlig for den del av gjelden som ikke blir dekket under bobehandlingen.

Dersom skyldner fortsatt har alvorlige gjeldsproblemer etter at bobehandlingen er avsluttet, er det mulig å søke om gjeldsordning.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/

Sånn jeg forestår dette, så er det ikke snakk om å velge mellom løsningene "gjeldsordning" og "personlig konkurs". "Personlig konkurs" innebærer vel bare en ordning der man frasier seg rettighetene, slik at en tredjepart kan ordne opp. Men det er ingen "alternativ gjeldsordning" slik jeg forstår det, det dreier seg bare om at unødvendig eiendom går til kreditorer i en prosess som avsluttes når man er ferdig med å omsette det som er av unødvendige ting. Hvis det gjenstår gjeld, så må den betjenes på vanlig måte, eller man søker gjeldsordning.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal velge dette, om man selv er i stand til å kvitte seg med eiendommen!

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva innebærer personlig konkurs?

Konkursen innebærer at alle skyldnerens eiendeler blir beslaglagt under ett til fordel for fordringshaverne. Når tingretten har avsagt kjennelse om åpning av konkurs, mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at han/hun ikke lenger kan disponere over disse. Disposisjonsretten overføres til konkursboet ved bostyreren. Med eiendeler menes alle verdier som tilhører skyldneren herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar, osv. Skyldneren kan heller ikke betale gjeld eller ta imot oppgjør fra noen som skylder penger, inngå avtaler på vegne av boet eller sette boet i gjeld så lenge bobehandlingen pågår.

Skyldneren kan fortsette å arbeide eller skaffe seg nytt arbeide, og vil i utgangspunktet beholde vanlig lønns- og pensjonsinntekt som familien trenger til livets opphold.

Eiendeler som skyldner og familien har behov for kan også beholdes. Dette gjelder for eksempel klær og vanlig innbo.

Etter at bostyrer har foretatt en fullstendig gjennomgang av skyldnerens økonomiske stilling, avsluttes bobehandlingen. Bobehandlingen blir innstilt av tingretten dersom det ikke er midler til å fortsette bobehandlingen. Dersom det er midler i boet, avsluttes bobehandlingen ved at boets midler blir utdelt til kreditorene slik at disse får forholdsmessig dekning.

Gjelden blir ikke slettet etter at konkursbehandlingen er avsluttet. Innehaveren er personlig ansvarlig og hefter fullt ut for all gjeld pådratt. Dette innebærer at skyldneren er ansvarlig for den del av gjelden som ikke blir dekket under bobehandlingen.

Dersom skyldner fortsatt har alvorlige gjeldsproblemer etter at bobehandlingen er avsluttet, er det mulig å søke om gjeldsordning.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/

Sånn jeg forestår dette, så er det ikke snakk om å velge mellom løsningene "gjeldsordning" og "personlig konkurs". "Personlig konkurs" innebærer vel bare en ordning der man frasier seg rettighetene, slik at en tredjepart kan ordne opp. Men det er ingen "alternativ gjeldsordning" slik jeg forstår det, det dreier seg bare om at unødvendig eiendom går til kreditorer i en prosess som avsluttes når man er ferdig med å omsette det som er av unødvendige ting. Hvis det gjenstår gjeld, så må den betjenes på vanlig måte, eller man søker gjeldsordning.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal velge dette, om man selv er i stand til å kvitte seg med eiendommen!

Nei, ser ingen fordeler med det.

Worrisome Plenty
Skrevet

Som mange andre har påpekt så kommer det mye an på hva som er årsaken til konkursen. 

En person som har lånt masse penger, unnet seg alt, bare gitt blaffen, kontra en som har vært skikkelig uheldig (feks kjøpt bolig dyrt, fått store problemer med bolig, skillsmisse osv.).

Jeg hadde selv sittet i klisteret dersom det var like lett å få kredittkort i fleng da jeg var i 20 års alderen, som det er nå. Hadde inkassokrav i fleng. Men jeg kom meg ut av det. Alder er også en formildende omstendighet. Mange tenker ikke som voksne, når de er i 18-23 års alderen.

Worrisome Plenty
Skrevet

Feks har jeg en venine, hun har eid leilighet, vært gjeldsfri, og sitter nå etter mange år igjen med null og niks. Og må leie leilighet osv. Dette skyldes bare sløsing. Synes jeg synd på henne? Litt, men ikke like mye som en som har feks minstepensjon.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Feks har jeg en venine, hun har eid leilighet, vært gjeldsfri, og sitter nå etter mange år igjen med null og niks. Og må leie leilighet osv. Dette skyldes bare sløsing. Synes jeg synd på henne? Litt, men ikke like mye som en som har feks minstepensjon.

Hadde ikke syntes synd på henne. Man ligger som man reder, etc.

AnonymBruker
Skrevet

Økonomiske problemer kan komme av rent "kjemiske" avvik i hjernen. Mani er jo f.eks. kjennetegnet ved sløsing som kan gjøre en til gjeldsslave resten av livet. Jeg tror ikke det er sånn "enten/eller" når det kommer til mennesker, så jeg har egentlig ingen mening i denne saken, om en slik person. Men nå er jeg ustabil, så kanskje jeg mener noe annet i morgen, og da er jo ikke meningen min verdt en dritt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...